Senaste nytt

Nya biljettyper på Finnair från april 2020

tidyverse

Medlem
Kollade lite på ARN-HEL-BKK t/r i november.

Prisskillnaden mellan Business Light och Business Classic verkade vara ca 1500 kr enkel väg. Bagage kostar 70 euro enkel väg, sätesval på long haul 1500. Därtill tillkommer loungekostnader om man vill ha det.

Tycker prisskillnaden mellan Light och Classic är skälig. Jag hade köpt Classic för 17 000 kr snarare än Light för 14 000 kr. Men reser man lätt och mest är intresserad av en bättre stol och mat/dryck, så kan ju Light vara ett alternativ.
 

intuition

Medlem
En stor skillnad mot tidigare är att classic, (även Business classic) är non-refundable. Se upp för den, tidigare återbetalades ≈75% (lite beroende på marknad)

Det kan också nämnas att de förmåner som försvinner i och med denna "un-bundling of fares" inte påverkar status-förmåner. Dvs du har fortsatt tillgång till lounge osv även på light-biljetter om du har status.
 
Last edited:

Homer

Medlem
Jag gör samma iakttagelse som tidigare, post #27, inom Europa är Businessbiljetterna lika dyra som vanligt, jag tittade på LHR och AGP, så
samma pris sämre förmåner.
 
Last edited:

mha321

Medlem
En fråga är ju om man får status fördelarna på Light biljetter. Det väger ju upp tex lounge, och gör det till ett attraktivare val för de som har status.
 

intuition

Medlem
En fråga är ju om man får status fördelarna på Light biljetter. Det väger ju upp tex lounge, och gör det till ett attraktivare val för de som har status.
...
Det kan också nämnas att de förmåner som försvinner i och med denna "un-bundling of fares" inte påverkar status-förmåner. Dvs du har fortsatt tillgång till lounge osv även på light-biljetter om du har status.
Dvs ja, alla statusförmåner ska gälla oavsett biljetttyp.
 

RobHK

Medlem
Eftersom tillgången länge varit noll på poängupgradering till Business på longhaul via hemsidan. Har ni någon erfarenhet om man lyckas uppgradera med poäng igenom väntelistan eller till och med på plats på flygplatsen?
 

Johnjohn

Medlem
Då jag bara har handbagage när jag flyger hem till thailand från jobb funderar jag på stt testa finnair från ARN. Hur är deras business och economy jämfört med Qatar då jag alltid flyger Qatar från CPH.
Förstår att det inte är bättre men hur mkt sämre är det? Är det värt pengarna? Ser att det är deras 350-900.
Är mat och dryck gratis t ex
 

palmen

Moderator
Då jag bara har handbagage när jag flyger hem till thailand från jobb funderar jag på stt testa finnair från ARN. Hur är deras business och economy jämfört med Qatar då jag alltid flyger Qatar från CPH.
Förstår att det inte är bättre men hur mkt sämre är det? Är det värt pengarna? Ser att det är deras 350-900.
Är mat och dryck gratis t ex
Finns det något bolag som tar betalt för mat på longhaul av legacy bolagen?
 
Toppen