Om det är blockat nu, varför skulle dom öppna upp First senare? Att det är business service ser jag som självklart eftersom det inte finns någon prissättning på First biljetter.
Både Lufthansa och Swiss visar på att det går att fylla större flygplan till turistdestinationer och snabbt sälja ut biljetterna i business. Varför skulle då inte SAS kunna göra på samma sätt under vinterperioden till exv Kanarieöarna när man ändå kommer att ha en överkapacitet på sina långdistansplan. Det är inte bara Johnny med linnet som åker till Kanarieöarna idag utan även folk med större betalningsvilja väljer detta resmål istället för att sitta 12 timmar i ett flygplan. Då finns det betalningsvilja för extra komfort typ ”riktig” business under en resa på 6 timmar. Jag är alldeles övertygad om detta till skillnad mot dej. Tyvärr är SAS lika konservativa och vågar sällan prova på något nytt.
Jag har flugit med Swiss wide body några gånger i Europa och har några reflektioner.
Dels så används First-delen om business blir full. Har inte lyckats lista ut hur man ska göra för att bli seatad där, om det är tur eller status som gäller.
Dels så är priserna exakt de samma som för business i narrow body, det vill säga det har absolut inget med betalningsviljan hos kundgruppen att göra.
Däremot så håller jag med dig i sak. Att ha två dagliga avgångar med A320 till Kanarieöarna låter dumt om det finns en A330 som är ledig.