Korrekt.
Om man bortser från några enstaka linjer, som även dem knappt fungerar, så håller SAS på att tappa fotfästet när det kommer till inrikestrafiken. Skulle någon annan större spelare vilja sparka ut dem skulle det förmodligen vara mindre komplicerat, allrahelst nu. Sanningen är väl dock att få är intresserade av den svenska inrikesmarknaden.
Nåja, man fyller ändå drygt 3,5 miljoner inrikessäten (från/till ARN) per år. Inte en obetydande mängd om man ska fylla tre charterlinjer. Finnair har en liknande situation i Helsingfors, men är där än mindre konkurrensutsatta.
Finnair flyger ju redan idag till Asien med personal som inte är finsk. När jag flög till Hong Kong med dom innan pandemin var det en salig blandning nationaliteter och de flesta var från Spanien eller något land i Asien. Såg inte till en enda finsk i besättningen även om jag gissar att några fanns ombord.
Gissar att det blir något liknande från Sverige.
De har förvisso lägre CASK än flera andra reguljära bolag i Europa (troligen för att man flyger mestadels i österled, och som du påpekar kan använda personal därifrån), men det är ju en vinst som baseras på att beläggningen hålls hög. Som jag skrev i ovan inlägg så är jag osäker på om man på en mer konkurrensutsatt flygplats, "utan" matarflyg, har en lika gynnsam situation.
Jämför man med rena charterbolag, som t.ex. Thomas Cook, så är det fortsatt en rätt hög CASK man sitter inne på (ens om man mot förmodan når samma beläggning som i Helsingfors). Man ska ju betänka att t.ex. Ryanair får Boeing att bygga en specialmodell av 737MAX8 för att sänka sin CASK 3%...Skillnaden mellan Finnair och ett charterbolag (eller Norwegian, när de fortsatt flög långväga) är väl 20-30% i kostnadsbas.
Går 10 säten tomma hos en konkurrent, till skillnad från en annan, betyder kostnadsbasen helt plötsligt väldigt lite. Norwegian bryggade ju problemet genom att ha så låg kostnadsbas att man kunde sänka priserna väsentligt mot slutkund (som därmed "övergav" SAS).
Har man en kostnadbas som innebär att man kan sänka priset 58SEK (jag raljerar givetvis) så kanske man tar någon kund i Stockholm, men det lär knappast kompensera för inga inresande från Kiruna, Luleå, Umeå, Sundsvall, Kalmar, Ängelholm, Östersund etc.