Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

Senator

Moderator
Kort fråga med anledning av dagens Covid situation. Den 12 - 21 Juli skall vi flyga ner Nice (helt fasta datum).
Eftersom vi inte flugit sedan för pandemin bröt ut så behöver jag lite handfasta råd, direktflyg ARN-NCE skulle bli med Norwegian ut och SAS (GO) hem. Andra alternativ är LH ut och sedan hem med antingen Swiss (LX) eller Austrian (OS). Hur cateringen ombord på dessa flighter numera? Är det hugget som stucket att ta LX eller OS hem, dvs någon som är bättre/smidigare än den andra? Någon som flugit med LH, LX alt OS nyligen och kan jämföra med tiden innan Covid (munskydd och EJ fast track på ARN) har jag koll på...

Nu skriver du inte om du hade tänkt åka i Business eller inte. Svaret på frågan är samma som senast gången du ställde samma fråga som var väl förra veckan ;) Lufthansagruppen i affärsklass är "Business as usual" men med ansiktsmask, full service med inplastat mat. Min senaste resa var det lite skralt i baren på ena flighten, men annars som normalt. @simon_says91 har varit ute och flängt lite på senare tid och kan bekräfta.
 

toer00

Medlem
Tack för info.
Liten korrigering dock. Förra veckan var det ut med OS och hem med SK. Men jag har börjat fundera om det är värt att spendera 120 000 p (2 pers) för en inom europa resa.

Så om jag bokar för pengar dyker LH och LX upp i bilden också…
I sådant fall blir det ut med LH (som inte funnits med förut) och hem med antingen LX eller OS…därav frågan…

Och sorry, Ja business, kombon DY (Ekonomi)/SK (GO) kommer upp i samma härad som LH/LX/OS i business. I ekonomiklass alla flighter utgår jag från att man i stort sett inte får något alls (att tala om)..
 
Last edited:

Kelgris

Medlem
Nya bud! Barnfamiljer som planerar resa till Spanien se hit.

Från den 7:e juni gäller att barn under 12 år behöver inte längre testa sig innan inresa till Spanien.

Klippt från bifogat dokument:
I am travelling to Spain from a European Union (EU) or European Economic Area (EEA) country. What healthcare documents do I need to enter Spain?
If you are arriving from an area included in the list of high-risk EU/EEA countries, you must provide one of the following three certificates (except for children under 12 years old):

  • Vaccination Certificate.
  • Diagnosis Certificate a negative PCR or similar test (NAAT-type test), or a negative antigen test included in the European Commission list of accepted tests, issued less than 48 hours before arriving in Spain.
  • Certificate of Recovery (proof of having recovered from the disease).
Any of these three certificates must be written in Spanish, English, French, or German. If the original certificate cannot be obtained in any of these four languages, the document must be accompanied by a certified Spanish translation.
Tack för bra uppdatering! Men hur är det med hemresan. Jag har för mig att svenska medborgare inte behöver covid-test för att komma in i Sverige. Men kan man räkna med att flygbolagen i Spanien har koll på de svenska reglerna?
 

Davvelavve

Medlem
Ska till Gdansk I början på juli, hoppas verkligen dom håller deadline 1 juli med vaccinpasset. Hur som så kostade flyget 360kr tur och retur så blir ju vask annars.
 

ulagun

Medlem
Stor förväntan på EU passen 1/7.
Med erfarenheter hittills hur mycket funkat till och från under pandemin befarar jag administrativt och överbelastning strul med utfärdandet om det blir stort antal sökande.
Likaså pandemisituation på turisorterna när resesugna nordeuroperer ger sig söderut, kan bli något av en germansk folkvandring.
Visst, detta låter pesimistiskt, men kommer själv avvakta tillslutet augusti med resande och då förhoppningsvis med positivt facit i hand
 

AndersSt

Medlem
Vi ska resa till Italien (Sicilien) i slutet av Juli. Enligt vad jag kan läsa mig till så går det bra med både PCR- och Antigen-test. De flesta verkar tydligen ta PCR-test, men Antigen är ju ofta betydligt billigare (och snabbare?), t ex 399:- inkl certifikat/reseintyg hos Bertram Care i Hyllie. Kan se att Palermos flygplats erbjuder kostnadsfritt Covidtest, möjligen är det bara vid ankomst, någon som vet om det erbjuds även vid avresa? Behöver man negativt test för flyg därifrån till CPH?
 

Palazzi

Medlem
Inga uppdateringar från Italien att det räcker med full vaccinering för inresa (som i Spanien, Frankrike m fl)?

EUs "gemensamma" vaccinpass väntas gälla från 15:e Juni, om man ankommer tidigast första Juli. Jag skulle rekommendera att man väntar med att boka tills 15:e, men med största sannolikhet så räcker det med vaccinering från 1:a Juli.

Har du fått två doser innan avresa @AndersSt så slipper du möjligen tänka kring testerna. Reglerna kommer troligen att ändras innan din avresa, men idag räcker det med att testa sig vid ankomst i Danmark.
 
Last edited:

Canadien

Medlem
Vore kul om de flesta EU-länder släpper på vaccinkrav lagom tills vaccinpasset är klart. Men till US/Canada är det nog bra att ha för resor i Aug/Sep
 
Toppen