Senaste nytt

Lynk & Co: delning/bilpool

Johanna

Medlem
Jag provkörde den idag. Nu ska sägas att jag inte är så kräsen. Jag är nöjd om den är lätt att köra, skön att sitta i och är ganska tyst i kupén. Så ni behöver inte börja kritisera att jag har fel för jag har ingen koll.

Jag tycker den är skön att köra. Väldigt lik Volvo v40 men upplevde inte lika mycket döda vinklar. Den är hög, jag klev upp i bilen och inte ner i den. Man kan välja att köra på el, bensin eller blandat. Den laddar medan man kör även den som är plugin men vad jag förstod laddar den inte fullt. Jag provade inte alla finesser.

sen frågade jag om det som kommit upp i tråden. Det ska inte kosta något att avsluta "prenumerationen". Det är själva idén säger dom. Vad den där avgiften var (visade dom posten) förstod dom inte. Det kunde vara om det var ett företag som leasade bilen på långt avtal. Om man bodde väldigt ensligt så kanske det kunde tillkomma en avgift. Det var dom inte säkra på. Att det inte skulle vara någon avgift sa även kvinnan från UK som verkade vara den som hade koll på helheten.

Att alla fått svar om att de kan få i september oavsett när de signade är för att de då tror att de kommer ha tillräckligt med bilar för att leverera till alla som vill ha. Då eller några månader senare kommer de också ha tillräckligt med bilar för att kunna påbörja ny perioder med 2 v varsel.

Svårt att veta hur eftertraktat det kommer vara att hyra bilen. Intressant för mig att kunna dela med andra eftersom den ofta står. Men flexibiliteten gör att jag inte behöver ha bil alls under vintern. Det skulle nog kunna vara riktigt bra för mig. Kan jag dessutom sänka månadskostnaden genom att dela med andra kan det på totalen bli en ok affär för att ha tillgång till bil. Man bestämmer själv vilket pris man vill hyra ut den till, när och till vem. Man kommer kunna "kolla" upp vem som vill hyra innan man accepterar. Lite som AirBnB
 

matado

Medlem
Man bestämmer själv vilket pris man vill hyra ut den till, när och till vem. Man kommer kunna "kolla" upp vem som vill hyra innan man accepterar. Lite som AirBnB

Har de någon mer info/tankar/forecast vad detta pris kommer/bör hamna på från andra marknader?
Även om man sätter det själv blir det ju någon form av marknadspris ifall man skall få den uthyrd.
 

Johanna

Medlem
Har de någon mer info/tankar/forecast vad detta pris kommer/bör hamna på från andra marknader?
Även om man sätter det själv blir det ju någon form av marknadspris ifall man skall få den uthyrd.
nej, dom visste inte. Ett tips är ju att gå in på någon av de delningsajter som redan finns och kolla där. Jag har funderat på att gå med i Gomore men att den här sker helt digitalt är bra. Det kan man få med gomore med men då kostar det. Jag har ändå tänkt ha leasingbil så det drar jag mig för.
 

Gargamel

Medlem
Nån som har info vilka städer de satsar på aka bara storstäderna eller kommer de vara intresserade av att ha bilar i de mindre städerna?
 

zippan

Medlem
Hur går det med ditt köpta ex Tonton?
Covid var dödsstöten för mina sista månader med ungdomsbiljetter :( och sedan februari förra året så har det inte varit mycket resande utanför Stockholm. Exempelvis enbart två resor "hem" till Linköping.

Utöver det så är jag alldeles för snål för att betala vuxenbiljetter i revenue - Fick därför feeling och bestämde mig för att bli förstagångsbilägare. I sann BC-anda så har också vissa kreditkort maxats senaste månaden för att finansiera detta :D

Denna pärlan blev levererad idag! Nu ska jag bra hitta ett användningsområde för bilen, så att jag på något sätt kan motivera köpet - Mao ska en idiotresa inplaneras! :rolleyes:


Visa bifogad bild 118783
 

And Ve

Ny medlem
Jag har haft min Lynk&Co 01 laddhybrid i 10 dagar nu.
Appen är lanserad men fungerar inte för mig, bilen måste in på service för software reset (de hämtar bilen och ställer tillbaka inom ett dygn) då bilen och appen inte kommunicerar. Trist, för det vore bra att starta AC:n innan man hoppar in i bilen etc, men ett mindre problem.

Bildelning är inte live än och jag är skeptisk till hur relevant det kommer att vara i början, jag räknar inte med att använda det så mycket förutom att dela "gratis" till vänner och familj. Något som krävs om man vill att någon utanför hushållet skall köra bilen och täckas av försäkring.

Då till bilen. Den blå (som är mer blå-grön havsfärg) är snyggast, riktigt fin färg. Batteriet på 14.1kWh räcker minst 6 mil, om inte mer på landsväg. Bensinmotorn har inte använts förutom på en 35 mils motorvägsresa och efter totalt 80 mil med bilen är tanken fortfarande halvfull.

I stort har väl bilen det mesta jag kan önska. Det är som en lite bättre och lite större XC40 tycker jag. En nackdel är att dragkrok kostar 400/månad, så det skippade vi.
 
Toppen