Senaste nytt

SAS EuroBonus AMEX 2-4-1 (2 för 1) voucher tråd (2021)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Firetee

Medlem
Vet inte om svenska eller engelska sidan är att betrakta som original, men på den engelska skrivelsen tycker jag det verkar tydligare att de officiella reglerna säger att det är resedatum som gäller:

"valid for SAS Bonus trips up to 31 August 2021." samt på annat ställe
"You can rebook flights with original departure date from 20 October 2020 for travel by 31 August 2021"

Sen exakt hur kundtjänst tillämpar det är väl en annan femma :)

Jag skriver så här istället då. Har någon avbokat en resa med utgången voucher och utgångna poäng där avrese datum är efter 31/8? Isf. vad hände med voucher och poäng?

Svarar mig själv. Resan avbokad poängen tillbaka på kontot. Jag hade fel om vouchern den gällde 2021 ut. Dock är jag 100 på att en del av poängen var utgången men fick tillbaka allt utan problem.
 

JacobGBG

Medlem
Vet inte om svenska eller engelska sidan är att betrakta som original, men på den engelska skrivelsen tycker jag det verkar tydligare att de officiella reglerna säger att det är resedatum som gäller:

"valid for SAS Bonus trips up to 31 August 2021." samt på annat ställe
"You can rebook flights with original departure date from 20 October 2020 for travel by 31 August 2021"

Sen exakt hur kundtjänst tillämpar det är väl en annan femma :)

Jag tror vi kan hålla den svenska sidan som den officiella då vi såg den som styrande när award charten uppdaterades ojämnt.
 
Vet inte om svenska eller engelska sidan är att betrakta som original, men på den engelska skrivelsen tycker jag det verkar tydligare att de officiella reglerna säger att det är resedatum som gäller:

Jag tror vi kan hålla den svenska sidan som den officiella då vi såg den som styrande när award charten uppdaterades ojämnt.

SAS koncernspråk är väl skandinaviska, så då bör ju svenska trumfa den engelska versionen.
 

Homer

Medlem
Nu har de återigen ändrat i texten och lagt till understruken rödmarkerad rad
Som vanligt finns det oklarheter, kan man flytta fram resan till efter den 31/8.


Vad händer med min Amex 2-4-1-värdecheck om jag bokar om en bonusresa med SAS eller Star Alliance som inte ställs in av flygbolaget?

Du kan använda icke utgångna Amex-värdecheckar när du gör en ny bokning.

Om din värdecheck har gått ut sedan du gjorde den ursprungliga bokningen har du rätt att boka om utan avgift. Ombokningen måste göras via SAS Customer Service, före flygningens avgång. Ombokningen kan endast göras till och från samma destination som den ursprungliga bokningen.

Gäller för SAS bonusresor t.o.m. den 31 augusti 2021.


Nu har de återigen ändrat i texten,
den här raden är borttagen: Ombokningen kan endast göras till och från samma destination som den ursprungliga bokningen.



Vad händer med min Amex 2-4-1-värdecheck om jag bokar om en bonusresa med SAS eller Star Alliance som inte ställs in av flygbolaget?

Du kan använda icke utgångna Amex-värdecheckar när du gör en ny bokning.

Om din värdecheck har gått ut sedan du gjorde den ursprungliga bokningen har du rätt att boka om utan avgift. Ombokningen måste göras via SAS Customer Service, före flygningens avgång.

Gäller för bonusresor t.o.m. den 31 augusti 2021.




samma i engelsk version

What happens to my Amex 2-4-1 voucher if I rebook a SAS or Star Alliance bonus trip that is not canceled by the airline?

You can use non-expired Amex vouchers when you make a new booking.

If your voucher has expired since you made your original booking you are allowed to rebook without a fee. Rebooking has to be done before the flight's departure through SAS Customer Service.

Valid for bonus trips up to 31 August 2021
.
 

Jonas F

Medlem
Fortfarande väcker det ju lite frågor om det kommer gå att boka om resor efter 31 augusti men som är gjorda innan detta datum? Det beskedet har ju getts när resorna bokats (jag har själv fått det beskedet).

Men bra om det går att ändra destination också. Undrar om det gör att det eventuellt skulle gå att ändra klass också i sådana fall? Det har ju varit lite olika bud kring det som jag förstått.
 

Doctor-X

Medlem
Fortfarande väcker det ju lite frågor om det kommer gå att boka om resor efter 31 augusti men som är gjorda innan detta datum? Det beskedet har ju getts när resorna bokats (jag har själv fått det beskedet).

Men bra om det går att ändra destination också. Undrar om det gör att det eventuellt skulle gå att ändra klass också i sådana fall? Det har ju varit lite olika bud kring det som jag förstått.

Det enda (med några undantag såklart) som är ”öppet” är ju Europa för fullvaccinerade skandinaver från och med 1 juli alt PCR-test. De flesta i Skandinavien är inte fullvaccinerade utan får/fått sin första spruta här nu i juni och nästa blir i juli/aug. Asien kommer sannolikt inte öppna förens i sent i höst. När Nordamerika öppnar får vi se, kanske kan bli tidigare än vi tror. Australien/NZ har ju redan deklarerat att man inte planerar att öppna förens 2022.
Inget blir normalt nu i sommar och höst och det enda rätta är att förlänga möjligheten till ombokning.
 

squeezen

Medlem
Den text som @Homer refererade till innan verlar ligga nere? Är det fortsatt så att resa med utgången voucher går att boka om (andra datum) så länge destinationen och avreseorten är intakt?
 

konsumtion

Medlem
Jag har försökt att leta men hittar inte (men det har säkert redan frågats).

Jag har ett SAS Amex Premium kort, och 2020 tjänade jag in en 2-for-1 voucher som dock inte användes pga Corona. Den är giltig till december 2021.

I år (dvs 2021) så har jag tjänat in en ny 2-for-1 voucher, MEN när jag testar att boka en resa på SAS så är det enbart vouchern från 2020 som syns.

Varför är det så? Är det något fel? För man kan väl tjäna in en voucher per år?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen