Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

Buffy

Medlem
Så svaret på frågan enligt SAS personal på plats på Kastrup är att det fungerar med intyg om insjuknande. Det står dock enligt dessa att även detta intyg måste vara på Engelska, vilket kan bli svårt att övertyga vårdcentralen om att skriva.. Lite moment 22 tyvärr. Jag ska prova att komponera ett egenskrivet och försöka övertyga en läkare att skriva under det :cool:
Antigen testerna på Hyllie tog under 15min från bokad tid till svar och intyg. 399kr; men jag ska ”jobba” så det blev gratis.
Vad gäller, försökt läsa mig till men fattar inte. Ok att resa in från Sverige men test för att lämna?
 

FF#1

Medlem
Som vanlig turist verkar det svårt just nu, nuvarande regler gäller till den 27 juni. Håll utkik här för ny info Anvisningar om gränsövergång (Corona) - Gränsbevakningsväsendet
Ja det är jäkligt stängt nu och har fått flera rapporter om strul vid gränsövergångarna i Tornedalen trots papper i ordning.
Ska till Finland på Lördag, vi får se hur det går. Har skaffat läkarintyg om genomgången infektion så jag hoppas att släppas genom utan testning och karantän, vi får se... hur det går.
 

igelkotten

Medlem
Ja det är jäkligt stängt nu och har fått flera rapporter om strul vid gränsövergångarna i Tornedalen trots papper i ordning.
Ska till Finland på Lördag, vi får se hur det går. Har skaffat läkarintyg om genomgången infektion så jag hoppas att släppas genom utan testning och karantän, vi får se... hur det går.

Jag åkte från Arlanda till Helsingfors via flyg i början av maj. Busenkelt. Vid incheckningen kollade de mitt test och frågade skäl till min resa. Jag hade hjärnsläpp och sa "jag ska till Finland" (och nämnde alltså inte mitt giltiga skäl pga familj). Inga problem. Resten av resan, inkl på Helsingfors flygplats, så var det ingen som frågade något förutom en passage där man fyller i sina uppgifter och visar att man gjort covidtest.
 

GOTBound

Medlem
Idag är danskar på CPH mer än vanligt godmodiga och pratsugna, all personal i loungerna [SAS loungen borträknat för där har jag inte varit idag] pratar om att på måndag kommer de med största sannolikhet slippa masken i offentliga miljöer. Jag fick många frågor om hur vi ligger till med vaccinationen i Stockholm [de skulle bara veta att jag går under namnet GOTBound här ;)].
 

GOTBound

Medlem
Tillbaka i verkligheten, mitt 11:e flyg med SAS senaste fyra-fem veckorna så enforcas för första gången den uttalade regeln att tygmasker inte är likvärdigt med munskydd… Jag fick ett ”vanlig” munskydd vid boarding med kommentaren från kabinpersonalen: ”du kan sätta den utanpå tygmasken för syns skull”.

Jag har inga problem med att regeln är som den är men just kommentaren.

Jag vill nämna att mitt tygmumskydd är en specialvariant jag köpt som designad för oss med skägg så att detta innesluts ;).
 

RickardG

Medlem
Det börjar onekligen se ljusare ut. Ska bli spännande att Sverige nästa vecka.

CA6DFAFE-1CFD-41CE-A31B-8B732D7D6B9E.png
 

Maja

Medlem
Hur ser läget ut i Italien framöver? Funderar på att boka flyg till första veckan i augusti, men jag kommer endast ha hunnit få en spruta innan dess och maken kanske hinner få sin andra som han får sin första på måndag.

Antigentest krävs om jag har tolkat det hela rätt? Vi flyger till Milan och har det som bas, men tänker oss att vi ska hyra bil och köra runt i närområdet till bl.a. Lake Como, Parma, Verona t.ex.

Hur går det med midsommarresan @Senator ?

Har du någon input @Palazzi som vår italienexpert? :)

Har inte varit utanför tomtgränsen känns det som knappt sedan februari 2020 så minns knappt hur man beter sig när man planerar en resa längre.
 

RickardG

Medlem
Hur ser läget ut i Italien framöver? Funderar på att boka flyg till första veckan i augusti, men jag kommer endast ha hunnit få en spruta innan dess och maken kanske hinner få sin andra som han får sin första på måndag.

Antigentest krävs om jag har tolkat det hela rätt? Vi flyger till Milan och har det som bas, men tänker oss att vi ska hyra bil och köra runt i närområdet till bl.a. Lake Como, Parma, Verona t.ex.

Hur går det med midsommarresan @Senator ?

Har du någon input @Palazzi som vår italienexpert? :)

Har inte varit utanför tomtgränsen känns det som knappt sedan februari 2020 så minns knappt hur man beter sig när man planerar en resa längre.
Vi åker två veckor kring månadsskiftet juli/augusti och är optimistiska. Från 1 juli ska covidpass gälla, så fullvaccinerad eller antigen 48h. Senaste rapporten från grannstaden till Parma, Reggio Emilia, är att läget förändrats till det bättre i drastisk takt och hela regionen räknas bli vit, precis som många andra, nu på måndag.
Vi tar SAS direktflyg till Bologna, lite dyrare men smidigt för vår del.
 
Toppen