Senaste nytt

Tips på resmål 310k poäng och 2st AMEX Voucher

backfire

Medlem
Jag började samla poäng hösten 2019. Nu snart två år senare har jag nått upp till 310 000 SAS-poäng (som säkert kommer öka med tid) och 2 st vouchers (en går ut 31/12 2021 och en går ut 31/12 2022)

Inte så rutinerad som andra här på forumet så skulle behöva lite tips.

Vi är två vuxna och två barn (13 och 9år).
Funderar på vart vi ska resa. Funderar lite på Nya Zeeland men någon som har tips på hur vi bäst använder våra poäng. Öppen för alla förslag :)
 

Senator

Moderator
Jag började samla poäng hösten 2019. Nu snart två år senare har jag nått upp till 310 000 SAS-poäng (som säkert kommer öka med tid) och 2 st vouchers (en går ut 31/12 2021 och en går ut 31/12 2022)

Inte så rutinerad som andra här på forumet så skulle behöva lite tips.

Vi är två vuxna och två barn (13 och 9år).
Funderar på vart vi ska resa. Funderar lite på Nya Zeeland men någon som har tips på hur vi bäst använder våra poäng. Öppen för alla förslag :)

Bra fråga. Jag skulle börja med att titta lite i den här tråden för inspiration:
Posta din lyckade bokning av bonusresor här 2021 | BusinessClass.se forum | 820 000 inlägg om resor

Nya Zeeland behöver du tanka på en del poäng till för Business, och sen var det den lilla detaljen att landet är stängt i överskådlig framtid. 4 platser är lite utmanande men inte omöjligt. Jag kan väl tycka de zoner där det kostar under 165.000 poäng per person är din sweet spot. Då behöver du bara få ihop 20.000 till.

Star Alliance-poängtabell – vart du kan resa med dina poäng | SAS
 

backfire

Medlem
Ska kolla på det. 20 000 poäng ska nog inte vara några problem. Sen är väl tanken att resa andra halvan av 2022 och då har förhoppningsvis läget förändrats med tanke på covid. Ekonomi funkar också men business är väl att föredra.
 

Canadien

Medlem
Jag skulle fokusera på Business, annars blir värdet av dina poäng inte så högt. Att boka 4 pers i Business är inte omöjligt men man blir lite begränsad. Bolag som släpper 4+ platser i Business longhaul regelmässigt för Eurobonus att boka är i dagsläget bara Turkish, TAP och Swiss. Tidigare gick även Singapore Airlines samt Thai att boka med god framförhållning (330-350 dagar innan avresa) för 4 pers men detta är strypt sedan Covid.

Av de tre bolagen (någon får korrigera om nån annan Star alliance släpper 4+) så brukar Swiss ha bäst anslutningar till/från Sverige (ARN) och reser man med barn är enkla korta byten bra. Du kan se Swiss longahaulnät på deras hemsida och sedan söka på några rutter med t ex United eller AirCanadas poängsökmotorer för att se om de programmen kan boka platser. Om det går på dessa så bör SAS kunna boka också. Notera att vissa semesterdestinationer körs med Edelweiss och inte Swiss, och dessa går inte att boka för eurobonuspoäng.
 

bvs

Medlem
Beror ju lite på vad ni är ute efter men med 330k poäng (och två vouchers) tar ni er till mitt favoritland alla kategorier, Japan. Både Swiss och Turkish flyger dit. Känns fortfarande rätt osäkert när de kan tänkas öppna upp igen dock.

För sol och bad så tar ni er till Seychellerna för 210k poäng (och två vouchers). Nackdelen är att med Turkish så är första leg till IST rätt trist och det är layover runt tolvslaget på natten. Ethiopean är "riktig" business hela vägen via ADD men de släpper allt som oftast bara två platser.

Kapstaden med omnejd (safari etc) är ett annat resmål jag kan rekommendera. 330k poäng. Turkish flyger hit men än en gång med layover mitt i natten. Finns andra bolag också men de är som sagt svårare att få fyra platser på.

Svåraste att åka med barn i skolåldern är nog att man inte kan vara så flexibel med datumen som man skulle vilja.
 
Toppen