En sak jag inte förstår är var fördröjningen uppstår. Är det att handlaren inte fullföljer köpet förrän på måndagen? Eller var pausar det?
Jag rapporterar tillbaka efter ha forskat och pratat med en online merchant om detta.
Som många säkert vet redan men som var nytt för mig är att vid onlineköp är det helt upp till handlaren när transaktionen egentligen utförs. Det kommer alltid en reservation på kortet direkt men detta ska ses som en typ av kontroll av kreditvärdighet och är ingen garanti att transaktionen har utförts. Jag har själv observerat ett antal olika mönster:
1. Vissa onlinebutiker tar betalning direkt även om varan inte finns på lager eller leverensdatum är långt i framtiden. Jag kan tänka mig att detta händer oftast när butiken själv måste beställa från tillverkaren.
2. Vissa onlinebutiker bara reserverar beloppet och låter reservationen sitter kvar tills de skickar varorna. Det är då de utför transaktionen. I mitt fall det var ett antal köp jag gjorde på fredagen som inte skickades förran måndagen och då faller transkationen på måndagen också => inga kampanjpoäng.
3. Vissa butiker reserverar beloppet och sedan tar bort reservationen helt om de inte har varan på lager eller om leveransdatum är i framtiden. När de väl skickar varan utför de transaktionen. Så efter reservationen försvinner kan det gå dagar eller veckor innan ditt kort blir belastat över huvudtaget.
Jämföra dessa fall med att handla i en fysisk butik där man lämnar butiken med varan i handen och då förstår man värför den fysiska transaktionen görs och syns direkt.