Senaste nytt

Resor med öl

Mimer

Medlem
Så var det dags för den tredje och sista delen av mina öläventyr i Göteborg. Denna gång så satte jag kurs på Ölstudion, Systembolagets nya satsning på (nästan) bara öl i en butik.
20210401_171010.jpg


Belgare fanns det gott om.
20210403_133927.jpg


Liksom suröl.
20210403_134831.jpg


Inklusive några amerikanska surisar som normalt sett(?) inte finns på hyllorna, Firestone Walker, Crooked Stave och Lost Abbey.
20210403_134858.jpg


Ett gästspel från Timothy Taylor också, Landlord, Landlord Dark och Boltmaker fick följa med hem till mig.
20210403_134148.jpg


Den mörka sidan som i mitt tycke var oväntat svagt i utbud.
20210403_134457.jpg


Men också en nyhet i butik, en kyl som till stora delar var fylld med IPA i alla dess former inklusive lite udda fåglar från Amundsen, Apex och Equillibrium.
20210403_134248.jpg


Det sammanfattande intrycket är följande:
1, Jag är inte så förtjust i belgisk öl och suröl men i dessa kategorier verkade utbudet enormt inklusive, tror jag, saker som normalt sett inte finns på hyllorna.

2, Den mörka sidan imponerade minst, någon udda sak från Buxton, en burk hiskeligt starka (och goda) Lasker stoppades i korgen, och polska Komoran.

3, IPA har en del udda fåglar, Magic Rock Siren, Meantime, Sierra Nevada California IPA men framför allt ett näst intill ofattbart stort utbud av det lokalbryggda från Göteborg med omnejd.

4, Lager gick jag mest förbi men en flaska Lucky Buddha fick följa med hem mest för att flaskan är lite söt.

5, Är jag imponerad? Njae kanske inte så mycket som jag trodde jag skulle vara. Utbudet är komplett, men jag hade nog trott att det skulle finnas ännu mer av unika saker. Fel förväntansbild kanske...

6, Vill jag ändå ha en Ölstudion i Stockholm? Utan tvekan, jag hoppas att denna satsning är lyckad. Just när jag var in så var jag ganska ensam men det var kanske en effekt av påskafton och Covid-19.
 
Last edited:

palmen

Moderator
Så var det dags för den tredje och sista delen av mina öläventyr i Göteborg. Denna gång så satte jag kurs på Ölstudion, Systembolagets nya satsning på (nästan) bara öl i en butik.
Visa bifogad bild 117619

Belgare fanns det gott om.
Visa bifogad bild 117620

Liksom suröl.
Visa bifogad bild 117622

Inklusive några amerikanska surisar som normalt sett(?) inte finns på hyllorna, Firestone Walker, Crooked Stave och Lost Abbey.
Visa bifogad bild 117623

Ett gästspel från Timothy Taylor också, Landlord, Landlord Dark och Boltmaker fick följa med hem till mig.
Visa bifogad bild 117624

Den mörka sidan som i mitt tycke var oväntat svagt i utbud.
Visa bifogad bild 117626

Men också en nyhet i butik, en kyl som till stora delar var fylld med IPA i alla dess former inklusive lite udda fåglar från Amundsen, Apex och Equillibrium.
Visa bifogad bild 117627

Det sammanfattande intrycket är följande:
1, Jag är inte så förtjust i belgisk öl och suröl men i dessa kategorier verkade utbudet enormt inklusive, tror jag, saker som normalt sett inte finns på hyllorna.

2, Den mörka sidan imponerade minst, någon udda sak från Buxton, en burk hiskeligt starka (och goda) Lasker stoppades i korgen, och polska Komoran.

3, IPA har en del udda fåglar, Magic Rock Siren, Meantime, Sierra Nevada California IPA men framför allt ett näst intill ofattbart stort utbud av det lokalbryggda från Göteborg med omnejd.

4, Lager gick jag mest förbi men en flaska Lucky Buddha fick följa med hem mest för att flaskan är lite söt.

5, Är jag imponerad? Njae kanske inte så mycket som jag trodde jag skulle vara. Utbudet är komplett, men jag hade nog trott att det skulle finnas ännu mer av unika saker. Fel förväntansbild kanske...

6, Vill jag ändå ha en Ölstudion i Stockholm? Utan tvekan, jag hoppas att denna satsning är lyckad. Just när jag var in så var jag ganska ensam men det var kanske en effekt av påskafton och Covid-19.
Finns några riktigt bra sura där och att kunna köpa Equilibrium även om den inte är färsk är ju grymt.
Synd bara att priserna på 3F specialarna är så överprisade.
 

Mimer

Medlem
Vårens andra direkt nödvändiga resa var ett faktum, styvt 30 mil i bil senare så når jag turligt nog Nora. Nora har säkert sina stunder men framför allt så finns Apex Brewing Company här. Och även om den huvudsakliga agendan för denna resa är helt andra saker än öl så fanns lite utrymme för hopp och lek. Så...

Stegen styrdes mot Bryggerikrogen i Nora som med en aningens god vilja kan kallas för Apex tap room. Tur som en tokig hade man också, det var öppet i dessa speciella tider.

20210513_184721.jpg


Menyn visat en bråkdel av vad som fanns tillgängligt.
20210513_185258.jpg


Verkligheten var en annan, räknade jag rätt fanns det 39 olika burkar från Apex, mittenhyllan i bilden, plus en på tapp.
20210513_185139.jpg


Stört omöjligt att välja med andra ord. Men om jag ändå tagit mig hit så varför inte välja det nyaste av nya, två DIPA tappad på burk denna vecka, till vänster Doomrider, till höger New Pyramids.
20210513_185900.jpg


Och i glaset såg de ut så här.
20210513_190525.jpg


Två finfina DIPA med plustecknet till New Pyramids. Men då formen var god och då detta var en chans utöver det vanliga så gick jag all in. Så... Det fick bli en beställning till, denna gång två TIPA. Till vänster Abbath, till höger Idiosyncratic.
20210513_194631.jpg


Och i glaset vart det så här.
20210513_194934.jpg


Abbath var bra men tryckte inte riktigt på gasen. Idiosyncratic tillhör toppskiktet av TIPA jag druckit. En aningens sponken i den annars alldeles enastående.

Apex kan verkligen sin IPA men jag har en utmaning med Apex och det är att jag har svårt att skilja deras öl åt. Jämför med Oppigårds som mer får till en unik smak i varje IPA de släpper. I alla fall enligt mig

Men på det stora hela taget en superfin kväll i ett försommarvarmt Nora.
 
Last edited:

palmen

Moderator
Det blev resa och öl igår, skulle ju vara fint på kvällen men på väg till båten drar ett av de värsta nederbörden fram detta år, ordnade dock upp sig in på Mälaren så vi fick skippa planen in till stan.

Skönt att man har chaufför på sjön så jag kunde få denna öl, årets version av Boot Print IPA, bryggd av en samling kvinnor inom ölbranschen i Sverige. Ett stort globalt initiativ, ölen bryggs över hela världen på internationella kvinnodagen och basen med ingredienser är samma men man får brygga hur man vill.
IMG_20210522_120148_717.jpg
IMG_20210522_120148_883.jpg
IMG_20210522_120148_824.jpg
 
Toppen