Senaste nytt

Rapportera om SAS kabinservice efter 1/6 2021

fcx

Medlem
Inrikes i Danmark serveras kaffe och te nu för tiden endast i Plus. Det uppgavs att vara av tidsskäl men förut har de ju hunnit med servering i Go också så det borde väl också vara möjligt nu. Får väl snarare anses som en till 'enhancement'...
Så har det väl varit av och till tidigare?
 

fcx

Medlem
Inte vad jag kan minnas (innan Corona förstås) och jag har ändå flugit den sträckan jämt ofta (inte varje vecka eller så men typ en gång i månaden). Men det kan naturligtvis ha hänt...
Jag körde Köpenhamn-Billund varannan månad i några år. Det var lite blandat vad man fick i plus (inget alls eller bara kaffe/te eller kaffe/te plus snacks)
 
  • Gilla
Reactions: obs

squeezen

Medlem
Flög FRA-ARN igår i Go som EBD.

Vid servering så ber jag om en Coca Cola Zero och Smoothie. Inga problem och flygvärden, som serverade från bakre galley, ger det till mig och säger, "Du är Diamond, eller hur?". Smidigt, diskret och enkelt.

Senare under flighten så stoppar jag en flygvärdinna, som var baserad i främre galley, och ber om en flaska vatten. Kommer tillbaka med kortmaskinen i högsta hugg och jag säger snällt att jag är Diamond. Då går hon iväg och hämtar sin kollega från främre galley. Sedan kommer de två flygvärdinnorna tillbaka i samlad trupp och ger mig en avhyvling för att det inte står i deras system att jag är Diamond, och ber därefter om bevis för det. Jag visar henne mitt medlemskap i appen, och hon ber att få kolla närmare på det. Sedan säger hon något i stil med "din kvalificeringsperiod är ju till September 2021, men låt gå för denna gången".

Jag fick min vattenflaska och kan i efterhand konstatera att allting är tillbaka som vanligt hos SAS. Älskart :rolleyes:
I tressant reflektio. De gjorde om utgångstidi sept... haha. De kanske funderar göra som vissa länder har det med pass, utgångstiden måste vara minst 6 mån bort.
 

Kris

Medlem
Inrikes i Danmark serveras kaffe och te nu för tiden endast i Plus. Det uppgavs att vara av tidsskäl men förut har de ju hunnit med servering i Go också så det borde väl också vara möjligt nu. Får väl snarare anses som en till 'enhancement'...
Så ock idag inrikes Danmark. Kaffekannan vände vid plus-skylten. Dock är den tillbaka efter en längre tids uppehåll även i plus.

Utropet med prio-boarding är tillbaka. Dock osäker på hur det efterföljdes på denna väldigt glest befolkade flight.
 
Norden+ är en SAS-definition för Eurobonus som avser det geografiska Norden minus Island men plus Baltikum, Polen och Tyskland. Det har dock inget med ombordsservicen att göra i fråga om bubbel eller inte. Enligt min erfarenhet serverar SAS inte bubbel ombord på inrikesflyg eller utrikesflyg inom Skandinavien plus Finland. På övriga linjer har man bubbel, d.v.s. till Baltikum, Polen och Tyskland har man normalt bubbel med ombord. Just till/från Tallinn har jag druckit bubbel flera gånger.

Som alltid med SAS finns dock undantag från huvudregeln. Färöarna och Svalbard borde väl räknas som inrikes alternativt inom Skandinavien och därmed inte medföra bubbel ombord men de två gångar jag flugit till/från Färöarna fanns bubbel med men Svalbard vet jag inte hur det är med.

Ovanstående gällde alltså hur det var före coronan.
Kan också intyga att de haft bubbel ombord Stockholm - Vilnius så sent som februari 2020!
 

Hachans

Medlem
Hoppas du rapporterade in detta till SAS, inte ok.

Det är helt lönlöst. Sånt bemötande är väldigt vanligt ombord och har varit under lång tid. Hade de velat ändra det hade det varit ändrat nu. Vissa saker är bara att acceptera att det är så det är, och sen får man överväga hur viktigt det är för en och gå vidare i livet.
 

ante888

Medlem
Det är helt lönlöst. Sånt bemötande är väldigt vanligt ombord och har varit under lång tid. Hade de velat ändra det hade det varit ändrat nu. Vissa saker är bara att acceptera att det är så det är, och sen får man överväga hur viktigt det är för en och gå vidare i livet.

Jag håller med dig om att det inte är värt att lägga krut på saker man inte tror kan ändras. Men jag vill ändå tro att om kundtjänst/etc får tillräckligt mycket synpunkter om något som är uppenbart fel, så ökar chansen till förbättring.

Vill även tillägga att när servicen överträffar mina förväntningar så skriver jag till SAS och hoppas att det uppmärksammas.
 

Hachans

Medlem
Jag håller med dig om att det inte är värt att lägga krut på saker man inte tror kan ändras. Men jag vill ändå tro att om kundtjänst/etc får tillräckligt mycket synpunkter om något som är uppenbart fel, så ökar chansen till förbättring.

Vill även tillägga att när servicen överträffar mina förväntningar så skriver jag till SAS och hoppas att det uppmärksammas.

Jag håller med om att det är viktigt att bra service uppmuntras.

Sist jag skickade komplimanger så fick jag svaret att de beklagade att jag inte var nöjd och hoppades att jag ändå skulle resa med dem i framtiden.

Det var så uppenbart att det inte ens lästes eller ens hanterades rätt (och antagligen åker rakt i runda arkivet) att jag känner att jag inte orkar bry mig. Och jag misstänker att klagomål hanteras på samma sätt.
 

peter1012

Medlem
Idag flyger jag från AGP till CPH. På den inkommande flygningen till AGP hade jag inga problem med att ta med två kabinväskor. Idag på AGP, flygplatspersonalen de ville att jag skulle checka in en (enligt SAS officiella regler). Jag tog mig in utan att betala genom att fråga kabinpersonalen om det var okej att jag hade båda ombord; de sa ja, förstås. SK*G status räddade mig när jag såg andra passagerare tvingas checka in sitt bagage ;)

Ombord är kaffe och te gratis som tidigare COVID. Det är också trevligt att planet inte är helt fullt! :)
 
Toppen