Senaste nytt

Hur tidigt behöver man vara på Arlanda under Covid-19?

RickardG

Medlem
Jag och sambon flög med fakiren 06:00 till köpenhamn och vidare till bologna i torsdags och det var lång kö till vanliga check-in. Det gick inte att ladda upp dokument i SAS travel-ready så vi ställde oss i pluskön, ett sällskap före oss i kön och ingen i fasttrack. Vi gick från parkeringen 04:00 så det räckte gott och väl för oss den tiden på dagen iallafall
Vet du mer om varför det inte gick att använda Travel Ready? Det står att Italien ska omfattas, men när jag knappade in mitt PNR för att testa gick det inte. Jag utgår från att det beror på att det är mer än 72h tills jag ska resa, men det kanske finns andra begränsningar?
 

Mackan-j

Medlem
o_Oo_Oo_Oo_O
Vet du mer om varför det inte gick att använda Travel Ready? Det står att Italien ska omfattas, men när jag knappade in mitt PNR för att testa gick det inte. Jag utgår från att det beror på att det är mer än 72h tills jag ska resa, men det kanske finns andra begränsningar?
Jag har faktiskt ingen aning om varför det inte fungerade, tjejen i check-in svarade ”jaha, vad konstigt” när jag nämnde det. Felmeddelandet jag fick när jag försökte söka på bokningen i travel ready var att bokningen kunde inte hittat alternativt att resemålet inte omfattas men precis som du så hade jag läst innan att Italien skulle omfattas.

Förövrigt så brydde sig tjejen i check-in inte om dokumenten utan av egen vana efter en vinter/vår med reseintyg så plockade jag fram mitt varpå hon svarade ”just det, de ska jag kolla på!” Men glömde ändå att kolla min QR-kod samt sambons samtliga dokumento_O
 

trskial

Medlem
Det finns väl inget krav på munskydd inne på Arlanda flygplats utan bara ombord på metallfågeln?

Iofs dum fråga Det är inte krav på munskydd någonstans i Sverige utan bara rek. hos optiker, sjukhus och vid vaccination.
 

anjak

Medlem
Det finns väl inget krav på munskydd inne på Arlanda flygplats utan bara ombord på metallfågeln?

Iofs dum fråga Det är inte krav på munskydd någonstans i Sverige utan bara rek. hos optiker, sjukhus och vid vaccination.
Dom rekommenderar munskydd inne på Arlanda, jag skulle säga att 80% har det på sig. Sitter skyltar lite överallt om att ha munskydd på sig.
 
Hur är det på Landvetter då? Ser ut som att alla morgonavgångar är sena iväg nästan varje morgon nu. Underbemannat?

(Källa:Kolla på Flightradar24 igår och idag.)
 

Mr Planning

Medlem
För ovanlighetens skull så flyger jag inte med Star Alliance idag.

Den andra säkerhetskontrollen jag inte kan minnas när jag passerade sist är helt tom. :)
 
Japp, märkte just det. Kaos här. Vi som ankom non-schengen blev ledda fel väg så att vi kom till den övre passkontrollen. Tomt. Först efter 20 min kom crewet från vårt plan, också samma väg, och med hjälp av dem kunde vi få kontakt med nån. 150 pers blev slussade ner en våning. Allvarligt! Det tog 40 min extra att komma av planet, men ändå fick vi vänta lite på bagaget. SAS crew skyllde på Aviator och Aviator på Swedavia. Så härligt att höra tjafset över radion, haha. Stora högar med bagage låg och väntade i bagagehallen.

Väl ute i ankomsthallen är det långa långa köer till check in till eftermiddagsflighterna. Vet inte varför men verkar vara oerhört underbemannat här. Klart, om man satt i april-maj och gjorde sommarschemat kunde man ju inte ana detta. Tur jag hade gott om tid till nästa leg med bussen.
 

RickardG

Medlem
o_Oo_Oo_Oo_O
Jag har faktiskt ingen aning om varför det inte fungerade, tjejen i check-in svarade ”jaha, vad konstigt” när jag nämnde det. Felmeddelandet jag fick när jag försökte söka på bokningen i travel ready var att bokningen kunde inte hittat alternativt att resemålet inte omfattas men precis som du så hade jag läst innan att Italien skulle omfattas.

Förövrigt så brydde sig tjejen i check-in inte om dokumenten utan av egen vana efter en vinter/vår med reseintyg så plockade jag fram mitt varpå hon svarade ”just det, de ska jag kolla på!” Men glömde ändå att kolla min QR-kod samt sambons samtliga dokumento_O
Får väl helt enkelt se vad som händer när det är mindre än 72h kvar. Vore smidigt att kunna checka in online och fixa så mycket som möjligt innan ankomst till Arlanda.
 

Big Birger

Medlem
Mitt plan idag går vid 8. Lite uppskrämd var jag på plats i terminal 5 redan 06:15. Det var väldigt mycket folk. Kön till incheckningsdiskarna var nästan maxad, och jag har sällan sätt så lång kö till security. På båda sidor av terminalen.

Men till business-incheckningen var det 1 minuts kö. Ingen kö till specialbagage för att lämna in golfbagen och ingen kö till fast track.

Har aldrig haft så stor glädje av EBG som idag!
 
Toppen