Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

Tomas E

Medlem
Japp! Som stockholmare bör man nu alltså kunna resa in i Spanien utan varesig vaccinpass eller tester, d v s precis som före pandemin, eller har jag läst fel på Spaniens sida för inreseregler?
Så verkar det vara även om "nu" inträffar först 28 juni då den veckovisa uppdateringen av Spaniens lista över riskområden verkar träda i kraft.

This list will come into force at 12:00am (midnight) on June 28th, 2021 and will be valid until 12:00am (midnight) on July 4th, 2021:
...
Sweden (except the Mellersta Norrland and Stockholm regions)

SpTH-blanketten behöver du fortfarande fylla i, så inte riktigt som tidigare.

Jag skulle nog passa på att ta med en utskrift från folkbokföringen på engelska, så man har ett dokument som intygar var man bor, utifall att frågor uppstår:
Extract of the population register – in Swedish or in English (Utdrag om folkbokföringsuppgifter) | Skatteverket
 

GOTBound

Medlem
Ang. Danmarks uppdaterade inreste regler som uppdateras kl. 16:00 idag enligt TT, skriver Göteborgs Posten följande artikel med TT som källa:
https://www.gp.se/nyheter/sverige/danmark-släpper-restriktioner-för-svenskar-1.50171414

Enligt artikeln hävs krav på testning och isolering vid ankomst, krav för inresa är fortfarande fullvaccinerad, har antikroppar, PCR <72h eller Antigen <48h.

I artikeln nämns inget om att länder kommer omkategoriseras idag vilket nämns här samt vad det för på konsekvens map. testning före avresa till Danmark:
https://coronasmitte.dk/nyt-fra-myndighederne/pressemoeder/gradvis-genaabning-for-rejseaktiviteter

Jag kommer invänta tills följande sida är uppdaterad eller tydligare innan jag säger let’s go [jag flyger till CPH på måndag och är fortfarande osäker på om det nu krävs PCR helt plötsligt eller inget testkrav alls för att flyga till Danmark]: på sidan det står det nu bara att detta gäller röda länder, dock nämns inget på just den sidan att gröna länder undantas testkrav för continuous journey. Jag tolkar det som inget testkrav alls från kl 16:00 idag:
https://en.coronasmitte.dk/rules-an...egarding-persons-travelling-to-denmark-by-air

Från kl 16:00 idag är Sverige green country enligt Danmarks kategorisering:
https://en.coronasmitte.dk/rules-and-regulations/entry-into-denmark/categorization-of-countries
 
Last edited:

John Rambo

Medlem
Det är som GotBound säger fortfarande lite klurigt att tolka reglerna för inresa till Danmark.
Däremot så har det blivit väldigt klart vad som gäller för oss som använder Cph som primär flygplats och att återvända dit har nu blivit betydligt lättare. Dr.dk sammanfattar det väldigt väl i denna artikel: Solbadning på den franske Riviera eller storbyferie i Berlin: Det skal du vide, før du pakker kufferten | Udland | DR

Skönt att nu kunna flyga hem från Spanien utan att behöva testa sig prior to boarding.
 

toer00

Medlem
Fråga ang SAS och Travel ReadyCenter.

Travel Ready Center - Upload documents before your travel | SAS

För att snabba på tiden på flygplatsen så skall man kunna ladda upp erforderliga dokument där. I vårt fall Frankrike (Nice) och antigentest. Vi har nu bokat antigentest så sent som 27 timmar före planets avgång. I det läget har online incheckningen redan öppnat (har för mig att det är 30 timmar).

Fråga: Kan man trots det ladda upp dokumenten? Eller bara vara på Arlanda ytterligare några timmar innan? Prioriterad ombordstigning är ju borta för PLUS nu, men hur det med incheckning och fast track? Returen från Nice, hur ser det ut där? Lounge, fast track och Prio incheckning??
 

filip23

Medlem
Fråga ang SAS och Travel ReadyCenter.

Travel Ready Center - Upload documents before your travel | SAS

För att snabba på tiden på flygplatsen så skall man kunna ladda upp erforderliga dokument där. I vårt fall Frankrike (Nice) och antigentest. Vi har nu bokat antigentest så sent som 27 timmar före planets avgång. I det läget har online incheckningen redan öppnat (har för mig att det är 30 timmar).

Fråga: Kan man trots det ladda upp dokumenten? Eller bara vara på Arlanda ytterligare några timmar innan? Prioriterad ombordstigning är ju borta för PLUS nu, men hur det med incheckning och fast track? Returen från Nice, hur ser det ut där? Lounge, fast track och Prio incheckning??

Kan inte svara på hur situationen på arlanda är då jag inte flyger därifrån. Gällande Travel Ready Center så har det visat sig att det inte alltid funkar så bra. Trots att alla nödvändiga handlingar laddas upp tvingas du ändå gå till incheckningen för att få ut boardingkort, detta är dock bara i vissa fall. Men självfallet kan du ladda upp dokumenten i det tidspannet, dom granskas och ett SMS skickas ut när det är klart/godkänt
 

Emrik

Ny medlem
Fråga ang SAS och Travel ReadyCenter.

Travel Ready Center - Upload documents before your travel | SAS

För att snabba på tiden på flygplatsen så skall man kunna ladda upp erforderliga dokument där. I vårt fall Frankrike (Nice) och antigentest. Vi har nu bokat antigentest så sent som 27 timmar före planets avgång. I det läget har online incheckningen redan öppnat (har för mig att det är 30 timmar).

Fråga: Kan man trots det ladda upp dokumenten? Eller bara vara på Arlanda ytterligare några timmar innan? Prioriterad ombordstigning är ju borta för PLUS nu, men hur det med incheckning och fast track? Returen från Nice, hur ser det ut där? Lounge, fast track och Prio incheckning??

Sitter i loungen på Cph ifrån Nce och väntar på flyg som ska ta mig hem till Arn. Kan berätta att vi inte tog ett antigen test på hemvägen och vi hade tillgång till fasttrack samt "business/guld" incheckning på Nice flygplats via plus-upgrade och status (ebg) så på hemvägen bör du va safe. Dock hitta jag ingen Star Alliance lounge i terminal två på Nce.
 

Saganaki

Medlem
Fråga ang SAS och Travel ReadyCenter.

Travel Ready Center - Upload documents before your travel | SAS

För att snabba på tiden på flygplatsen så skall man kunna ladda upp erforderliga dokument där. I vårt fall Frankrike (Nice) och antigentest. Vi har nu bokat antigentest så sent som 27 timmar före planets avgång. I det läget har online incheckningen redan öppnat (har för mig att det är 30 timmar).

Fråga: Kan man trots det ladda upp dokumenten? Eller bara vara på Arlanda ytterligare några timmar innan? Prioriterad ombordstigning är ju borta för PLUS nu, men hur det med incheckning och fast track? Returen från Nice, hur ser det ut där? Lounge, fast track och Prio incheckning??


Jag laddade upp dokument vid midnatt för flygning kl 06:40. Fick sms efter 15-20 minuter och kunde då även hämta boardingpass i appen. Nu skulle jag ändå checka in väska så det blev köande ändå men behövde inte visa upp mina dokument igen. Bra service tycker jag.
 

GOTBound

Medlem
Det är som GotBound säger fortfarande lite klurigt att tolka reglerna för inresa till Danmark.
Däremot så har det blivit väldigt klart vad som gäller för oss som använder Cph som primär flygplats och att återvända dit har nu blivit betydligt lättare. Dr.dk sammanfattar det väldigt väl i denna artikel: Solbadning på den franske Riviera eller storbyferie i Berlin: Det skal du vide, før du pakker kufferten | Udland | DR

Skönt att nu kunna flyga hem från Spanien utan att behöva testa sig prior to boarding.
Nu har Danmark uppdaterade några av sidorna vilket gör att bilden klarnar.
Min senaste högst ovetenskapliga tolkning är följande: Uppvisande av ett negativt Covid-19 test är inte längre ett krav för att boarda ett flyg från ett Grönt eller Gult land. Dock måste ett negativt Covid-19 test visas upp för inträde till Danmark.
077FC798-45FC-4A40-B864-B58B4E56341F.png


https://en.coronasmitte.dk/rules-and-regulations/entry-into-denmark/legal-requirements-upon-entry
 

011430121

Medlem
Ett utbrott av deltavarianten gör att Australiens största stad Sydney och flera kringliggande områden stänger ned i två veckor.
Nya Zeeland meddelar att landet stoppar karantänsfria inresor från Australien under tre dagars

Källa dn.se
 

Samosaguas

Medlem
Så verkar det vara även om "nu" inträffar först 28 juni då den veckovisa uppdateringen av Spaniens lista över riskområden verkar träda i kraft.



SpTH-blanketten behöver du fortfarande fylla i, så inte riktigt som tidigare.

Jag skulle nog passa på att ta med en utskrift från folkbokföringen på engelska, så man har ett dokument som intygar var man bor, utifall att frågor uppstår:
Extract of the population register – in Swedish or in English (Utdrag om folkbokföringsuppgifter) | Skatteverket
Som sagt så verkar Stockholm och Mellersta Norrland vara undantagna från listan av riskområden i den senaste uppdateringen från Spanien: https://www.mscbs.gob.es/profesiona...s_de_riesgo_entre_28-06-2021_y_04-07-2021.pdf

Kan man lita på att alla känner till detta när man ska ut på resa om en vecka och räcker det med ett utdrag från folkbokföringen för att bevisa att man bor i Stockholm?
 
Toppen