Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

taxvalp

Medlem
@Karlssonskan

Nja, den såg ju inte så "internationell" ut :rolleyes:, via min länk så erbjuds intyget på Engelska och med Q-R kod

Boka - BirgaCare

Mycket kreativ affärsidé - om än med kort blomningstid om nu vaccinpasset kommer nästa vecka. Det är ju dock billigare att ta ett antigentest om det är ett alternativ. Personligen skulle jag ha svårt att sätta mitt namn som doktor på ett sådant intyg där någon har laddat upp handskrivna papperslappar som bevis…
 

Tomas E

Medlem
Dagsfärsk info som jag hade missat, i mitt fall (fullvaccinerad) så är det fritt fram så länge jag kan bevisa det? , vilket jag borde kunna med ett vaccinationsintyg där man laddar upp sitt kort och får ett intyg med en QR kod

(ser ut som att dom nya reglerna gäller från 26/6) Men jag skulle vilja åka redan nu på Fredag... :rolleyes:

Boka - BirgaCare

Mycket kreativ affärsidé - om än med kort blomningstid om nu vaccinpasset kommer nästa vecka. Det är ju dock billigare att ta ett antigentest om det är ett alternativ. Personligen skulle jag ha svårt att sätta mitt namn som doktor på ett sådant intyg där någon har laddat upp handskrivna papperslappar som bevis…
Jag tänkte samma sak utan att vara läkare! Hur f-n kan man utfärda intyg enbart baserat på lappen snarare än på journalnoteringar? Jag fick skriva mitt namn själv på lappen vid dos 1, och det står ju inget personnummer, och finns inga signaturer. Dos 2-noteringen är handskriven utan att ens ha en ha klisterlapp med batchnummer. Uppenbarligen inte ett seriöst företag.
 

anjak

Medlem
Dagsfärsk info som jag hade missat, i mitt fall (fullvaccinerad) så är det fritt fram så länge jag kan bevisa det? , vilket jag borde kunna med ett vaccinationsintyg där man laddar upp sitt kort och får ett intyg med en QR kod

(ser ut som att dom nya reglerna gäller från 26/6) Men jag skulle vilja åka redan nu på Fredag... :rolleyes:

Boka - BirgaCare
Fullvaccinerade har kunnat komma in i Schweiz utan några test eller karantän sen 31/5. Så inga problem att flyga in på fredag.
 

MajaKlara

Medlem
Har en bonusresa ARN-ZUR-SFO-ZUR-ARN i augusti men det börjar bli dags att avboka pga restriktioner. Funderar på att ta oss till Island i stället. Är det någon här som har koll på inställda SAS flyg till KEF? Det verkar gå vissa flyg och SAS säljer ju gärna biljetter, men jag undrar över hur stor risken är att flygen blir inställda i augusti. Jag vet att det är svårt att sia om, men vill ända ställa frågan här om någon här som har något att säga om möjligheten ta sig med SAS från ARN till KEF i augusti?
 

chazzie

Medlem
Intressant att man satt 6 månader som livslängd på vaccinet, om så var fallet borde vi väl veta det nu? Min uppfattning är att det räcker längre än så, just det om 6 månaders livslängd var väl mest en tes eller någon slags lägstagaranti utifrån de tester som gjordes i den uppsnabbade testfasen?
 

Tomas E

Medlem
Intressant att man satt 6 månader som livslängd på vaccinet, om så var fallet borde vi väl veta det nu? Min uppfattning är att det räcker längre än så, just det om 6 månaders livslängd var väl mest en tes eller någon slags lägstagaranti utifrån de tester som gjordes i den uppsnabbade testfasen?
Det finns väl hittills bara data över >6 månader från de kliniska prövningarna under sommaren-hösten 2020? Även om det var många deltagare för att vara en klinisk prövning rör det sig om små volymer jämfört med breddvaccination, några tiotusental per vaccin jämfört med miljoner. Ordinarie vaccination inleddes ju i slutet av december 2020 i allehanda västländer, så de första dos 2 delades ut i januari 2021 när dosintervall 3-4 veckor användes. Det har ju inte gått 6 månader efter dos 2 än för någon av dessa! Så hittills är det väl lite osäkert hur länge skyddet varar.

Vi får väl se om några nya bedömningar, t.ex. 9 månader istället för 6, hinner göras innan tidigt vaccinerad sjukvårdspersonal (dos 2 jan-feb) börjar nå 6 månaders-strecket en bit in i juli (efter att covid-beviset börjar gälla 1 juli). Annars riskerar ju ett antal personer att hamna i kläm, för det finns väl inga länder som beslutat att använda en tredje dos? Och andra länders reseregler kommer knappast att vara ett skäl till att modifiera vaccinationsprogrammet i något land.
 
Toppen