Senaste nytt

SAS Mastercard - Trippla poäng 21-23 maj 2021

En sak jag inte förstår är var fördröjningen uppstår. Är det att handlaren inte fullföljer köpet förrän på måndagen? Eller var pausar det?

Om jag jämför med hur det fungerar där jag jobbar så det som är fysiska transaktioner (dvs kort dras i terminal) så kan vi inte låta bli att fullfölja köpen. Om vi glömmer bort terminalerna när dagen är slut gör de själva ett avslut när dygnet slutar. Dvs jag har svårt att se att någon transaktion skulle kunna "sparas till en annan dag".

Och våra online-transaktioner kommer Nets att slutföra samma dag, vardag som helg. Visst, vi har inte avräkning förrän senare, men transaktionerna är avslutade.

Jag vet att det finns handlare som reserverar ett belopp (tex vid ordermottagandet) och fullföljer transaktionen när ordern erkänns eller när varan skeppas. ibland är det en vettig modell (typ om man har osäkerhet i lagersaldo). Kan den typen av transaktion då få ett försenat datum? Och är det det som har hänt här ovan?
Det är inte SEB Kort bank AB som ”trixar” med datumen. Det är handlaren som du köper av och deras betalväxel som har bestämt hur ofta transaktioner ska ske/göras upp.
 

intuition

Medlem
Betyder det att det är handlare som inte avänder Nets (fd DIBS)? Eller att handlare kan avtala (även med Nets) om att inte avsluta sina affärer dagligen? Frågar för jag är nyfiken på hur det uppstår.

Oavsett vilket, i så fall skulle detta hända alltid med just dessa handlare och då skulle vi kanske starta en tråd med "Handlare som inte avslutar kort-affärer dagligen".
 

donski

Medlem
En sak jag inte förstår är var fördröjningen uppstår. Är det att handlaren inte fullföljer köpet förrän på måndagen? Eller var pausar det?

Jag rapporterar tillbaka efter ha forskat och pratat med en online merchant om detta.

Som många säkert vet redan men som var nytt för mig är att vid onlineköp är det helt upp till handlaren när transaktionen egentligen utförs. Det kommer alltid en reservation på kortet direkt men detta ska ses som en typ av kontroll av kreditvärdighet och är ingen garanti att transaktionen har utförts. Jag har själv observerat ett antal olika mönster:

1. Vissa onlinebutiker tar betalning direkt även om varan inte finns på lager eller leverensdatum är långt i framtiden. Jag kan tänka mig att detta händer oftast när butiken själv måste beställa från tillverkaren.
2. Vissa onlinebutiker bara reserverar beloppet och låter reservationen sitter kvar tills de skickar varorna. Det är då de utför transaktionen. I mitt fall det var ett antal köp jag gjorde på fredagen som inte skickades förran måndagen och då faller transkationen på måndagen också => inga kampanjpoäng.
3. Vissa butiker reserverar beloppet och sedan tar bort reservationen helt om de inte har varan på lager eller om leveransdatum är i framtiden. När de väl skickar varan utför de transaktionen. Så efter reservationen försvinner kan det gå dagar eller veckor innan ditt kort blir belastat över huvudtaget.

Jämföra dessa fall med att handla i en fysisk butik där man lämnar butiken med varan i handen och då förstår man värför den fysiska transaktionen görs och syns direkt.
 

micsjo

Medlem
Jag rapporterar tillbaka efter ha forskat och pratat med en online merchant om detta.

Som många säkert vet redan men som var nytt för mig är att vid onlineköp är det helt upp till handlaren när transaktionen egentligen utförs. Det kommer alltid en reservation på kortet direkt men detta ska ses som en typ av kontroll av kreditvärdighet och är ingen garanti att transaktionen har utförts. Jag har själv observerat ett antal olika mönster:

Utöver det så finns det ett antal BNPL-operatörer som när de löser in betalningen tar ansvar för returer, uteblivna betalningar och annat (Klarna, Ecster, Qliro, Svea, PayPal med flera). Där får butiken betalt direkt av BNPL-operatören men inte förrän varan är skickad. Då får de inte heller enligt sina avtal ta betalt av kunden förrän "fulfilment" (varan är ute ur lagret) är gjord.

Det finns säkert en hel drös märkliga andra regler och avtal också men bara för att tydliggöra några av de just nu vanliga.
 

mha321

Medlem
Det går jättebra att skriva till SEB via appen/webbsidan i inloggat läge och klaga. CDON är notoriska för att lägga köpet på måndagen när man handlar på helgen. Jag har fått en points correction båda de gånger jag klagat vid CDON-helgköp under poänghelger. SEB ser ju ändå datumet dragningen gjordes så det blir ingen lång diskussion.

Tackar för det tipset!

Jag hade tänkt det inte ens vad värt ett försök. Chansade med ett trevligt formulerat meddelande i appen, och efter lite ovanligt lång svarstid så efterreggade de poängen åt mig (även fast mitt landade tisdag och inte måndag, och jag handlade på fredagen och inte i helgen).

För ca 1500 extra poäng var det definitivt värt tiden!
 

donski

Medlem
Samma här - hörde av mig genom appen och fick kampanjpoäng för de köpen som hamnat på måndagen. Bra service från SEB!
 
  • Gilla
Reactions: hco

Renato

Medlem
Har en fråga, jag handlade en kavaj med mitt Curve och sas mc som underliggande kort. Under trippla poängen. Köpet var inte stort men jag var tvungen att lämna tillbaka kavajen. Returen skedde igår automatiskt via företaget, skickade tillbaka till Curve och Curve tog från sas mc kortet, hur blir returen på mina poäng?

Tack.
 
Toppen