Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

Maja

Medlem
Vi åker två veckor kring månadsskiftet juli/augusti och är optimistiska. Från 1 juli ska covidpass gälla, så fullvaccinerad eller antigen 48h. Senaste rapporten från grannstaden till Parma, Reggio Emilia, är att läget förändrats till det bättre i drastisk takt och hela regionen räknas bli vit, precis som många andra, nu på måndag.
Vi tar SAS direktflyg till Bologna, lite dyrare men smidigt för vår del.
Antigentest står jag ut med om det bara är någorlunda öppet och framför allt tryggt.

Direktflyg till Bologna hittar jag inte alls i augusti. Märkligt! :eek::oops:
 

RickardG

Medlem
Antigentest står jag ut med om det bara är någorlunda öppet och framför allt tryggt.

Direktflyg till Bologna hittar jag inte alls i augusti. Märkligt! :eek::oops:
Vita zoner innebär att det allra mesta när det gäller restriktioner är borta. Masktvång gäller fortfarande (men kan ändras i juli), Max 6 pers vid bord inomhus. Nattklubbar och diskotek kommer fortsatt vara stängda, men alla andra verksamheter ska vara öppna som vanligt. Vit zon innebär att det varit under 50 positiva per 100.000 i minst tre veckor i sträck, så färgen avspeglar rätt bra att smittan minskat betydligt.
Direktflygen till Bologna går bara på lördagar :)
 

Senator

Moderator
Hur ser läget ut i Italien framöver? Funderar på att boka flyg till första veckan i augusti, men jag kommer endast ha hunnit få en spruta innan dess och maken kanske hinner få sin andra som han får sin första på måndag.

Antigentest krävs om jag har tolkat det hela rätt? Vi flyger till Milan och har det som bas, men tänker oss att vi ska hyra bil och köra runt i närområdet till bl.a. Lake Como, Parma, Verona t.ex.

Hur går det med midsommarresan @Senator ?

Har du någon input @Palazzi som vår italienexpert? :)

Har inte varit utanför tomtgränsen känns det som knappt sedan februari 2020 så minns knappt hur man beter sig när man planerar en resa längre.

Vi skjuter på Italien till slutet av juli. Testar Spanien istället i början av juli. Allt avbokningsbart.
 

Maja

Medlem
Tack @RickardG :)

Det förklarar varför jag ej hittade några avgångar. Får eventuellt tänka om gällande restiden och utöka med 2 dagar till. Det tåls att tänka på. Just nu känns första vecka i augusti som hyfsat ”säker”…
 

Samosaguas

Medlem
Edit: Sorry detta verkar bara gälla de som reser från Frankrike till Spanien. Av mindre intresse alltså.

Spanien verkar lätta på ålderskravet för barn att testa sig innan inresa till Spanien. Hittar endast information på spanska än så länge. Åldersgränsen ändras från 6 år till 12 år. Källa: boe.es (se bifogad fil)

"Así mismo, se hace preciso modificar la edad a partir de la cual se requieren las certificaciones sanitarias teniendo presente que la edad mínima para optar a la vacunación, los límites que ya tienen establecido algunos de los países de nuestro entorno cercano y que en la actual revisión de la Recomendación del Consejo por la que se modifica la Recomendación (UE) 2020/1475 del Consejo, de 13 de octubre de 2020, sobre un enfoque coordinado de la restricción de la libre circulación en respuesta a la pandemia de COVID-19 se contempla que los niños menores de 12 años deben estar exentos del requisito de someterse a una prueba relacionada con el viaje para detectar la infección por SARS-CoV-2. De tal forma que se eleve de 6 a los 12 años."
Nya bud! Barnfamiljer som planerar resa till Spanien se hit.

Från den 7:e juni gäller att barn under 12 år behöver inte längre testa sig innan inresa till Spanien.

Klippt från bifogat dokument:
I am travelling to Spain from a European Union (EU) or European Economic Area (EEA) country. What healthcare documents do I need to enter Spain?
If you are arriving from an area included in the list of high-risk EU/EEA countries, you must provide one of the following three certificates (except for children under 12 years old):

  • Vaccination Certificate.
  • Diagnosis Certificate a negative PCR or similar test (NAAT-type test), or a negative antigen test included in the European Commission list of accepted tests, issued less than 48 hours before arriving in Spain.
  • Certificate of Recovery (proof of having recovered from the disease).
Any of these three certificates must be written in Spanish, English, French, or German. If the original certificate cannot be obtained in any of these four languages, the document must be accompanied by a certified Spanish translation.
 

Attachments

  • NUEVOS-REQUISITOS-DE-ENTRADA-EN-ESPANA-A-PARTIR-DEL-7-DE-JUNIO-EN-1.pdf
    145,8 KB · Visningar: 106

toer00

Medlem
Kort fråga med anledning av dagens Covid situation. Den 12 - 21 Juli skall vi flyga ner Nice (helt fasta datum).
Eftersom vi inte flugit sedan för pandemin bröt ut så behöver jag lite handfasta råd, direktflyg ARN-NCE skulle bli med Norwegian ut och SAS (GO) hem. Andra alternativ är LH ut och sedan hem med antingen Swiss (LX) eller Austrian (OS). Hur cateringen ombord på dessa flighter numera? Är det hugget som stucket att ta LX eller OS hem, dvs någon som är bättre/smidigare än den andra? Någon som flugit med LH, LX alt OS nyligen och kan jämföra med tiden innan Covid (munskydd och EJ fast track på ARN) har jag koll på...
 

Palazzi

Medlem
@Maja
De flesta italienska regioner, potentiellt exkluderat Sicilien och Kalabrien (enligt de nyhetssändningar jag sett), verkar ha blivit "vit zon" mellan 14:e och 28:e Juni. Lazio och Lombardiet, som säkert är relevant för en mängd turister blir vit zon nu på måndag (Sardinien mfl redan vit-listade). Få begränsningar utom masktvång kvarstår då.

Man kan räkna med att masktvång minst till minst 15:e Juli, som är det datum som med RESERVATION sattes av regeringen igår.

Med tanke på att Italien tycks ha ungefär samma vaccinationstakt som oss så lär troligen skiftet Juli-Augusti, i relation till behjälpligt väder, vara ett hyfsat säkert kort för att slippa såväl mask som andra begränsningar (om man är kry dvs).

Men som allt just nu: Boka så flexibelt som möjligt, för saker kan ändras snabbt.
 
Toppen