Senaste nytt

Lufthansa flyger 747 och a350 till Mallorca i sommar

palmen

Moderator
Det verkar som man på en business biljett kan boka stol i First men alla platser var bokade i First så det sket sej. Möjligt att det inte går att boka sej i First kabinen eftersom det bra finns prissatt i business. Då blir det ju inte heller någon limo till planet eller FCT, tyvärr.
Med största sannolikhet blockar de First kabinen. Finns ju möjlighet att det öppnas upp senare, men lär då vara med business service rakt igenom.
 

Alf

Medlem
Med största sannolikhet blockar de First kabinen. Finns ju möjlighet att det öppnas upp senare, men lär då vara med business service rakt igenom.
Om det är blockat nu, varför skulle dom öppna upp First senare? Att det är business service ser jag som självklart eftersom det inte finns någon prissättning på First biljetter.

Både Lufthansa och Swiss visar på att det går att fylla större flygplan till turistdestinationer och snabbt sälja ut biljetterna i business. Varför skulle då inte SAS kunna göra på samma sätt under vinterperioden till exv Kanarieöarna när man ändå kommer att ha en överkapacitet på sina långdistansplan. Det är inte bara Johnny med linnet som åker till Kanarieöarna idag utan även folk med större betalningsvilja väljer detta resmål istället för att sitta 12 timmar i ett flygplan. Då finns det betalningsvilja för extra komfort typ ”riktig” business under en resa på 6 timmar. Jag är alldeles övertygad om detta till skillnad mot dej. Tyvärr är SAS lika konservativa och vågar sällan prova på något nytt.
 

fcx

Medlem
Om det är blockat nu, varför skulle dom öppna upp First senare? Att det är business service ser jag som självklart eftersom det inte finns någon prissättning på First biljetter.

Både Lufthansa och Swiss visar på att det går att fylla större flygplan till turistdestinationer och snabbt sälja ut biljetterna i business. Varför skulle då inte SAS kunna göra på samma sätt under vinterperioden till exv Kanarieöarna när man ändå kommer att ha en överkapacitet på sina långdistansplan. Det är inte bara Johnny med linnet som åker till Kanarieöarna idag utan även folk med större betalningsvilja väljer detta resmål istället för att sitta 12 timmar i ett flygplan. Då finns det betalningsvilja för extra komfort typ ”riktig” business under en resa på 6 timmar. Jag är alldeles övertygad om detta till skillnad mot dej. Tyvärr är SAS lika konservativa och vågar sällan prova på något nytt.

Jag har flugit med Swiss wide body några gånger i Europa och har några reflektioner.

Dels så används First-delen om business blir full. Har inte lyckats lista ut hur man ska göra för att bli seatad där, om det är tur eller status som gäller.

Dels så är priserna exakt de samma som för business i narrow body, det vill säga det har absolut inget med betalningsviljan hos kundgruppen att göra.

Däremot så håller jag med dig i sak. Att ha två dagliga avgångar med A320 till Kanarieöarna låter dumt om det finns en A330 som är ledig.
 

Alf

Medlem
Dels så är priserna exakt de samma som för business i narrow body, det vill säga det har absolut inget med betalningsviljan hos kundgruppen att göra..

Det jag avser med betalningsviljan är att jag tror och är övertygad om att många skulle betala mer för att åka i en ”riktig” business klass till Kanarieöarna än vad som erbjuds i SAS Plus. Detta oavsett om det är wide body eller inte. Sex timmar i SAS Plus är en usel komfort och ett lika uselt serviceutbud när det gäller mat och dryck. Visst, priset för SAS Plus är lågt, ibland nästan lika lågt som i ekonomi. Men så får jag också service och komfort därefter som ligger närmare ekonomi än business. Jag tror därför att A321LR skulle bli ett utmärkt flygplan på denna sträcka några dagar i veckan. Då kan de som gillar SAS plus behålla detta och de som vill förgylla resan med ett bra servicekoncept och mat köpa detta en riktig business komfort. Den betalningsviljan tror jag finns även för kunder i Skandinavien. Man sålde ju slut på platserna i First på SAS B747 till Las Palmas på nolltid på 70-talet. Det var visserligen charterflyg som genomfördes av Scanair men med SAS besättning och SAS koncept. Fullständig succé kan jag intyga. Själv gjorde jag två resor till Las Palmas i First och jag tillhörde inte de med guldbyxor. Skulle då inte betalningsviljan finnas nu, jo det tror jag.

469DEBCE-EC06-430D-B72B-95E6783D924A.jpeg

Foto: Alf
 

igelkotten

Medlem
Om det är blockat nu, varför skulle dom öppna upp First senare? Att det är business service ser jag som självklart eftersom det inte finns någon prissättning på First biljetter.

Både Lufthansa och Swiss visar på att det går att fylla större flygplan till turistdestinationer och snabbt sälja ut biljetterna i business. Varför skulle då inte SAS kunna göra på samma sätt under vinterperioden till exv Kanarieöarna när man ändå kommer att ha en överkapacitet på sina långdistansplan. Det är inte bara Johnny med linnet som åker till Kanarieöarna idag utan även folk med större betalningsvilja väljer detta resmål istället för att sitta 12 timmar i ett flygplan. Då finns det betalningsvilja för extra komfort typ ”riktig” business under en resa på 6 timmar. Jag är alldeles övertygad om detta till skillnad mot dej. Tyvärr är SAS lika konservativa och vågar sällan prova på något nytt.

Det finns en ganska logisk anledning till varför LH kan göra detta denna säsong. Vad jag förstått, så kan tyskar nu resa till Mallis utan att behöva göra karantän när de återkommer till landet, och att alla resesugna tyskar bara har en handfull länder att välja på. Det skapar ju en ganska unik efterfrågan för just denna sommar.

Ovan är skrivet med reservation om att jag minns att jag läst en artikel om de tyska reglerna i veckan, men inte kollat upp den igen för att studera i detalj.
 

JacobGBG

Medlem
Det jag avser med betalningsviljan är att jag tror och är övertygad om att många skulle betala mer för att åka i en ”riktig” business klass till Kanarieöarna än vad som erbjuds i SAS Plus. Detta oavsett om det är wide body eller inte.

Tror inte man kan lönsamt sätta Business i ett plan bara för en rutt. Oftast har du ett triangel-mönster där alla legs måste kunna fylla klassen.
 

Alf

Medlem
Tror inte man kan lönsamt sätta Business i ett plan bara för en rutt. Oftast har du ett triangel-mönster där alla legs måste kunna fylla klassen.
Man får väl slinga det på ett intelligent sätt, det är ju det som flygbolag skall vara bra på. När man satte in B747 till LPA gjorde man detta på lördag och söndag när behovet till USA var mindre.
 

Berglund

Medlem
När man satte in B747 till LPA gjorde man detta på lördag och söndag när behovet till USA var mindre.
Det var också en helt annan tid. Jag åker gärna till Kanarieöarna och hade gärna åkt fint dit men jag är också realist och inser i vilket tidevarv vi lever i nu och vilka tider som har flytt.
 

Senator

Moderator
Ja det var en tid då folk hade mycket mindre pengar än nu.
Också en tid när flygbranschen var hårt reglerad och det var mindre konkurrens.

Du som är upptagen av flygsäkerheten fundera på följande: en A320 med turn-around på ca 45min så klarar man exakt den totala, reglerade arbetstiden från check-in till check-out med väldigt små marginaler. Jag talade med en CC inom Thomas Cook som berättade hur hårt deras kaptener pushade tiden då alla har en bonus att undvika landa för att byta crew på vägen hem t.ex. i CPH. Det är troligt att en A330 med tidigare check-in och längre turn-around inte klarar detta på en besättning. Det innebär antigen flera ombord, eller övernattning och byte.

Det innebär extra kostnader till det som redan antagligen är en low yield destination.

Gör en objektiv marknadsundersökning och skicka den till SAS
 
Toppen