Senaste nytt

Transfer Istanbul

Johanna

Medlem
Nu blir jag stressad. Jag har läst det och förstått det som att jag inte behöver ha något test för transfer i Istanbul när jag kommer från Sverige. Men när jag läser på olika sidor blir jag osäker. Har jag uppfattat det rätt, jag behöver inget pcr/antigen? Jag är vaccinerad

  1. Passengers arriving to Turkey from Afghanistan, Bangladesh, Brazil, South Africa, India, Nepal, Pakistan, Sri Lanka, and passengers who have been in these countries in the last 14 days, must submit a negative PCR test taken no more than 72 hours before arrival and must be quarantined for 14 days in locations to be determined by the Governorships. Flight restrictions for Brazil and South Africa are removed.
  2. Passengers arriving to Turkey from the United Kingdom, Iran, Egypt and Singapore must present a negative PCR test result taken in the last 72 hours prior to arrival to Turkey.
  3. Passengers from countries other than the above, who submitted a document issued by the relevant country's official authorities showing that they had been vaccinated at least 14 days before their arrival in Turkey and/or that they had recovered from the disease in the last six months, are not requested to submit a PCR test and quarantine; and passengers who cannot present a certificate of vaccination or documents indicating that they have had/recovered from the virus are required to submit the result of a negative PCR test or rapid antigen test (performed within the last 48 hours) in the last 72 hours prior to arrival to Turkey.
 

FilipJ

Medlem
Reser du från Sverige tillfaller du alltså grupp ”3”, tolkar jag det som. Då skall du skickat in dokumentation som styrker att du är vaccinerad 14 dagar eller fler innan ankomst. Har du gjort det?
 

Berglund

Medlem
Passengers from countries other than the above
Ja, Sverige är inte listat i någon av punkterna ovan - alltså omfattas du av den här punkten.

who submitted a document issued by the relevant country's official authorities showing that they had been vaccinated at least 14 days before their arrival in Turkey and/or that they had recovered from the disease in the last six months, are not requested to submit a PCR test and quarantine
Man måste skicka in bevis på att man är vaccinerad, då slipper man i gengäld test-kravet.

Kan man inte visa att man är vaccinerad då måste man skicka in pcr test eller antigen som visar att du inte har covid.
 

Johanna

Medlem
Reser du från Sverige tillfaller du alltså grupp ”3”, tolkar jag det som. Då skall du skickat in dokumentation som styrker att du är vaccinerad 14 dagar eller fler innan ankomst. Har du gjort det?
jag tolkar det som jag måste kunna visa upp vid ankomst att jag är vaccinerad och att det har gått 14 dagar sedan sista dos vilket jag är. Däremot litar jag inte riktigt på att vaccinbeviset finns 1 juli. Jag har ett intyg från min vårdcentral men ingen vet om det är godkänt.

Jag bokade en tid för PCR för att vara på säkra sidan. Jag åker den 1 juli. Känns lite riskabelt att litat på en digitaliseringslösning som ska vara på plats dagen innan.
 

Johanna

Medlem
Ja, Sverige är inte listat i någon av punkterna ovan - alltså omfattas du av den här punkten.


Man måste skicka in bevis på att man är vaccinerad, då slipper man i gengäld test-kravet.

Kan man inte visa att man är vaccinerad då måste man skicka in pcr test eller antigen som visar att du inte har covid.
Vad står det att man måste skicka in något innan? Finns ingen länk i mailet och jag läser det som att man måste kunna visa upp på plats. Se bild nedan från mailet.

GetAttachmentThumbnail
 

Mr Basic

Medlem
tack, missade det helt.
Vad är PNR nummer? Det funkar inte med biljettnummret jag fått av SAS.
PNR är den bokningskod du får när du bokar en biljett (alltså inte biljettnummer), kan bestå av både siffror och bokstäver (sex tecken).
Nu vet jag inte vilka du flyger med resp bokat via men vissa bolag har ett eget PNR utöver det som du ser i bokningsbekräftelsen.

Edit. De gånger jag bokat award via SAS med Turkish så får man ett PNR från SAS sedan har TK ett eget.
 

Johanna

Medlem
PNR är den bokningskod du får när du bokar en biljett (alltså inte biljettnummer), kan bestå av både siffror och bokstäver (sex tecken).
Nu vet jag inte vilka du flyger med resp bokat via men vissa bolag har ett eget PNR utöver det som du ser i bokningsbekräftelsen.
Det var det jag trodde. Varken den eller mitt biljettnummer funkar att lägga in på deras sida. Det verkar bara vara deras som funkar. Så jag har hamnat i ett moment 22. Vet att jag har haft problem med TK tidigare. Att de inte tar de uppgifter man får från SAS
 
Toppen