Senaste nytt

Återbetalning av SAS Travel Credit voucher.

Mr Basic

Medlem
Hittade ingen tråd om just detta men bara att hänvisa om jag missat.
Handlar således om SAS voucher som man valt/erhållit när SAS ändrat eller bokat av ens flight(er). Giltig i ett år från att voucher blivit utställd och därefter skall den återbetalas. Ngn som fått återbetalning redan? :rolleyes:
Jag har en voucher på 10K+ som blev utställd i mitten på maj 2020 och är giltig tom idag (31/5-21) och imorgon skall den återbetalas, hur många på forumet tror det kommer ske? :D

”You can use your voucher to book trips on SAS’ website and it is valid for one (1) year from the date of issue. After one year, the remaining value on the voucher is refundable.”

Planen (no pun intended) var att boka ngn ny resa men allteftersom pandemin drog ut på tiden blev min backlog av (ombokade) resor alltför omfattande och ingen ny resa bokades. Därav ett räntefritt lån till SAS under 1 års tid.
Jag förväntar mig inte pengarna åter imorgon men tänkte ändå kontakta SAS för att säkerställa att det iaf blir gjort.
Fortsättning följer….
 

palmen

Moderator
Hittade ingen tråd om just detta men bara att hänvisa om jag missat.
Handlar således om SAS voucher som man valt/erhållit när SAS ändrat eller bokat av ens flight(er). Giltig i ett år från att voucher blivit utställd och därefter skall den återbetalas. Ngn som fått återbetalning redan? :rolleyes:
Jag har en voucher på 10K+ som blev utställd i mitten på maj 2020 och är giltig tom idag (31/5-21) och imorgon skall den återbetalas, hur många på forumet tror det kommer ske? :D

”You can use your voucher to book trips on SAS’ website and it is valid for one (1) year from the date of issue. After one year, the remaining value on the voucher is refundable.”

Planen (no pun intended) var att boka ngn ny resa men allteftersom pandemin drog ut på tiden blev min backlog av (ombokade) resor alltför omfattande och ingen ny resa bokades. Därav ett räntefritt lån till SAS under 1 års tid.
Jag förväntar mig inte pengarna åter imorgon men tänkte ändå kontakta SAS för att säkerställa att det iaf blir gjort.
Fortsättning följer….
Det står väl att den är refundable och inte refunded. Jag gissar på att man måste trigga återbetalningen av restvärdet själv.
 

Mr Basic

Medlem
Det står väl att den är refundable och inte refunded. Jag gissar på att man måste trigga återbetalningen av restvärdet själv.
Ja, sannolikt korrekt, därav samtal imorgon till SAS.

Edit. Min ironiska ton kommer från att jag redan nu utgår från att SAS kommer krångla/bråka, hoppas jag har fel. :cool:
 
Last edited:

Mr Basic

Medlem
Bara att krypa till korset :oops:, funkade hur smidigt som helst.
sas.se/voucher ->kontrollera saldo -> begär återbetalning -> mail skickas.
Via mailet når man sedan en sida där man fyller i namn och IBAN -> klart! :)

Det som kan se lite konstigt ut är att SAS förlängt giltighetstiden på vouchern med 6 månader men det går att begära återbetalning efter ordinarie giltighetstid (12 mån).

Edit. Pengarna skulle finnas på kontot efter 5 bankdagar.
 

Hachans

Medlem
Bara att krypa till korset :oops:, funkade hur smidigt som helst.
sas.se/voucher ->kontrollera saldo -> begär återbetalning -> mail skickas.
Via mailet når man sedan en sida där man fyller i namn och IBAN -> klart! :)

Det som kan se lite konstigt ut är att SAS förlängt giltighetstiden på vouchern med 6 månader men det går att begära återbetalning efter ordinarie giltighetstid (12 mån).

Edit. Pengarna skulle finnas på kontot efter 5 bankdagar.

Har man ingenting att gnäll om kan man ju alltid hitta på något i förväg! ;)

Men bra att det ordnade sig!
 

AndersSt

Medlem
Men i villkoren står det ju såhär, vad är det som gäller?

2. GILTIGHETSTID
  • Din värdecheck är giltig i ett (1) år från dess utfärdande. Efter att giltighetsperioden har utlöpt kan värdecheck inte användas för köp eller återaktiveras, och det återstående saldot kommer inte heller att betalas ut.
Dubbeledit: Ser nu att det är olika villkor för "SAS Voucher" och "SAS Travel Voucher".
Jag läste villkoren för den första typen, och de man fick för inställt flyg är alltså av den senare typen som ska utbetalas efter giltighetstiden gått ut?

Tyvärr bokade vi av vår resa innan SAS sedermera ställde in flyget, så våra vouchers brinner inne om vi inte bokar innan 22/6... :(
 
Last edited:

robertkniv

Medlem
Tyvärr bokade vi av vår resa innan SAS sedermera ställde in flyget, så våra vouchers brinner inne om vi inte bokar innan 22/6... :(

Samma gäller för oss, vi har en voucher som går ut inom kort och kundtjänsten hänvisar till "vilkoren på hemsidan" och att det enda vi kan göra för att unvika att torska pengarna är att boka en resa.
 

robertkniv

Medlem
Tyvärr bokade vi av vår resa innan SAS sedermera ställde in flyget, så våra vouchers brinner inne om vi inte bokar innan 22/6... :(

Samma gäller för oss, vi har en voucher som går ut inom kort och kundtjänsten hänvisar till "vilkoren på hemsidan" och att det enda vi kan göra för att unvika att torska pengarna är att boka en resa.

Uppdatering... Efter några HUACAs så kom det fram att det går bra att boka, och sedan boka om (minst 72h innan avresa på internationell flight). Så genom att "boknings-hoppa" så kan man då i praktiken skjuta upp sista giltighetstiden... Blir ju då att i praktiken så låses pengarna upp i en bokning istället för en voucher.
 

AndersSt

Medlem
Jag gjorde till slut så, efter tips från en forummedlem, att jag bokade en resa för voucher plus lite pengar. Resan är bokad i SAS Plus, av- och ombokningsbar. Nu hoppas vi ju att vi kommer iväg, men om vi skulle behöva boka om så bör det gå bra även efter voucherns utgångsdatum? Undrar vad som skulle hända vid avbokning, kanske får man då bara tillbaka det vi lade kontant...?
 
Toppen