Senaste nytt

Finnair storsatsar i Sverige med interkontinental trafik från Arlanda (upphör vintern 2022-2023)

palmen

Moderator
Roligt att de satsas men finns såklart en rätt stor risk att det inte blir så långvarigt om man baserar det på ”chartertrafik”. Det är ju en nisch intressant för bolag med betydligt lägre kostnadsbas, och visar det sig att Finnairs projekt är lyckosamt så kommer ju andra försöka kapitalisera (Norwegian 2.0).
Finnair flyger ju redan idag till Asien med personal som inte är finsk. När jag flög till Hong Kong med dom innan pandemin var det en salig blandning nationaliteter och de flesta var från Spanien eller något land i Asien. Såg inte till en enda finsk i besättningen även om jag gissar att några fanns ombord.

Gissar att det blir något liknande från Sverige.
 
Svider nog hos planerarna på SAS.

Men nu visar det sig ju att SAS drar igång sin trafik till Miami tre veckor före Finnair, dessutom en avgång mer till att börja med. Och Thailand var ju ingen destination före Covid, så då har man säkert medvetet valt att inte starta nytt utan istället starta upp det gamla. Så jag tror inte att det svider så mycket.
 

Moco

Medlem
Visst hade Finnair en bas på Arlanda under 90-talet också? Och flög typ till Boston från Skavsta en tid?

Korrekt.

SAS inrikesflyg, såsom matartrafik, är dock fortsatt en USP.

Om man bortser från några enstaka linjer, som även dem knappt fungerar, så håller SAS på att tappa fotfästet när det kommer till inrikestrafiken. Skulle någon annan större spelare vilja sparka ut dem skulle det förmodligen vara mindre komplicerat, allrahelst nu. Sanningen är väl dock att få är intresserade av den svenska inrikesmarknaden.
 

JensE

Medlem
Visst hade Finnair en bas på Arlanda under 90-talet också? Och flög typ till Boston från Skavsta en tid?
Vill minnas att jag flög Finnair från Arlanda till Bryssel tidigt 2000-tal sedan vidare med Virgin ner till Rom :)
Var nog min första utrikes business, minns också att jag fick champagne innan avgång.
Vad FFP var på den tiden hade jag ingen aning om!
 

Palazzi

Medlem
Korrekt.

Om man bortser från några enstaka linjer, som även dem knappt fungerar, så håller SAS på att tappa fotfästet när det kommer till inrikestrafiken. Skulle någon annan större spelare vilja sparka ut dem skulle det förmodligen vara mindre komplicerat, allrahelst nu. Sanningen är väl dock att få är intresserade av den svenska inrikesmarknaden.

Nåja, man fyller ändå drygt 3,5 miljoner inrikessäten (från/till ARN) per år. Inte en obetydande mängd om man ska fylla tre charterlinjer. Finnair har en liknande situation i Helsingfors, men är där än mindre konkurrensutsatta.

Finnair flyger ju redan idag till Asien med personal som inte är finsk. När jag flög till Hong Kong med dom innan pandemin var det en salig blandning nationaliteter och de flesta var från Spanien eller något land i Asien. Såg inte till en enda finsk i besättningen även om jag gissar att några fanns ombord.

Gissar att det blir något liknande från Sverige.

De har förvisso lägre CASK än flera andra reguljära bolag i Europa (troligen för att man flyger mestadels i österled, och som du påpekar kan använda personal därifrån), men det är ju en vinst som baseras på att beläggningen hålls hög. Som jag skrev i ovan inlägg så är jag osäker på om man på en mer konkurrensutsatt flygplats, "utan" matarflyg, har en lika gynnsam situation.

Jämför man med rena charterbolag, som t.ex. Thomas Cook, så är det fortsatt en rätt hög CASK man sitter inne på (ens om man mot förmodan når samma beläggning som i Helsingfors). Man ska ju betänka att t.ex. Ryanair får Boeing att bygga en specialmodell av 737MAX8 för att sänka sin CASK 3%...Skillnaden mellan Finnair och ett charterbolag (eller Norwegian, när de fortsatt flög långväga) är väl 20-30% i kostnadsbas.

Går 10 säten tomma hos en konkurrent, till skillnad från en annan, betyder kostnadsbasen helt plötsligt väldigt lite. Norwegian bryggade ju problemet genom att ha så låg kostnadsbas att man kunde sänka priserna väsentligt mot slutkund (som därmed "övergav" SAS).
Har man en kostnadbas som innebär att man kan sänka priset 58SEK (jag raljerar givetvis) så kanske man tar någon kund i Stockholm, men det lär knappast kompensera för inga inresande från Kiruna, Luleå, Umeå, Sundsvall, Kalmar, Ängelholm, Östersund etc.
 

palmen

Moderator
Visst har American ett betydligt större nätverk av flygningar till Syd- och mellanamerika från Miami än United? Eftersom
AA och Finnar samarbetar så kommer man ju lätt till tex Karibien med bara ett byte? Hurra!
United har ingen bas i Miami så deras flyg söder ut är näst intill obefintlig. Däremot bas i Houston som täcker detta område.

Just Miami kan nog fungera riktigt bra med Finnair med tanke på Americans linjer där ifrån. SAS har ju möjlighet till you codeshare med American till utvalda destinationer söderut om så önskas. Men de kommer aldrig täcka hela ruttnätet.
 
Den här satsningen är ju också ganska låg risk för Finnair, tänker jag. Dom kan alltid mata in passagerare från Helsingfors. Om BRA flyttar till Arlanda kan dom sammarbete med Finnair och mata trafik från inrikes.

Och om det går jättedåligt är det bara att lägga ner och boka om befintliga bokningar via linjerna från Helsingfors istället.
 
Toppen