Senaste nytt

Reaching for the Star[Gold]

ilon

Medlem
Lånar tråden och ger lite reflektioner på mina flygningar.
- När besättningen skrattar och ger pikar redan på 3dje flygningen dag 1.
- Att sitta på rad 1F i en A320neo är bättre än 17F på en ATR72-600 (stating the obvious).
- Ödsligt så ödsligt. Må denna pandemi ta slut snart.
Min erfarenhet säger att vissa crew är uppmärksamma nog att ta det på nr 2!
Och, finns det NÅGRA sätesval på ATRen som är bättre än i en A320neo (undantaget crew-seat fram samt i cockpit då)? :D
 

GOTBound

Medlem
Moltke d.ä. som sagt, det fanns en väl planerad och utarbetad plan för hur hela denna operation skulle utföras.
Första delen gick klanderfritt vilket ni redan vet.
Vi backar tillbaka till den onsdagen den 19/5; efter en väl utförd arbetsdag på hemmakontoret kände jag mig trött, allt lite tröttare än vanligt. Efter middagen gick jag faktiskt och lade mig för att sova bort det hela.
På torsdagsmorgonen vaknar jag med fruktansvärd huvudvärk, snuva, hosta och för mig feber [min kroppstemperatur är default i det lägre spannet så runt 37,5 är feber för mig].

Ni förstår mycket väl vilket tanke som dök upp i mitt huvud, jag återkommer till detta senare. Nu inser jag att det är mindre än 72h kvar till avresa vilket innebär att jag inte kan boka av min resa mot en voucher, ett telefontal till SAS och jag avbokar mot att få tillbaka ungefär 30% av vad jag betalade för min biljett, att boka om hade kostat mig lika mycket som de 70% jag gick miste om.
Efter avklarad administration sätter jag mig i PS2:an och åker till vårdcentralen för att hämta ett självtest, svar efter ca 23h timmar, negativt, wtf?

Efter en rejäl man-cold som plågar mig i ytterligare 5 dagar och ytterligare ett negativt test konstaterar jag att jag ådragit århundradets vanliga förkylning vid helt fel tillfälle.
Tillbaka till ritbordet och mitt gantt chart samt scrum board, hur skall jag ta igen det tappade segmentet utan att min totalkostnad och tidsåtgång helt spårar ur, vid det här laget ät det väldigt ont om "prisvärda" segment-runs som passar min kalender. Skam den som ger sig efter kreativa sökningar och planerande hittar jag en lämplig rutt.

Jag är back on trak till *A Gold...

Åter i nutid, fredagen den 4/6. Ursprungligen var det denna resa som var tänkt att ta mig till målet, *A Gold.

Efter en händelselös bilresa till GOT, trots avstängda vägar och omledning, parkerar jag PS2:an vid en ledig laddstolpe och initierar påfyllning av drivmedel som Swedavia bjuder på, fulladdat kl 20:54 enligt bilens instrumentpanel/display.

SK140 GOT-ARN
Betydlig mer människor i rörelse än för dryg en månad sedan och kö till SAS check-in diskarna. Med min nyvunna Eurobonus Silver tier kunde jag glida förbi och bli betjänad omgående i Plus/Business disken. Relativt omgående hade jag nu utskrivna boardingpass för hela min resa [den här gången GOT-ARN och ARN-CPH som elektroniska vid online check in, dock dök de två övriga boardingpassen sedvanligt upp som elektroniska under eftermiddagen].

Fastrack [AMEX Plat] med tre personer för mig, det tog lite mer tid än bara glida igenom då en en kvinna före mig fick sitt handbagage kört genom röntgenmaskinen ett antal gånger följt av en total inspektion där de hittade en kniv... kvinnan uppgav att hon skulle ha kniven till att skära upp melonen hon hade med sig i handbagaget och säkerhetspersonalen nöjde sig med den förklaringen men konfiskerade givetvis kniven.
När man dator, telefon och klocka åkte igenom på brickan blev den utvald för random spot check med svepning vilket innebar ytterligare någon minut.

Dagens först loungebesök hanns med, Vinga Lounge, om en ett något kort besök, en kopp te och sedan vidare mot gaten.
Väl vid gaten påbörjades boarding med ett boarding call av typen "varsågod för alla att boarda samtidig nu med en gång"... en något förvirrad engelsktalande herre tog sig fram till disken och sa: "priority boarding?" vilket möttes av ett; - absolutely sir your more than welcome, och följt av vad som nästan var en bugning när herren släpptes igenom vid den manuella grinden.

12C utan mittsätesryttare på en ordinär flygning till ARN så när som på att mitt under kapten Urbans introduktion till dagens flygning gick strömmen varvid Urban på trygg och lugn norrländska kungjorde att när APU kopplades in så gick strömmen och en ny markenhet för att blås igång motorerna var beställd.
Efter en 5-10 minuter var motorn igång [för om jag minns rätt är det bara en motor som driver under taxning?] och vi kunde lyfta från GOT.
Kabinpersonalen basunerade att nu minsann fick PLUS frukostlåda och GO kunde köpa snacks och dryck samt att kaffe och te var gratis för alla.

Vi tar mark på ARN och efter en lång taxning är vi framme vid gaten, riktning tas ut och sedan omgrupperar jag skyndsamt till Pontus för frukost.

ARN [interlude]
Pontus personalen i loungen är som vanligt supertrevlig, de höll enligt uppgift på att återhämta [stridsvärde?] sig efter morgonrushen.
Te, vatten och äppelmust dukades fram och efter en relativt kort stund mina glutenfria smörgåsar och den laktosfria yoghurten [omständigt jag är...].

Formellt hade jag semester idag, men under frukosten tog jag fram datorn för att göra en "snabb sak" för att underlätta inför nästa vecka... det gick väl sisådär med en "snabb sak", när jag kom online var det som kommandot "on my command unleash hell" beordrats och en konversations efter den andra påkallade min uppmärksamhet, men detta var helt och hållet mitt eget fel, jag loggade timmarna och får ta den där "lediga dagen" en annan dag.

Tillslut var det dags att tacka för mig på Pontus och vandra bort till gaten för att flyga till CPH.

ARN-CPH SK1419
Hög beläggning och en ganska långdragen boarding trotts att man boardade från aktern till fören med påstigning via jetway. Ett par PLUS passagerare krävde prioboarding och tilläts gå före. En stor familj hade lite problem med sina Covidtest -apper men det sorterades ut relativt snabbt, en norrman fick frågan om Covidtest intyget varvid han svarade trenger jeg det, det vet jeg icke? [eller hur vad det heter på bokmål, Mrs. GOTBound hade ryckt mig örat för denna misshandel av hennes modersmål på spinnsidan]. Hur det gick för honom vet jag inte för han och en av inchecknings-agenten gick åt sidan och fortsatte sin diskussion, kan ju vara att han var fullvaccinerad etc.

12A utan mittsätesryttare på en ordinär flygning till CPH. Kabinpersonalen fick på mina två olika passagerare att de måste ha på sig munskyddet under hela resan, den en blev det en lite längre debatt. Det märks tydligt att "vanliga" människor börjat flyga igen, enorma handbagage och allt tar längre tid vid på och avstigning samt många har svårt att förstå instruktionen debording i segment vilket var väldigt tydlig på just detta flyg, avstigning i fören-
Vi landade vid vad jag tror var B-piren för att bussas till F-piren för immigration och inspektion av covidtester.

CPH [interlude]
Utan att nämna för mkt på ett publikt forum så snubblade jag av händelse över vad jag skulle definiera som en extremt tidsbesparande åtgärd för den som vill till C-piren och Eventyr loungen vid en längre transfer på CPH.

De första timmarna spenderades i Eventyr, en enligt mig mycket trevlig lounge med ett dryckesutbud som slår matutbudet även om det sistnämnda var helt ok. Jag kom precis när frukosten dukades av och ersattes av Chili sin carne [veg.] som tyvärr innehöll gluten. Lounge personalen fixade fram ett riktigt gott bake-off glutenfritt bröd som "nybakat" landade på min plats, tillsammans med Mulligatawnysoppa [som var glutenfri!] och kallskuret blev en bra lunch. Vi var inte många loungen, som mest ett femtontal men oftast bara jag och ett par personer till.
Personalen höll hög klass med hög service känsla, när jag fråga om min allergen hade de både en pärm och databas som de kunde läsa i för att guida mig i vad som jag kunde äta och inte, alltid trevlig med anslag där det står "ask for gluten free bread" på en skyllt där brödet ligger.
Bilder finns här.

Klockan slog 16:00 och det var dags att förbereda sig för återtåg till Schengen, värt att nämna att vid 15:30 byttes maten ut till Pasta Carbonara och nygräddat pizza [såg att ut att vara bacon och lök på].
Jag kommer ner till en stängd passkontroll i C-piren men tack vare @Tomas E kände jag till en workaround som fungerade utmärkt [för tydlighetens skull vill jag påpeka att denna workaround är helt i sin ordning och innebär kontakt med danska gränspolisen], första gången jag passerat en stängd gränskontroll och även rekord i hur snabbt jag passerat en gränskontroll där dokument undersöks.

Då jag inte har access till SAS loungen promenerade jag bort mor A och B-piren, när jag närmade mig Carlsberg Aviator Lounge bestämde jag för att ta en titt om det står när de tänker öppna [då den är temporary close enligt tillgängliga källor online], den visade sig vara öppen och jag avlade ett besök även här.
Matutbudet var typiskt danskt, inga starkare drycker utöver Gammeldansk och Fernet-Branca. Överlag en trevlig lounge, bilder finns här.

Det plingade till i telefonen och avgångstiden var framflyttad 20 minuter till 17:25, vilken tur att jag inte lämnat loungen än.
Vid kl 17:00 promenerade jag de fem minuterna bort till D-piren för att halvvägs höra ett utrop om att Gate D-2 till Stockholm stänger strax, det blev språngmarsch sista biten och jag var siste passagerare ombord skulle det visa sig då ett sällskap som man inväntade aldrig dök upp, som tur var behövde inget bagage lastas av..

SK1408 CPH-ARN
12C med hela raden ledig, kabinpersonalen basunerade ut igen att nu var det fullservice igen och att PLUS passagerarna bjuds på Polarrulle samt varm och kall dryck, GO får gärna köpa men alla bjuds på kaffe och te. En farbror i GO ville köpa GT men icke, det säljs vara vin och öl på inrikesflyg/intra-nordic. Ett par [det verkar vara standard numer] passagerare hade svårt att förstå det där med att masken skall vara på under hela flygning, kabinpersonalen var, med all rätt, reaktiva och påpekade detta till de passagerare som hade svårt att förstå the new normal.

Efter att vi anlänt gaten och dockning påbörjades ropade kaptenen ut en tydlig order över PA anläggningen: "cabin crew, do not open the door!" En distinkt tydlighet och uppväxling i kaptenens ton förr detta utrop jämfört med hur det brukar låta med de vanliga kommandona till kabinbesättningen, bra och förtroendeingivande. Det visade sig att det var något problem med bryggan och dockningen. Efter 10-15 minuter kördes en trappa fram till aktern och vad som kunde slutat i en kaosartad debording då ett par PLUS passagerare armbågade sig nedåt mot aktern för att gå av först samtidigt som kabin besättningen debordade bakifrån men det blev ordning till slut ändå.
Idag var det dockning innanför pass och tullfilter då Sverige tagit kravet om Covidtest för anländande passagerare från Danmark.

Tillbaka på ARN var både Pontus och Norrsken stängda, jag började bli hungrig men när jag kom fram till MAX 19:05 visade det sig att de stängde 19:00. Jag hittade en undanskymd soffgrupp med utsikt över plattan och började skriva på detta inlägg.

SK 171 ARN-GOT
Klockan började närma sig tid för boarding jag rörde mig mot gaten men boarding hade inte börjat så jag stod och väntade en stund. Det var inte så att det var mycket passagerare men ett antal som utmärkte sig genom att uppträda nervöst på olika sätt vid gaten. Ett utrop efter några passagerare var det dags att gå ombud, först ropades det ut att vi skulle boarda med raderna längs bak men sekunderna senare ropades det ut att alla kunde gå ombord samtidig för vi var så få passagerare.

12C med hela raden för mig själv, på det här flyget ropades det ut att PLUS erbjuds snacks från vagnen och dryck [ingen Polarrulle?] samt att vi i GO kan köpa varm och kall dryck men ta och kaffe är gratis .
Vid tog mark på GOT 10 minuter för utsatt tid, kabinpersonalen var tydlig med att vi skulle deborda PLUS först och sen 5 rader i taget men när vi dockat vid bryggan så reste sig halva GO upp... men då vi var få passagerare gick det trots allt hyfsat smidigt.
I tullfiltret var det fullt pådrag med tullare och poliser i plural, det var t.o.m. någon form av plexiglas avdelare som gjorde ingången till GRÖN hälften så bred. Ingen reaktion från personalen när jag passerade men jag såg att de var fokuserade och några pratade med varandra vilket fick mig att förstå att något är på gång. Utanför terminalen var det flera civila polisbilar samt en större ledningsbil [den där fyrkantiga i en konstigt matt blå färg där POLIS är skrivet i vitt på svart bakgrund] parkerade, lite längre ner mot Scandic hotellet stod det även en vanlig polisbil, samt ett antal tulltjänstemän och poliser som rörde sig området mot P5 parkeringen in mot terminalbyggnaden med sina respektive hundar [förmodligen hade de rastats]
Utan att felaktiga peka ut skyldiga så kan jag tänka mig vilka av passagerna från SK 171 polis och tull var ute efter denna kväll...

PS2:an var inte 100% laddad utan bara till 93%. En halvtimmes färd hemåt på mer eller mindre trafikerade vägar avslutade en rejäl heldag.

Summering av andra omgången:
Smidigt och enkelt, framförallt att jag den här gången bara passerade en säkerhetskontroll på hela dagen. Det märks att flygandet börja komma igång på allvar med överlag mer passagerare i rörelse och även sällanflygarna är tillbaka. Det kändes nästa som vanligt när jag satt på Eventyr och såg SAS long haul flygplan samt Emirates och Qatar airways flygens rörelser på plattan.
Den här gången hade jag inte mitt Covid-19 tes utskrivet men istället använde jag det utskrivna boardingkortet vid boarding ARN-CPH för att inte fippla för mycket med telefon och stoppa upp boarding-flödet.

Dagens skörd, 16 segment krediterat till Eurobonus vilket tar mig närmare Gold threshold… not done yet!
 

obs

Medlem
Tack för en härlig rapport @GOTBound

Hade egentligen tänkt att bege mig ut på en liten tur imorgon CPH-AAL-CPH-ARN-CPH-AAL-CPH då jag har några Travel Pass klipp som håller på att gå ut men inser nu att det nog inte blir möjligt med tanke på att jag bara skulle ha 40 minuter mellan flygningarna till och från ARN. Under vanliga omständigheter hade det ju gått bra då man inte behöver lämna airside men då hade jag glömt bort att man inte får checka in online till resor till Danmark pga Covid och det går inte att boka AAL-CPH-ARN-CPH-AAL i en bokning på grund av för kort tid på ARN.

Hmm, what to do...

EDIT: Då gick det ändå att checka in online till CPH. Jag ser inte att Danmark har tagit bort kravet på negativt Covid test, men SAS har kanske ändrat procedur?
 
Last edited:

GOTBound

Medlem
o_O
Tack för en härlig rapport @GOTBound

Hade egentligen tänkt att bege mig ut på en liten tur imorgon CPH-AAL-CPH-ARN-CPH-AAL-CPH då jag har några Travel Pass klipp som håller på att gå ut men inser nu att det nog inte blir möjligt med tanke på att jag bara skulle ha 40 minuter mellan flygningarna till och från ARN. Under vanliga omständigheter hade det ju gått bra då man inte behöver lämna airside men då hade jag glömt bort att man inte får checka in online till resor till Danmark pga Covid och det går inte att boka AAL-CPH-ARN-CPH-AAL i en bokning på grund av för kort tid på ARN.

Hmm, what to do...

EDIT: Då gick det ändå att checka in online till CPH. Jag ser inte att Danmark har tagit bort kravet på negativt Covid test, men SAS har kanske ändrat procedur?

Ja, det går helt plötsligt att checka in online till Danmark, det funkade inte för 3 veckor sedan, dock går det inte att få boardingkorten från Danmark till Sverige vid online check in men de dyker upp i appen under dagen [appen säger open for check in men man är incheckad] o_O.

SAS kollar ditt negativ covid-19 test på ARN vid boarding.

Det låter som en trevlig söndags tur!
 
  • Gilla
Reactions: obs

obs

Medlem
o_O

Ja, det går helt plötsligt att checka in online till Danmark, det funkade inte för 3 veckor sedan, dock går det inte att få boardingkorten från Danmark till Sverige vid online check in men de dyker upp i appen under dagen [appen säger open for check in men man är incheckad] o_O.

SAS kollar ditt negativ covid-19 test på ARN vid boarding.

Det låter som en trevlig söndags tur!
Jag har precis bokat AAL-CPH-ARN och retur och fått alla fyra boardingkort i appen direkt.
 

GOTBound

Medlem
Med en frånvarande Moltke d.ä. var det återigen dags att spendera tid på utförande delen av Operation Star Gold.
Denna gång börjar vi dagen före, onsdagen den 9 juni. Jag får ett infall och undrar om inte Mrs.GOTBound kan skjutsa mig till GOT så jag kan övernatta [och testa] det nya Scandichotellet som nu är den del av terminalbyggnaden, min motvering var den tidiga avgången på torsdagen. Då Mrs.GOTBound är en förstående fru [och den bästa] så var det absolut inga problem. Vid åtta tiden på kvällen blev det en tur i fossilbilen då P2:an stod på laddning efter en väldigt hög nyttjandegrad från Mrs.GOTBound under dagen, där rök all form av klimatkompensering.

Mrs.GOTBound släppte av mig utanför hotellet och jag checkades in snabbt och effektivt, uppgradering från ett Cabin utan fönster till ett Superior Family på sjätte våningen med utsikt över tarmacen, sweet [nämnas bör att jag är ”statuslös” hos Scandic]. Portiern upplyste mig om att relaxen med bubbelpool och bastu var öppen för bokning [inkluderat i rumspriset] men då jag inte hade badbyxor med mig så blev det inget av detta samt att det inte är mycket roligare med bubbelpool och bastu när Mrs.GOTBound är med på resan, framför allt när man i Covid-19 tider bokar en tid för enskilt bruk.

SK140 GOT-ARN
Vi är nu framme vid torsdagen den 10:e juni. Från Scandic är det bara minuter till SAS check-in deskar, en nybyggd korridor tar mig inom terminalbyggnaden till mitt mål. Trotts att jag är ute i relativt god tid är incheckningsdiskarna stängda men bag drop är öppet, jag får mina boardingcards och tar mig via fast track [genom AMEX Plat] igenom säkerhetskontrollen. I säkerhetskontrollen är det enbart jag och en till, en sk. näringslivsprofil. Efter avklarad säkerhetskontroll sätter jag kurs mot Vinga lounge, när jag kommer fram står sagde näringslivsprofil och tittar på den stängda SAS loungen och säger: ”märkligt att SAS lounge är stängd men loungen bredvid är öppen”. Jag erbjuder mig som den gentleman jag är att gästa in nämnde näringslivsprofil till Vinga lounge vilket han efter en trevlig kortare pratstund avböjer. Jag är lite förvånad att näringslivsprofilen i fråga inte har access med Prioritet Pass via AMEX Centurion eller motsvarande kort, men jag ställde faktiskt inte den frågan av diskretion, det kan vara så enkelt som en generationsfråga.

Efter en kopp te är det dags att börja rör på sig vid gaten. Vi boardar idag först rad 30-14 följt av ”resten av planet”. På dagens flygning är det idel rutinerade passagerare så vi är alla på plats, med rätt utrustning i rätt tid. Boarding complete 06:10.
12F med ledig mittsäte till ARN, en bra start och innan vi är i luften har jag somnar. Halvvägs in i flygningen vaknar jag av att något händer ett par rader bakom mig, en passagerare mår dåligt och kabinbesättningen kommer med syrgas. Det hela måste gått bra/ eller väldigt ill för när vi tar mark på ARN så taxar vi normal till gaten och ingen ambulans eller sjukvårdspersonal möter upp vid planet eller i gaten.

ARN [interlude]
Här skulle jag kunna göra copy-paste, personalen på Pontus supertrevlig som vanligt. Jag hinner med frukost och morgonens första Teams möten [idag är det arbetsdag och inte ledig dag] innan jag rör mig flygplanet för omgruppering till CPH.

ARN-CPH SK1419
Även idag är det bra beläggning men inte lika hög som sist till CPH, en skillnad var att passagerna idag var i genomsnitt mer rutinerade. Boarding i sekvener, rad 12 ingår i första sekvensen och jag är först ombord.

12C med ledigt mittsäte. En totalt händelselös rutinflight till CPH, kabinpersonalen fick påminna ett par passagerare om att ansiktsmasken skall vara på hela tiden och täcka även näsan.
Vi tar mark på CPH och taxar till gaten. Deboarding sker kontrollerat rad för rad via aktern, men istället för buss leds via koner in i terminalbyggnaden. Vi sorteras upp: passagerare som skall in i Danmark mot testcentret, vi som har transfer följer den andra fållan. En än gång tar jag min ”genväg” till Pir-C och Eventyr utan att passera passkontroll och check av dokument [denna kontroll gör jag när jag lämnar Pir-C istället].

CPH [interlude]
Jag anländer till Eventyr efter en stärkande promenad, idag upplyser loungevärdinnan att det är max 4h stay men det är så lite människor så jag får stanna så länge jag vill, bara jag tänker på att jag skall passera en passkontroll som kan vara stängd, i mitt huvud tänker jag på Wieron Holmberg och Sällskapsresan: ”lella fröken vi har flöögit förr” [även om den typen av kommentar är väldigt inte jag]. Jag tackar för information och upprättar mitt kontor för dagen vid samma bord som sist.

Efter en god lunch bestående av thai-beef-chili med ris [glutenfritt!] och ett par glas cola zero är lunchrasten slut och jobbet kallar. Jag genomför under eftermiddagen två workshops över Teams för två olika utvecklingsteam inom ämnet SAFe/Agile development for hardware and mechanical/mechatronic components/system samt vad som är Fake Agile och True Agile… summerat två lyckade workshops och ytterligare ett bevis för att SAFe/Agile inte bara är för SW, framför allt med tanke på var Dean Leffingwell hämtade sin inspiration ifrån… Jag borde kanske fakturerat de loungegäster som väldigt intressant och aktivt ”tjyvlyssnade” på mina workshops som hölls på engelska.

Arbetsdagen lider mot sitt slut, jag loggar ut, unnar mig en snabb öl innan det är dags att omgruppera in till Danmark. Jag anländer till en stängd passkontroll i C-piren men jag känner till work-around rutinen nu, ett snabbt snack och kontroll av dokument med en väldigt trevlig och gladlynt dansk passpolis och jag är igenom [jag tror hon var lätt uttråkad och glad att något hände].

En snabbmarsch [utan någon som gormar: ”vntz-hög-vntz-hög”] når jag Carlsberg Aviator Lounge. Glad och uppslet personal som pratar med mig om att på måndag slipper vi nog munskyddet [övergripande tema på CPH denna dag]. Jag sätter mig till rätta i en skön fåtölj och tar en öl, och lite senare ost och ett glas vin [nu klappar jag mig själv på axeln för att förra fredagens lediga dag transfererats tills imorgon].
Som vanligt har jag lite för trevligt i loungen så det blir taktfast språngmarsch till gaten då loungen ligger enligt CPH 7 minuter från gaten [4 minuter säger jag.

CPH-ARN SK1408
Inte mycket att säga mer än 12D och en kabinbesättning som är stolt över att bjuda på kaffe och te… förutom att nu för första gången enforcars regeln att tygmask [jag har en för ändamålet specialdesignad variant för oss med imponerande skägg] inte räknas som ansiktsmask. Kabinbesättning föreslår att jag sätter en pappersansiktsmask över min tygmask för: ”syns skull”. Som den ansvarsfulle och plikttrogne människa jag är tar jag av mig tygmasken och tar på mig pappersansiktsmasken [cred till SAS att de gav mig en pappersansiktsmask, även om jag alltid har ett par stycken i väskan just in case].
Vi landar på ARN och jag hinner till MAX innan de stänger för kvällskaffning i form av hamburgare [med glutenfritt bröd] samt pommes frites och läsk, lördag hela veckan!

GOT-ARN
Jag omgrupperar till mitt lilla kryp in emellan de två södersta pirerna i terminal 5. Jag sitter och nöjessurfar då telefonen ringer och en kollega vill stämma av lite inför morgondagen då jag är ledig, jag förklarar att jag tagit ett par öl och något glas vin för formalias skull men vi lyckas ha ett seriöst jobbsamtal ändå. Klockan är strax efter 20:00 när jag rör mig mot gaten för boarding, jag intar plats 12D och vi flyger till Västkusten på 40 minuter. Vi tar mark och dockar vid gate 16, deboarding under ordnade former, det har varit lite si och så med detta under dagen.

Jag förflyttar mig i terminalen och rör mig mot utgången och tullfiltret, två bastanta tulltjänstemän står myndigt på vakt, en i röda och en i gröna gången. Jag passerar utan att det rör en min och konstaterar att nu är jag Star Alliance Gold i teorin och Operation Star Gold är utförd [först i praktiken när allt är uppdaterat i SAS system].
Jag går med bestämda steg mot… Scandichotellet!

Summering av tredje omgången:
Att flyga under pågående Covid- pandemi är lätt att anspassa sig till, om detta är the new normal ser jag inga som helst problem. Mitt uppdrag är slutfört och Operation Star Gold är genomfört, men det finns mer som glimmar: "blinka lilla stjärna där hur jag undrar var du är, fjärran lockar du min syn likt en diamant i skyn..." not done yet!
 
Last edited:
Toppen