Senaste nytt

Air France och Paris CDG, en vansinnig Combo?

sungtae

Medlem
Som det går att läsa lite varstans här på BC är varken AF eller CDG särskilt populära, speciellt vid transfers.
Har själv missat anslutningar och tappat baggage med denna combo, även när tidtabellen hölls från Stockholm.

Som exempel tänkte jag på första AF-flyget på morgon ARN-CDG som enligt tabell går 6:50 och anländer 9:30. Sedan går i princip alla USA-flygen med AF och Delta mellan 10:30-11:00, klart det blir trångt vid T2E med ett tiotal widebodys med ungefär samma avgångstid och i kombination med långsam flygplatspersonal i Security och pass blir det svettigt. Varför flyttar inte AF avgången från Stockholm bakåt för att få mer utrymme? Handlar det om kapacitet/slots etc på CDG?

Exempelvis har både Lufthansa och KLM flyttat sina matarflygsavgångar bakåt, bl a ska LH:s avgång till Frankfurt t.o.m avgå före 06:00 framöver. När man ska med ett fakirflyg så måste man ju ändå gå upp mitt i natten vare sig flyget går 6 eller 7. Åtminstone tycker jag att det är viktigare att hinna med sin anslutning än en halvtimme mer sömn, som man ändå kommer torska med jetlag mm.

Var ligger egentligen problemet, hos CDG (Flaskhalsar, Personalbrist, Allmänt krånglig flygplats etc.), AF (Tidtabeller, baggagehantering etc.) eller båda? Det känns ju som att varken flygplatsen eller flygbolaget har särskilt bra rykte?
 

agehall

Medlem
Mycket av problemet ligger nog i den franska kulturen. Varför ska du flyga ett matar flyg till CDG!? Du bor väl där..! Och skulle du missa ett flyg, vad är problemet? Du är ju i Paris, så varför skulle du ens vilja åka någon annanstans..?

Dessutom känns det som att de tyvärr allt för ofta har väldigt billiga biljetter jmf med star alliance. Dock försöker jag undvika SkyTeam och i synnerhet AF/CDG, men ibland kan man helt enkelt inte motivera något annat då priset kan vara det dubbla med LH.
 
CDG är en plats jag gör allt för att undvika..det är platsen Gud glömde...attitydhöga fransoser som inte jäktar el ens försöker göra sitt jobb..helt otroligt att det landet går runt...
 

sungtae

Medlem
Men borde det inte ligga i AF:s intresse att folk hinner med de flyg dom är inbokade på?
Och borde det inte ligga i CDG:s intresse (åtminstone Taxfree) att folk hinner köpa parfym och whiskey?

Dvs. borde de inte försöka styra upp allt det där, trots att de är fransmän?

Sedan måste ju morgonflyget från Stockholm vara ett av de sista matarflygen som anländer till CDG eftersom man alltid hamnar sist i kön.
 

Gnopps

Medlem
Matarflygen på ca 2h+ anländer alla ca 0930 till Paris och precis som du märkt finns det en hel hög med avgångar omnkring en timme senare, så det blir en väldigt jäktisk tid. KLMs matarflyg till Amsterdam avgår ofta tidigare och det verkar fungera för dem. Jag vet inte om CDG kanske har flygrestriktioner eller vad det beror på att man inte kan landa tidigare, kanske kommer det just då så pass många interkontinentala ankomster att det blir fullt på landningsbanan?

Jag funderade själv på samma sak för några månader sedan, varför avgången från Helsingfors var 0735 med ankomst 0940 till CDG. Då CDG har ett standardkrav på en timmes bytestid gör det att resenärerna från Finland missar avgångarna 1030-1035. Varför inte flytta matarflyget lite tidigare? Svaret jag fick då var dock att det fanns gott om inrikes matarflyg till HEL som landade vid sju-snåret. Då HEL har ett minimumkrav på 30 minuter kunde inte CDG-flyget avgå tidigare eftersom man då skulle gå miste om alla inrikesanslutningar. Kan det vara något liknande från Sverige?

När jag flyger brukar jag ta det tidiga flyget men sedan försöka boka inte första utan nästa avgång från Paris istället, så att jag har åtminstone 2 timmar i Paris.
 

agehall

Medlem
Men borde det inte ligga i AF:s intresse att folk hinner med de flyg dom är inbokade på?
Nej, du har ju redan betalt din biljett, så de skiter i vilket. Du kan ju försöka få dem att ersätta dig, men det är en mödosam process, så jag gissar att rätt få orkar göra det.

Och borde det inte ligga i CDG:s intresse (åtminstone Taxfree) att folk hinner köpa parfym och whiskey?
Om du missar din anslutning har du ju massor av tid att handla! ;)
 

rob74

Medlem
Än så länge har jag haft förmånen att slippa åka via CDG annat än om jag ska just till Paris.
Dock har jag en rejält otrevlig upplevelse därifrån. Lite OT, men ändå...

Missade ett SAS-flyg (CDG-ARN) för någon sommar sedan. Tåget från Paris Gare du Nord var försenat och dessutom krypkörde det hela vägen ut. Blev så stressad att jag dessutom tog skytteln till fel terminal.
Var dock framme väl i tid för att kunna ta mig till planet, men de var stenhårda med att de just hade stängt incheckningen. Varken guldkort eller biljett i business hjälpte. Det var ingen rolig hjälp man fick av personalen vid servicedisken, vilket innebar en dyr telefonräkning... :mad:
Dessvärre var det en businessbiljett som inte gick att ändra, så det blev att köpa ny Eco Extra-biljett för 7.000 kr och åka via CPH och bo på Hilton för 2.000 kr till dagen därpå. Jag behövde verkligen hinna hem till KRN, så det var bara att bita i suräpplet. :eek:
Som tur var så stod mitt försäkringsbolag för hela extrakostnaden - endast genom ett telefonsamtal och utan krånglig pappersexercis. :)

Tummen ner för CDG, tummen upp för försäkringsbolaget!!!
 
Last edited:

sungtae

Medlem
Jag funderade själv på samma sak för några månader sedan, varför avgången från Helsingfors var 0735 med ankomst 0940 till CDG. Då CDG har ett standardkrav på en timmes bytestid gör det att resenärerna från Finland missar avgångarna 1030-1035. Varför inte flytta matarflyget lite tidigare? Svaret jag fick då var dock att det fanns gott om inrikes matarflyg till HEL som landade vid sju-snåret. Då HEL har ett minimumkrav på 30 minuter kunde inte CDG-flyget avgå tidigare eftersom man då skulle gå miste om alla inrikesanslutningar. Kan det vara något liknande från Sverige?

Har svårt att se att det skulle landa något på inrikes före kl 7 på ARN. De flygen är väl dessutom anpassade efter SAS tidtabeller och SAS skiter väl i mångt och mycket i om det går att kombinera med AF. De vill nog helst att man åker med SAS via EWR eller ORD. Kan tänka mig att Helsingfors har en liten fördel av tidskillnaden också.

När jag flyger brukar jag ta det tidiga flyget men sedan försöka boka inte första utan nästa avgång från Paris istället, så att jag har åtminstone 2 timmar i Paris.


Ja det är ju de avgångarna man hamnar på i alla fall i slutändan :)



Sedan är det ju lite märkligt att det inte finns någon beredskap, men det kanske är den franska kulturen. Jag menar det kan ju inte komma som en överraskning att det kommer in matarflyg från hela europa varje morgon med folk som ska med flyg till USA. Eller står Säkerhetspersonalen och hoppas varje morgon att "Idag kommer det nog inte en massa utlänningar som ska igenom min kontroll" (Ungefär som SJ och att det snöar i Sverige under vintern).

Borde det inte också vara ett irritationsmoment för Delta om fransmännen bokar om folk till höger och vänster på deras flighter?

Om du missar din anslutning har du ju massor av tid att handla!

+1, Blev själv en sucker när det blev fyra timmar layover istället. :eek:
 
Sträck handen den av er som flög via CDG och missade aldrig någon transfer! Om det inte är tåget då är det bussen, rulltrappan, kö i passkontrollen, försenad avgång från matarflygplatsen, vad som helst!
Själv har jag alltid blivit ombokad på första möjliga till AMS och sen vidare.
 
Toppen