Senaste nytt

Tjänsten Covidbevis.se öppnar den 1 juli klockan 9.00

Gru

Medlem
Haha. Hehe. Är detta humortråden? :D
Allt handlar om perspektiv ;-)
number-of-years-it-took-each-product-to-gain-50-60142364.png
 

SNIFF

Medlem
Det här är typ vad jag har hållit på med senaste halvåret.

Har vi fått en förklaring för varför det inte blir en app?
Finns ingen anledning till att det ska vara en app när det är en webbtjänst man autentiserar sig mot.
Logga in med valfri e-legitimation och begär ut beviset. Det visas sedan på din skärm och skickas till din digitala brevlåda, t. ex. Kivra.

Visst är det så, i stora drag. Men varje medlemsland får själva se till att implementera de tekniska lösningarna som behövs. I Sverige är det myndigheten för digital infrastruktur (Digg) som har projektledaruppdraget för det.
Det finns redan länder som har dragit i gång. Återstår att se på Torsdag hur väl förberedda vi är...
Precis. Från och med 01 juli har medlemsländerna sex veckor på sig att implementera detta. Så det finns de som redan dragit igång. Sverige kan dock inte göra det förrän förordningen träder i kraft.

Anders Ygeman sa under sen vintern att den skulle vara klar 1 juni så den borde vara utprovad nu.
Det var väl runt månadsskiftet dom började köra skarpa tester, sedan var det något juridiskt som skulle bli klart nu i slutet av juni. Därav 1 juli.
Precis, Sverige kan inte gå i produktion förrän lagen träder i kraft då vi själva inte har något lagstöd för det. Men då kan luta oss mot förordnignen.

###

Sverige har varit med och lett utvecklingen för många länders implementation, så vi har kompetens. Tvivlar inte på produkten som sådan, det är en väldigt simpel tjänst. Jag skulle inte vara förvånad om det blir segt precis när det öppnar för att alla vill in och kolla och prova tjänsten. Men det spelar ingen roll imho. Det är lite underliggande system som skall sys ihop. Folkbokföring, NVR, digital brevlåda etc så en viss rate limit kommer finnas.

Utöver detta har vaccinationsgivarna sju dagar på sig att rapportera in vaccinationen till NVR (Nationell vaccinationsregister) så var inte förvånad om du inte kan hämta ut det 01 juli om du befinner dig inom den tidsramen. Vidare är det PCR-testen som skall skickas in från anslutna labb samt återhämtningscertifikat som kommer vara det osäkra momentet när det är på plats. Så endast vaccinationsbevis kommer finnas på plats från dag 1. Just eftersom man faktiskt har sex veckor på sig att få resten på plats. All infrastruktur och APIer är redan framtagna, det är juridik och avtal som krävs för att få skicka in data så som PCR och Återhämtningsintyg.
 

NotRyan

Medlem
Jag hänger på låset. Tycker det är 100% hjärndött av myndigheten att annonsera en tid då det öppnar…
Med många års erfarenhet av att deklarera på webben hos skatteverket så vet man att dom alltid öppnar kvällen innan den dag som deklarationen officiellt öppnar. Därav så kommer jag att testa exakt 00.01. Har dock inte så stort hopp till det då dom troligen måste ställa om redirecten på Covidbevis • E-hälsomyndigheten manuellt haha ;)
 

SNIFF

Medlem
Med många års erfarenhet av att deklarera på webben hos skatteverket så vet man att dom alltid öppnar kvällen innan den dag som deklarationen officiellt öppnar. Därav så kommer jag att testa exakt 00.01. Har dock inte så stort hopp till det då dom troligen måste ställa om redirecten på Covidbevis • E-hälsomyndigheten manuellt haha ;)

Jag tror också det kommer vara öppet innan. Lagstödet träder i kraft om 90 min, så då är det fritt fram. Samtidigt tror jag inte de vill arbeta natt OM något händer.
 
Toppen