Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

Maja

Medlem
@Maja
Med tanke på att Italien tycks ha ungefär samma vaccinationstakt som oss så lär troligen skiftet Juli-Augusti, i relation till behjälpligt väder, vara ett hyfsat säkert kort för att slippa såväl mask som andra begränsningar (om man är kry dvs).

Men som allt just nu: Boka så flexibelt som möjligt, för saker kan ändras snabbt.

Tack för återkopplingen!

Det som är frågan är om jag ska slå till på biljetter under nuvarande F&F eller bara strunta i resan helt och hållet då allt för mycket kan hända.

Är det fortfarande masktvång så tror jag resten av familjen slår bakut nämligen. :oops:
 

Senator

Moderator
Tack för återkopplingen!

Det som är frågan är om jag ska slå till på biljetter under nuvarande F&F eller bara strunta i resan helt och hållet då allt för mycket kan hända.

Är det fortfarande masktvång så tror jag resten av familjen slår bakut nämligen. :oops:

Vi var i Italien i september med masktvång. Det var ingenting som jag såg framemot men jag tyckte det faktisk inte alls var så farligt. Så länge vi satt ner vid frukost, lunch och middag var alla masker av. Ta sig från rummet till frukosten eller skulle till poolen så var masken på. Samma när man klev in i en affär, trånga gränder eller på väg in i en restaurang. Men annars var den av.

Nu var vi på solsemester och större delen av dagen hängde vi vid poolen. Jag hade kanske känt annorlunda om vi skulle turista runt. Men det var ingen större grej för oss trots hur vi kände innan.
 

NyfikenGrau

Medlem
Kroatien ser ut att släppa in vaccinerade med bara en dos Pfizer eller Moderns, 22 dagar efter sprutan. Något mer land som ni vet accepterar bara en dos?

Österrike släpper också in 22 dagar efter förstadosen om det gäller ett "tvådosvaccin". Även Tjeckien, men i Tjeckiens fall avgör de utifrån risken i landet man kommer ifrån också, så inte helt hundra om Sverige är grönt. Under Polen står det "efter en vaccination" (med EU-godkända vaccin) , viket ju kan betyda nästan vad som helst. Men Österrike känns alltså safe.

Källa tyska utrikesministeriet (som dock inte uppdaterat med infon om Kroatien ovan).
 
Österrike släpper också in 22 dagar efter förstadosen om det gäller ett "tvådosvaccin". Även Tjeckien, men i Tjeckiens fall avgör de utifrån risken i landet man kommer ifrån också, så inte helt hundra om Sverige är grönt. Under Polen står det "efter en vaccination" (med EU-godkända vaccin) , viket ju kan betyda nästan vad som helst. Men Österrike känns alltså safe.

Källa tyska utrikesministeriet (som dock inte uppdaterat med infon om Kroatien ovan).
Bra att veta om Österrike

Nu blev det en vecka i Split för mig i alla fall. Hittade bra priser i SAS Vip Go
 

Fredde18

Medlem
Last edited:
Toppen