intuition
Medlem
Track 3
(MMX-ARN-GOT-ARN-VBY-ARN-GOT-ARN-MMX)
"Face-to-face, each classic case
We shadow box and double-cross
Yet need the chase
A license to love, insurance to hold
Melts all your memories and change into gold
His eyes are like angels'; his heart is cold"
Flyg till Visby. Jag är sen. Jätte-sen. Så fort jag kommer ombord hör jag "Boarding complete". Jag hittar min plats som är den enda lediga. Planet är fullt, inte minst i bagage-hyllorna. Det är helt chanslöst att få in min väska. En flygvärdinna kommer fram och tittar på eländet. Så börjar hon stuva om, och till min förvåning hittar hon en massa kuddar och annat krafs som kan flyttas eller klämmas ihop och ett tu tre glider min väska på plats.
Jag sätter mig ner. Bredvid mig har jag en parant tant, med en vit sommarhatt. Jag ser inte riktigt ansiktet utan bara de målade röda läpparna.
Hon är snacksalig och börjar prata med mig direkt. Hon har massor av frågor om Gotland och jag svarar så artigt och trevligt jag kan, en prestation med tanke på att jag aldrig varit på Gotland. Speciellt frågar hon mycket om hotell och jag förstår inte riktigt detta överdrivna intresset. Men konversationen flyter på.
Så lutar hon sig in, som om hon ska viska något. Jag ler och vänder mig lite mot henne. Men det är inte örat hon siktar in sig på, utan plötsligt är hon tätt tätt intill, kind mot kind.
Kyssen blir så vild att hatten flyger av. Vi besinnar oss och försöker låtsas som inget hänt. Ingen verkar ha sett oss.
- Direkt till hotellet när vi landat, viskar hon.
Förvirrad sitter jag där utan att riktigt fatta. Men så samlar jag mig, slår av flygläget fast att vi börjat taxa ut och kollar om det finns något Nordic Choice hotell nära Visby.
Bzz-bzz.. Ring-ring..Bzz-bzz ..Ring-ring..
Telefonen väcker mig ur drömlandet. 05:10 står klockan på, och jag konstaterar bara kallt att den här drömmen skulle kunna sysselsätta psykologer i månader.
Men vi sparar de pengarna och snabb-analyserar vilka rädslor och förhoppningar det undermedvetna när i mig. Vi kan direkt konstatera att 500 dagar utan flygningar inte på något sätt hinner sudda ut ångesten att boarda sent och aldrig få plats med sin väska. Och vem drömmer inte om att bli upphånglad av en främling?! Låt gå för att mitt undermedvetna kunde ha kostat på sig något lite mer spännande än en tant i hatt...
Och slutligen, en koppling som de flesta utbildade psykologer säkert går bet på, men som är uppenbar för BC:aren: Min påhittade älskarinnas fixering vid hotell. Kvällen innan avresa satt jag nämligen i panik och bokade rum på slumpmässigt valda orter för att inte missa 3x poäng på Nordic Choice...
8 minuter efter detta bryska uppvaknande är jag på väg. Det är en underbar morgon och det är ren njutning att forsa fram i det skånska sommarlandskapet. Man borde vara ute kl 5 på morgonen lite oftare, tänker jag. Om det nu inte vore för att man behöver några timmar sömn.
5:44 parkerar jag på Sturup lågpris och 7 minuter senare är jag i säkerhetskontrollen. Det flyter ju på det här! 4 minuter till boarding börjar! I dag är jag dessutom ordentlig och tar ut handspriten utan att ens behöva en påminnelse.
Beep-Beep.
-Javenmaf..?
- Slumpen! ropar båda säkerhetsmedarbetarna i munnen på varandra. Men det är inte fullkropps visitering idag utan de nöjer sig med att skanna midjan efter bomb-partiklar.
Flyg 1 - MMX-ARN
Jag slinker ner i mitt säte. 6:15 avgången är nästan tom. Jag räknar inte, men kanske 20-30 passagerare?Jag hade tänkt sova, men nu sitter jag plötsligt och är lite småhungrig.
Arlanda 07:25
Här har jag 50 minuter till nästa flyg. Det är ju ett elände att flyga som status-lös, så lounger och sittplatsval m.m får lösas med viss kreativitet. Som nybörjare på SAS/EB har jag tagit chansen att lära mig om plusgrade, och har framgångsrikt lagt bud på 2 flyg *) för att hantera just dessa två saker. Dagens flyg nr 4 är uppgraderat med pengar, för att jag vill säkra att jag kommer snabbt av i Visby och slippa känna mig stressad för den extra säkerhetskontrollen. Flyg 5 är uppgraderad med poäng, för att ha lounge-access över lunchen.
Men nu är jag sugen på frukost och blippar in mig i loungen med boarding-passet från flyg 4, medan jag gör mig redo för att ta flyg nr 2.
*) Ja, jag är en idiot som betalar poäng eller pengar för plus på korta inrikesflyg. Men som sagt, det var inte för att få den fantastiska plus-servicen som jag gjorde det.
Flyg 2 ARN-GOT
På klassisk SAS manér startar det med förseningar. Boarding står det på tavlan men ingen aktivitet i gaten. När vi når avgångstiden, känner sig agenten tvingad att göra ett utrop och man hör hur hon anstränger sig för att inte berätta vad felet är - men det framgår ändå att kaptenen ogillar den ena motorn och tekniker är där och jobbar.
Vi kanske får byta plan, säger hon, och jag börjar räkna på tidtabellen.
Fördelen med att boka vändande flyg är ju att man inte kan missa flyget vid försening på utgående, men jag inser att min vändning till Visby kan vara i fara. Jag har 1 h bytestid i mitt schema, men den tiden krymper snabbt ihop nu.
Nu kan vara ett bra tillfälle att bencha lite appar. Vem är snabbast att informera om förseningen?
SAS appen vinner, den meddelar 20 minuter försening redan innan tanten i gaten har en aning om det. Någon sekund senare kommer SMS från SAS. 2 minuter senare aviserar Tripcase. Tripit pro aviserar inte alls och har svårt hela dagen att avisera i tid. Tripit pro upptäcker faktiskt inte alls att flyget är försenat utan rapporterar glatt att SK2151 följer tidtabell.
Överlag fungerade SAS appen bra för gate-status mm, men tripcase är ändå bästa följeslagaren den här dagen tack vare att den fångar mer information när någon annan, t.ex. både planerad och faktisk landningstid och ankomst gate. Återkommer till det senare.
Tiden för den nya försenade avgångstiden börjar närma sig och jag funderar på hur man bäst tacklar den massiva försening som ett plan-byte skulle innebära. Men så kommer boarding igång. Jag skannar mitt boardingpass men grinden öppnar inte. Systemet står bara och tuggar. Till sist spottar den ur sig en lapp. Ny plats 14D, istället för rad 10 som jag valt för att snabbast möjligt komma av i Göteborg. "Ändrad konfiguration" är anledningen, och på ren svenska "någon har fått för sig att 7 passagerare i plus behöver 10 rader istället för de 9 som platskartan visar". Det stör mig extra mycket eftersom jag har 14D på returen och vill undvika att sitta på samma plats. Vill inte bli igenkänd av personalen.
Nu sitter jag i 14D och har god koll på den "ogillade" motorn. Den verkar fungera som den ska, även om jag sitter och fantiserar om hur en kompressor-stall låter på riktigt. Funderar lite på vad som är korrekt protokoll när det händer. Trippel-bong och ropa "Engine surge"?
Kapten håller bra marschfart och vi landar i Göteborg bara 25 minuter efter tidtabell, och angör gate 9:45 dvs precis på planerad avgångstid. Avstigning sker "segmenterat" och även genom bakdörr, så jag är nästan sist av. Men det är lugnt, jag hinner både gå på toa och lyssna till irriterade passagerare som är bekymrade över att missa sina anknytningar i Stockholm, innan det är dags att boarda.
Flyg 3 GOT-ARN
SAS lyckas inte vinna tillbaka någon förlorad tid och avgår en halvtimme sent. Min bytestid på 60 minuter är nu reducerad till 30. OK, det är lugnt, även om jag nu kanske inte hinner ta fajten i loungen om att bli insläppt för andra gången på boardingpass #4.
Planerad ankomstgate är F33 och flyg 4 avgår från 5A. Det är nu Tripcase briljerar.
Det kommer högtalarutrop om beräknad landningstid ca 11.00. De två svettigaste bytena är Luleå 11.25, gate 18 och Visby 11:35 gate 5A.
- Nu vet jag inte riktigt vilken gate vi ankommer till, ropas det ut, men vi återkommer med info så snart vi vet.
Aha, det låter som en utmaning tänker jag och kollar med Tripcase. Och ett-tu-tre flaggar tripcase upp Gate-change! Ny gate 19. Återigen vet jag mer än vad SAS personal vet! Mycket riktigt, när vi landar taxar vi förbi F-piren och gate 1/10-piren och glider upp till 11/20-piren. Där blir vi stående. Kaptenen gör snart ett utrop:
- Ja, de har flyttat oss till gate 19 för att ni som ska till Luleå säkert ska hinna med. Det blir alltså bara rakt över för er, det tar bara någon minut. Problemet är att de inte har styrt om personalen till gate 19, så den är inte öppen. Vi har ropat på hjälp här för att bli inflaggade till gate så snart som möjligt.
"Så snart som möjligt" betyder i det här fallet 15 minuter stillasittande på plattan 50 meter från gate 19. Smidigt! Passagerarna hade kunnat krypa från F33 till 19 och varit framme snabbare...
11:20 är jag av och går med raska steg. Diskuterar med mig själv och jag ändå ska försöka hinna loungen (som nu ligger på vägen) när SAS-appen plingar "Omedelbar avgång". Killen bakom mig börjar springa. Det känns inte helt värdigt. Jag tänker "äsch, jag har ju en genomgående biljett, så det är SAS ansvar att jag klarar bytet" och fortsätter att gå raskt. Men loung-besöket får jag nog stryka.
När jag närmar mig gate 5A inser jag att jag kommer att vara sist. Hmm, tänker jag och småler lite för mig själv, var är tanten med vit hatt?
Flyg 4 ARN-VBY
Flyget är inte fullt. Hela min rad är tom och jag ser ingen tant med hatt någon annan stans heller.
Besviken planerar jag att dränka min sorg, eller i alla fall ta en Ringi och chips som den stolta plus-resenär jag är. Men de verkar inte servera något alls under denna korta flygning. Jaja. jag har ju internet i priset i alla fall, tänker jag och hinner slösurfa lite under de få minuter flyget tar.
Diverse långsamma taxningar gör att även detta flyget är 10 minuter sent. Men jag är snabbt av, och analyserar läget. Aha, man behöver gå till ena änden av terminalen, för att sedan tillbaka till avgångshallen och ny säkerhetskontroll. När jag kommer till ena ändan inser jag att det här är ju längre än UME, och raskar på stegen lite. Tomt i säkerhetskontrollen, men såklart ett beep-beep även här. Jag gissar att det är slumpen igen, och på lugnt gutemål säger tjejen att "du kan väl gå tillbaka och prova igen" och då blir det inga fler beep...
Fortsättning följer...
(MMX-ARN-GOT-ARN-VBY-ARN-GOT-ARN-MMX)
"Face-to-face, each classic case
We shadow box and double-cross
Yet need the chase
A license to love, insurance to hold
Melts all your memories and change into gold
His eyes are like angels'; his heart is cold"
Flyg till Visby. Jag är sen. Jätte-sen. Så fort jag kommer ombord hör jag "Boarding complete". Jag hittar min plats som är den enda lediga. Planet är fullt, inte minst i bagage-hyllorna. Det är helt chanslöst att få in min väska. En flygvärdinna kommer fram och tittar på eländet. Så börjar hon stuva om, och till min förvåning hittar hon en massa kuddar och annat krafs som kan flyttas eller klämmas ihop och ett tu tre glider min väska på plats.
Jag sätter mig ner. Bredvid mig har jag en parant tant, med en vit sommarhatt. Jag ser inte riktigt ansiktet utan bara de målade röda läpparna.
Hon är snacksalig och börjar prata med mig direkt. Hon har massor av frågor om Gotland och jag svarar så artigt och trevligt jag kan, en prestation med tanke på att jag aldrig varit på Gotland. Speciellt frågar hon mycket om hotell och jag förstår inte riktigt detta överdrivna intresset. Men konversationen flyter på.
Så lutar hon sig in, som om hon ska viska något. Jag ler och vänder mig lite mot henne. Men det är inte örat hon siktar in sig på, utan plötsligt är hon tätt tätt intill, kind mot kind.
Kyssen blir så vild att hatten flyger av. Vi besinnar oss och försöker låtsas som inget hänt. Ingen verkar ha sett oss.
- Direkt till hotellet när vi landat, viskar hon.
Förvirrad sitter jag där utan att riktigt fatta. Men så samlar jag mig, slår av flygläget fast att vi börjat taxa ut och kollar om det finns något Nordic Choice hotell nära Visby.
Bzz-bzz.. Ring-ring..Bzz-bzz ..Ring-ring..
Telefonen väcker mig ur drömlandet. 05:10 står klockan på, och jag konstaterar bara kallt att den här drömmen skulle kunna sysselsätta psykologer i månader.
Men vi sparar de pengarna och snabb-analyserar vilka rädslor och förhoppningar det undermedvetna när i mig. Vi kan direkt konstatera att 500 dagar utan flygningar inte på något sätt hinner sudda ut ångesten att boarda sent och aldrig få plats med sin väska. Och vem drömmer inte om att bli upphånglad av en främling?! Låt gå för att mitt undermedvetna kunde ha kostat på sig något lite mer spännande än en tant i hatt...
Och slutligen, en koppling som de flesta utbildade psykologer säkert går bet på, men som är uppenbar för BC:aren: Min påhittade älskarinnas fixering vid hotell. Kvällen innan avresa satt jag nämligen i panik och bokade rum på slumpmässigt valda orter för att inte missa 3x poäng på Nordic Choice...
8 minuter efter detta bryska uppvaknande är jag på väg. Det är en underbar morgon och det är ren njutning att forsa fram i det skånska sommarlandskapet. Man borde vara ute kl 5 på morgonen lite oftare, tänker jag. Om det nu inte vore för att man behöver några timmar sömn.
5:44 parkerar jag på Sturup lågpris och 7 minuter senare är jag i säkerhetskontrollen. Det flyter ju på det här! 4 minuter till boarding börjar! I dag är jag dessutom ordentlig och tar ut handspriten utan att ens behöva en påminnelse.
Beep-Beep.
-Javenmaf..?
- Slumpen! ropar båda säkerhetsmedarbetarna i munnen på varandra. Men det är inte fullkropps visitering idag utan de nöjer sig med att skanna midjan efter bomb-partiklar.
Flyg 1 - MMX-ARN
Jag slinker ner i mitt säte. 6:15 avgången är nästan tom. Jag räknar inte, men kanske 20-30 passagerare?Jag hade tänkt sova, men nu sitter jag plötsligt och är lite småhungrig.
Arlanda 07:25
Här har jag 50 minuter till nästa flyg. Det är ju ett elände att flyga som status-lös, så lounger och sittplatsval m.m får lösas med viss kreativitet. Som nybörjare på SAS/EB har jag tagit chansen att lära mig om plusgrade, och har framgångsrikt lagt bud på 2 flyg *) för att hantera just dessa två saker. Dagens flyg nr 4 är uppgraderat med pengar, för att jag vill säkra att jag kommer snabbt av i Visby och slippa känna mig stressad för den extra säkerhetskontrollen. Flyg 5 är uppgraderad med poäng, för att ha lounge-access över lunchen.
Men nu är jag sugen på frukost och blippar in mig i loungen med boarding-passet från flyg 4, medan jag gör mig redo för att ta flyg nr 2.
*) Ja, jag är en idiot som betalar poäng eller pengar för plus på korta inrikesflyg. Men som sagt, det var inte för att få den fantastiska plus-servicen som jag gjorde det.
Flyg 2 ARN-GOT
På klassisk SAS manér startar det med förseningar. Boarding står det på tavlan men ingen aktivitet i gaten. När vi når avgångstiden, känner sig agenten tvingad att göra ett utrop och man hör hur hon anstränger sig för att inte berätta vad felet är - men det framgår ändå att kaptenen ogillar den ena motorn och tekniker är där och jobbar.
Vi kanske får byta plan, säger hon, och jag börjar räkna på tidtabellen.
Fördelen med att boka vändande flyg är ju att man inte kan missa flyget vid försening på utgående, men jag inser att min vändning till Visby kan vara i fara. Jag har 1 h bytestid i mitt schema, men den tiden krymper snabbt ihop nu.
Nu kan vara ett bra tillfälle att bencha lite appar. Vem är snabbast att informera om förseningen?
SAS appen vinner, den meddelar 20 minuter försening redan innan tanten i gaten har en aning om det. Någon sekund senare kommer SMS från SAS. 2 minuter senare aviserar Tripcase. Tripit pro aviserar inte alls och har svårt hela dagen att avisera i tid. Tripit pro upptäcker faktiskt inte alls att flyget är försenat utan rapporterar glatt att SK2151 följer tidtabell.
Överlag fungerade SAS appen bra för gate-status mm, men tripcase är ändå bästa följeslagaren den här dagen tack vare att den fångar mer information när någon annan, t.ex. både planerad och faktisk landningstid och ankomst gate. Återkommer till det senare.
Tiden för den nya försenade avgångstiden börjar närma sig och jag funderar på hur man bäst tacklar den massiva försening som ett plan-byte skulle innebära. Men så kommer boarding igång. Jag skannar mitt boardingpass men grinden öppnar inte. Systemet står bara och tuggar. Till sist spottar den ur sig en lapp. Ny plats 14D, istället för rad 10 som jag valt för att snabbast möjligt komma av i Göteborg. "Ändrad konfiguration" är anledningen, och på ren svenska "någon har fått för sig att 7 passagerare i plus behöver 10 rader istället för de 9 som platskartan visar". Det stör mig extra mycket eftersom jag har 14D på returen och vill undvika att sitta på samma plats. Vill inte bli igenkänd av personalen.
Nu sitter jag i 14D och har god koll på den "ogillade" motorn. Den verkar fungera som den ska, även om jag sitter och fantiserar om hur en kompressor-stall låter på riktigt. Funderar lite på vad som är korrekt protokoll när det händer. Trippel-bong och ropa "Engine surge"?
Kapten håller bra marschfart och vi landar i Göteborg bara 25 minuter efter tidtabell, och angör gate 9:45 dvs precis på planerad avgångstid. Avstigning sker "segmenterat" och även genom bakdörr, så jag är nästan sist av. Men det är lugnt, jag hinner både gå på toa och lyssna till irriterade passagerare som är bekymrade över att missa sina anknytningar i Stockholm, innan det är dags att boarda.
Flyg 3 GOT-ARN
SAS lyckas inte vinna tillbaka någon förlorad tid och avgår en halvtimme sent. Min bytestid på 60 minuter är nu reducerad till 30. OK, det är lugnt, även om jag nu kanske inte hinner ta fajten i loungen om att bli insläppt för andra gången på boardingpass #4.
Planerad ankomstgate är F33 och flyg 4 avgår från 5A. Det är nu Tripcase briljerar.
Det kommer högtalarutrop om beräknad landningstid ca 11.00. De två svettigaste bytena är Luleå 11.25, gate 18 och Visby 11:35 gate 5A.
- Nu vet jag inte riktigt vilken gate vi ankommer till, ropas det ut, men vi återkommer med info så snart vi vet.
Aha, det låter som en utmaning tänker jag och kollar med Tripcase. Och ett-tu-tre flaggar tripcase upp Gate-change! Ny gate 19. Återigen vet jag mer än vad SAS personal vet! Mycket riktigt, när vi landar taxar vi förbi F-piren och gate 1/10-piren och glider upp till 11/20-piren. Där blir vi stående. Kaptenen gör snart ett utrop:
- Ja, de har flyttat oss till gate 19 för att ni som ska till Luleå säkert ska hinna med. Det blir alltså bara rakt över för er, det tar bara någon minut. Problemet är att de inte har styrt om personalen till gate 19, så den är inte öppen. Vi har ropat på hjälp här för att bli inflaggade till gate så snart som möjligt.
"Så snart som möjligt" betyder i det här fallet 15 minuter stillasittande på plattan 50 meter från gate 19. Smidigt! Passagerarna hade kunnat krypa från F33 till 19 och varit framme snabbare...
11:20 är jag av och går med raska steg. Diskuterar med mig själv och jag ändå ska försöka hinna loungen (som nu ligger på vägen) när SAS-appen plingar "Omedelbar avgång". Killen bakom mig börjar springa. Det känns inte helt värdigt. Jag tänker "äsch, jag har ju en genomgående biljett, så det är SAS ansvar att jag klarar bytet" och fortsätter att gå raskt. Men loung-besöket får jag nog stryka.
När jag närmar mig gate 5A inser jag att jag kommer att vara sist. Hmm, tänker jag och småler lite för mig själv, var är tanten med vit hatt?
Flyg 4 ARN-VBY
Flyget är inte fullt. Hela min rad är tom och jag ser ingen tant med hatt någon annan stans heller.
Besviken planerar jag att dränka min sorg, eller i alla fall ta en Ringi och chips som den stolta plus-resenär jag är. Men de verkar inte servera något alls under denna korta flygning. Jaja. jag har ju internet i priset i alla fall, tänker jag och hinner slösurfa lite under de få minuter flyget tar.
Diverse långsamma taxningar gör att även detta flyget är 10 minuter sent. Men jag är snabbt av, och analyserar läget. Aha, man behöver gå till ena änden av terminalen, för att sedan tillbaka till avgångshallen och ny säkerhetskontroll. När jag kommer till ena ändan inser jag att det här är ju längre än UME, och raskar på stegen lite. Tomt i säkerhetskontrollen, men såklart ett beep-beep även här. Jag gissar att det är slumpen igen, och på lugnt gutemål säger tjejen att "du kan väl gå tillbaka och prova igen" och då blir det inga fler beep...
Fortsättning följer...
Last edited: