Senaste nytt

En reserapport från en inte nödvändig resa

011430121

Medlem
I över ett år har myndigheterna uppmanat oss att inte göra "inte nödvändiga" resor.
Under sommaren 2020 han jag göra några resor i Europa när det var lite lättade regler i vissa länder
När Frau Merkel gav oss Svenskar inresetillstånd till Tyskland, det kom klockan 14,00, innan klockan hade slagit 16,00 var vi tre BC medlemmar som hade bokat en resa med LH till MUC samt en natt på Hilton City i München
Det blev intensivt resande i augusti även Zürich och Berlin avverkades samt en Smørrebrøds resa till Köpenhamn, samt den sedvanliga husveckan i slutet av juni i Danska Marielyst blev av men under augusti 2020.

Under hösten blev det några få jobbresor i Sverige, den senaste flygresan gick i november till Skellefteå.


Det har som hos de flesta av oss här på BC varit svårt att inte kunna boka resor som man vet skall gå, i vissa fall har man bokat resor i hopp att det skall lätta upp, men dessa har fått avbokas på grund av ländernas restriktioner för att komma in.

Jag har gjort många resor genom andra personer har kollat på YouTube och rest både i First och Businessclass runt hela vårt runda klot, slickat mig runt munnen när champagnen, caviaren, den perfekta stekta filen, ostbrickan och vinerna har serveras.

Tillslut kunde jag inte hålla mig beställde en SAS resa till Göteborg och hem från Malmö priset var ca 2700 kr mellan orterna bokade jag SJ dessa resor bokades en vecka innan och även parkering på Arlanda P51 som är inomhus med gångbro till T5, enligt Swedavia sparade jag 600 kr på att förboka.

Resan till GOT gick fredagen den 30 april med SK avgång 08,15 och enligt tidtabellen ankomst 09,30 resan var i Plus, 17D var min plats sätet bredvid var blockat.
Efter ett besök i SAS loungen gick jag till gate 12 vi var ca 55 personer ombord.
Direkt efter att säkerhetsbältes hade slagits av så serverades det en frukostbox, det som skilde mot innan pandemin var som alla vet inga varma drycker eller "nybakat bröd"
IMG_0049.JPG


En person framför mig beställde juice, jag kunde inge låta bli även jag beställde en
IMG_0051.JPG


Vi landade 09,25 och flygbussen till Göteborg skulle avgå 09,30 ( den går bara var 90 minut och utan hänsyn till ankommande flyg)
Vi var några pax som hade tagit reda på det och skyndade ut till bussen, vi var ut 09,31 och då går bussen mitt framför ögonen på oss, bussen var helt tom så när på chauffören, han gjorde inget tecken för att ta upp oss.
Jag tittade på övriga och tänkte att det är väl någon som föreslår att dela på taxi, en herre säger att vi får ta lokalbussen till Landvetter och sedan röd buss till stan.
efter någon minut kom buss 612 och sedan RÖD linje till Göteborgs central priset blev 68 kronor i stället för 119 kr sparade 51 kr. Resan tog 20 minuter längre än med flygbussen.

Väl framme vid centralen var det ca 150 meter till Clarion Post som jag hade bokat för 1137 kr med företagsrabatten för en natt, dagen före ankomst var jag in och kollade om jag hade blivit uppgraderad, och det hade jag men upptäckte att det fanns samma rum för nu 950 kr med företagsrabatten bokade om och fick priset 950 kr som egentligen är 712,50 efter som jag hade köpt presentkort med 25 % efter ha läst här på BC om den möjligheten sparade 424.50 dessutom fick jag en värdecheck på 125 kr!
Uppgradering? fick även det.
Hotellet kändes som om det var bra beläggning på

IMG_0057.JPG


Efter att ha checkat in och lämnat väskan på rummet gick jag ut i det fantastiska fina vårsolen och hela Göteborg var på fötter, hade bestämt i förväg att äta lunch på Oscar och den lille vid saluhallen. Har besökt Oscar förut och varit nöjd, de har ett luncherbjudande att man får två Smørrebrøds för 129 kr jag tog en fiskefile samt en rostbiff normalt runt 200 kr sparade 70 kr

IMG_0054.JPG

Gästerna satt och njöt av de goda både födan och dryckerna.

IMG_0055.JPG


Lördagen var det förbokade tider till frukosten jag hade bokat 08,00 och det var mycket folk, runt buffen vissa trängde sig emellan med motiveringen "jag skall bara ta"

Fick 1 timme sen utcheckning, började gå mot centralen gick till Espresso house skulle hämtade upp en Wraps och Juice fick till svar att de inte hade Wraps men du får välja vilken sallad du vill!
Valde en cesarsallad och hallon juice, betalde 1 kr med AMEX Gold sparade 127 kr
gick ut till spår 8 och där stod redan X2000 till Malmö, vi var inte många ombord i de två första klassvagnarna var vi ca 10 personer, hade betalt 299 kr för en förstaklass biljett 1 vecka före avgång, avgångsdagen kostade samma biljett 455 kr
sparade 156 kr

IMG_0059.JPG


3403E652-4DE9-484C-BEBD-611ACE67A889.jpeg


Ankom till Malmö 4 minuter försenat det var passagerare Lund som gick ombord utan SJ biljett och dessa fick avisas med hjälp av vakter som var på stationen.

Checkade in på Scandic Kramer, kostade med företagsavtalet 795 kr.
Var det många gäster på Clarion Post så var det desto färre här.
Utnyttjade värdechecken på 100 kr till detta sparade 100 kr till favorit måltid Cola Zero och renklämma

4D246FCC-8D67-40FB-9506-2B8613D6DDFB.jpeg


Söndagen ägnades åt hemresa, flygbuss till Sturup och sedan var det ändrat från en CRJ till en ATR72-500 som var nästa full, jag satt på 16D blockat säte bredvid mig
IMG_0062.JPG

Inmundigade något gott samt blev även något onyttigt hoppas bara inte @doc ser detta
IMG_0064.JPG


Ja detta var en helt onödig resa enligt myndigheterna, jag uppskattade denna enkla resa
 

011430121

Medlem
@011430121 Härligt med reserapport! Hur var frukosten på Clarion Post (förutom att det var trångt)? Har de kvar omelettkocken?
Nej inte vad jag kunde se, men det var en frukost som innan Corona, om jag uppfattade det så var det inte bake-off bröd, det var gris/nötkött prinskorvar, för mig är frukosten den viktigaste måltiden på dagen, skippar gröt yoghurt ( stavas det så) frukt , bara det finns leverpastej samt prinskorv är jag nöjd.
 
Toppen