Senaste nytt

Curve betalkort

intuition

Medlem
För lite drygt ett år sedan började Curve ge ut kort med lokala bin-nummer. Har man skaffat kortet nyligen (ungefär ”senaste året”) eller fått det gamla kortet utbytt - då har man mest sannolikt ett kort med svenskt bin-nummer. Därmed åker man på den låga GBIT-limiten på max 5000 (4999) SEK per köp.

Det är svenskt Curvekort man INTE vill ha.
Jag fick nyligen kortet förnyat, utgivet i ukraina?!
 

intuition

Medlem
Visserligen inte jag utan vad Revolut tolkar det som ("utfärdande bank JSB Pivdennyi") men det är klart att de också kan göra uppslag mot felaktiga källor
 
För lite drygt ett år sedan började Curve ge ut kort med lokala bin-nummer. Har man skaffat kortet nyligen (ungefär ”senaste året”) eller fått det gamla kortet utbytt - då har man mest sannolikt ett kort med svenskt bin-nummer. Därmed åker man på den låga GBIT-limiten på max 5000 (4999) SEK per köp.

Det är svenskt Curvekort man INTE vill ha.
En datapunkt från mig.
Jag fick mitt Curve Black re-issued den 21 augusti 2020, med UK BIN. Notera dock att det är Commersial, vilket ställt till med endel problem, exempelvis debitering för topup på vissa tjänster. Jag har alltså inget Investor kort utan ett helt vanligt ”Black Legacy”.

9a9d6a67b6c3891c0b930ed9fc6932c5.jpg
 

Maja

Medlem
Jag gjorde ju en liknande miss vid förra extrapoängstillfället även om jag var betydligt mycket mer klart över 5000-kronors gränsen. Det jobbiga för mig var väl att min debitering var gjord i Euro och klart under 5000 Pund men över 5000 SEK. Men det gick åt pipan ändå. Så jag är osäker på om översättningen till Euro fungerar ens? Eller är det bara för jag har ett svenskt konto så den räknar om till SEK ändå och passar på att begränsa.

Men bra upplysning om att det är på pricken 5000 SEK som är för mycket. Det går ju, som du säkert redan vet, att kontakta kundservice och be dem göra GBIT-transaktionen. Det gjorde jag men då hann de ju så klart inte pricka in den på extrapoängshelgen...

Extra surt när du gjort läxan så bra och allt!

Har redan kontaktat kundservice, men det gav föga. Jag har skrivit tillbaka igen igårkväll och förtydligat vilken transaktion och vad jag önskar få hjälp med. Nu lär jag inte höra något förrän tidigast i nästa vecka så dubblapoänghelgen är bara att glömma, men bättre att få enkla poäng än inga poäng alls som är läget just u.

Så tråkigt både att det inte fungerade, något vi alla råkat ut för, och att de aldrig lyckas lösa denna löjligt låga gräns för svenska kort. Som jag skrivit tidigare kan man aldrig vara säker med Curve som är en speciell produkt för oss intresserade som gärna gamblar lite. Svinn blir det ibland av olika anledningar. Oavsett bra veta att det är 4999sek som gäller när mitt kort måste bytas ut.

Har du testat kontakta kundtjänst, de kanske kan flytta just denna manuellt i helgen? Värt ett försök.

Kontaktade dem redan tidigt fredag fm, fick ett svar tillbaka där man snurrat ihop allting och började prata om refund och att det tar några dagar innan det är återbetalt. Helt galet med andra ord, även fast jag uttryckligen skrev att det var en GBIT det handlade om. Har svarat och förtydligat ännu en gång med exakta summar, datum, namn etc och från vilket kort till vilket kort jag önskar att transaktionen ska flyttas.
 

M.K

Medlem
@Maja Ja troligen helt kört. Så länge jag lyckas med +50% Gbit går jag plus och orkar med det. Jag ligger långt över detta i nuläget, men som sagt inget för nervsvaga. Bara rycka på axlarna när det misslyckas, men gärna ett försök med kundtänst. Bra du provar och lycka till!
 

Berglund

Medlem
Kontaktade dem redan tidigt fredag fm, fick ett svar tillbaka där man snurrat ihop allting och började prata om refund och att det tar några dagar innan det är återbetalt. Helt galet med andra ord, även fast jag uttryckligen skrev att det var en GBIT det handlade om. Har svarat och förtydligat ännu en gång med exakta summar, datum, namn etc och från vilket kort till vilket kort jag önskar att transaktionen ska flyttas.
GBIT ser för dig som kund ut som en ”flytt” från ett kort till ett annat.

Det som sker i verkligheten är att Curve gör en ny transaktion, ett nytt köp, på det kortet du vill flytta transaktionen till. Nästan samtidigt påbörjar de en återbetalning, refund, till det kort som du initialt lät debitera.
 

Maja

Medlem
GBIT ser för dig som kund ut som en ”flytt” från ett kort till ett annat.

Det som sker i verkligheten är att Curve gör en ny transaktion, ett nytt köp, på det kortet du vill flytta transaktionen till. Nästan samtidigt påbörjar de en återbetalning, refund, till det kort som du initialt lät debitera.
Det förstår jag till fullo, dock så blandade personen som svarade på min fråga ihop alltid ihop med fråga nummer två jag hade som faktiskt handlar om en delvis refund på ett köp från en nätbutik som kom in innan jag hann göra någon GBIT på senare gjorda köpa och nu har blockerat samtliga köp på denna nätbutik p.g.a. denna delrefund.

Det hamnar på shit happens-kontot och jag har lärt mig den hårda vägen hur det fungerar med GBIT och Curve.

Bara surt ang. köpet på exakt 5000 SEK där jag trodde utifrån information härifrån bl.a. att jag hade gjort allting rätt, men det visade sig att jag hade tvärfel. För framtiden så vet jag att det är max 4999 SEK för oss som har kort utgivna och klassade från Sverige.

Återstår att se om kundtjänst kan flytta den transaktionen manuellt senare så jag iaf för poäng för det köpet, om än inte dubbla. Annars blev detta en riktigt trist och dyr service i alla bemärkelser...
 

Jean-Pierre

Medlem
Kundtjänst imponerar inte på mig... Fick ett basic Curve-kort för en månad sedan, började handla en del men gick ganska snabbt in i väggen.
Först meddelade kundtjänst att det berodde på min spend limit, som var 6.000 SEK. (Fast appen visade standard 24.000 SEK - men kundtjänst kunde inte se dettta själv utan bad mig om app-screenshot.

Fast det dråpliga är nu när jag fortsatte påpeka att något måste vara fel - blir numera helt blockad "Declined" för köp efter en total spend på endast 5600 SEK under den månad jag haft kortet. Svaret blev att - Du har uppnått din Yearly Limit! :)

De får en chans till...
 
Kundtjänst imponerar inte på mig... Fick ett basic Curve-kort för en månad sedan, började handla en del men gick ganska snabbt in i väggen.
Först meddelade kundtjänst att det berodde på min spend limit, som var 6.000 SEK. (Fast appen visade standard 24.000 SEK - men kundtjänst kunde inte se dettta själv utan bad mig om app-screenshot.

Fast det dråpliga är nu när jag fortsatte påpeka att något måste vara fel - blir numera helt blockad "Declined" för köp efter en total spend på endast 5600 SEK under den månad jag haft kortet. Svaret blev att - Du har uppnått din Yearly Limit! :)

De får en chans till...
Låter konstigt, vilket kort har du?
 
Toppen