Senaste nytt

Regler på flygplatser som just du hoppas ändras

Robert flysas

Moderator
Jag har länge tänkt på ett starta en tråd och diskussion om alla olika regler, i Sverige och utomlands, som du hoppas försvinner eller förändras.

Självklart även inlägg med en ”glimt i ögat”, kör på:)

Den jag tycker - som min nr 1 - är att packa alla vätskor och knö in allt i en 1 liters bag som skall var genomskinlig. Oftast tas denna lilla väska upp, en i Security tittar en sekund och lägger tillbaka den.

Det var många år sedan denna regeln infördes, men med nya metoder borde det vara säkert att scanna dessa när de är i väskan.

Mycket jobb för dessa vätskor. ;):rolleyes:
 

Canadien

Medlem
+1 på vätskor, helst skulle man ju inte behöva gå genom säkerhetskontroll alls men det är väl orimligt efter 9/11. Sedan vore det skönt att bli av med munblöjekravet... men det borde snart vara över får man hoppas.

Regel om Bluetooth av under start/landning vore bra om den försvann. Vissa bolag tillåter det men många inte.
 
Jag har ett litet multiverktyg liggandes i dagliga väskan, Squirt PS4 Keychain Multi-Tool | Leatherman

Det har hänt ett par gånger att jag med kort varsel behövt flyga från BMA eller MMX och tagit den väskan genom säkerhetskontrollen utan att tänka på att det ligger en kniv där i.

Några gånger har väskan gått igenom utan problem, andra gånger har de velat ta ut kniven för att inspektera den. Efter inspektion (kanske två gånger per flygplats totalt) har man konstaterat att bladet är tillräckligt kort för att vara ok och lagt tillbaka den. Det tar ju en del tid, så ska man ändå godkänna det hade det ju varit fantastiskt om man kunde göra den bedömningen redan när man scannar väskan.
 

Ancistrus

Medlem
För vätskor skulle jag uppskatta starkt om de tillät en att ta med en fylld/öppnad halvlitersflaska. Har nästan alltid en vattenflaska med mig som jag där det är lämpligt och möjligt återfyller med kranvatten. Händer ofta att jag kommer på att jag har vatten kvar i när jag kommer till flygplatsen och tvingas dricka upp det eller hälla ut det innan säkerhetskontrollen. Sen har det naturligtvis varit ännu trevligare om de tillåtit en att ha större mängder vätska , så man till exempel skulle kunna ta med sig en flaska lokalt vin hem i handbagaget.
 
För vätskor skulle jag uppskatta starkt om de tillät en att ta med en fylld/öppnad halvlitersflaska. Har nästan alltid en vattenflaska med mig som jag där det är lämpligt och möjligt återfyller med kranvatten. Händer ofta att jag kommer på att jag har vatten kvar i när jag kommer till flygplatsen och tvingas dricka upp det eller hälla ut det innan säkerhetskontrollen. Sen har det naturligtvis varit ännu trevligare om de tillåtit en att ha större mängder vätska , så man till exempel skulle kunna ta med sig en flaska lokalt vin hem i handbagaget.
Och när det inte tillåts, att enkelt kunna tömma vattnet innan kontroll samt fylla på det efteråt. Åtminstone det förstnämnda borde vara någorlunda enkelt att stödja/någon form av handfat utan kran.
 

Nikje

Medlem
Jag har länge tänkt på ett starta en tråd och diskussion om alla olika regler, i Sverige och utomlands, som du hoppas försvinner eller förändras.

Självklart även inlägg med en ”glimt i ögat”, kör på:)

Då hoppas jag att det införs en NY regel :"Om inte din väska syns på bagagebandet är det förbjudet att stå och vänta närmre än 5 meter, för barn under 12 år gäller10 meter!" Elektricitet och/eller vatten i mindre mängder bör användas för att regeln ska följas ordentligt.;)

R8qTTwQ.png
 

intuition

Medlem
För vätskor skulle jag uppskatta starkt om de tillät en att ta med en fylld/öppnad halvlitersflaska. Har nästan alltid en vattenflaska med mig som jag där det är lämpligt och möjligt återfyller med kranvatten. Händer ofta att jag kommer på att jag har vatten kvar i när jag kommer till flygplatsen och tvingas dricka upp det eller hälla ut det innan säkerhetskontrollen.
...
Japansk inrikes-flyg tillåter en vattenflaska. De har en speciell skanner för att testa just typ en halvlitersflaska. Hade gärna sett detta i fler länder.
 
Toppen