Senaste nytt

Transit via Tyskland/Frankfurt, test krav på ut/hemresa från/till Sverige?

Hachans

Medlem
Precis exakt såhär står det enligt din länk

Airport transit (non-Schengen travels)
Changing flights without leaving the international transit area of an airport does not constitute an entry into Germany for the purposes of the relevant regulation (Einreiseverordnung). In these cases the digital entry registration, requirements for mandatory testing or providing proof of vaccination, quarantine regulations and travel bans from countries affected by coronavirus variants do not apply. This only affects travels from a destination outside the Schengen area and with a destination outside Schengen area – for example from Moscow (outside Schengen) via Frankfurt (transit) to Buenos Aires (outside Schengen).

Alltså, beroende på destination kanske det krävs.. verkar ganska solklart @Hachans?

Och så läser vi igen. Ovanstående gäller enbart vid transfer non-schengen till non-schengen. Inget annat. Från Tysklands regering sida. Sen har Lufthansa andra regler, de står på Lufthansas sida.
 
Och så läser vi igen. Ovanstående gäller enbart vid transfer non-schengen till non-schengen. Inget annat. Från Tysklands regering sida. Sen har Lufthansa andra regler, de står på Lufthansas sida.

Ja men vad är problemet?

Flyger man mellan schengenländer, via Tyskland - Inget test behövs
Flyger man mellan icke-schengen länder via Tyskland - test behövs

Det beror alltså på destinationen. Jag antar att frågeställaren flyger från Sverige.
 

Hachans

Medlem
Ja men vad är problemet?

Flyger man mellan schengenländer, via Tyskland - Inget test behövs
Flyger man mellan icke-schengen länder via Tyskland - test behövs

Det beror alltså på destinationen. Jag antar att frågeställaren flyger från Sverige.

Jag ska försöka vara så pedagogisk som möjligt. När du reser till eller från Schengen behöver du testa dig (om du inte uppfyller något av undantagskraven). Kravet finns inte, från regeringens sida, om du bara gör transfer non schengen-non schengen. Det ges till och med exempel i texten nedan. Det är helt tvärtemot vad du skrev ovan.

When travelling from or to the Schengen area you will need to leave the international transit area of an airport – for example when travelling from Moscow (outside Schengen) via Frankfurt (transit) to Madrid (Schengen area) or the other way. Therefore these travels do constitute an entry to Germany and the requirements detailed above on entry registration, requirements for mandatory testing or providing proof of vaccination, quarantine regulations and travel bans from countries affected by coronavirus variants must be observed.

Så för att göra det lika tydligt som Tyska utrikesdepartementet:

Moskva - Frankfurt - Buenos Aires - Inget test.
Moska - Frankfurt - Madrid - Test.
 
Jag ska försöka vara så pedagogisk som möjligt. När du reser till eller från Schengen behöver du testa dig (om du inte uppfyller något av undantagskraven). Kravet finns inte, från regeringens sida, om du bara gör transfer non schengen-non schengen. Det ges till och med exempel i texten nedan. Det är helt tvärtemot vad du skrev ovan.

When travelling from or to the Schengen area you will need to leave the international transit area of an airport – for example when travelling from Moscow (outside Schengen) via Frankfurt (transit) to Madrid (Schengen area) or the other way. Therefore these travels do constitute an entry to Germany and the requirements detailed above on entry registration, requirements for mandatory testing or providing proof of vaccination, quarantine regulations and travel bans from countries affected by coronavirus variants must be observed.

Så för att göra det lika tydligt som Tyska utrikesdepartementet:

Moskva - Frankfurt - Buenos Aires - Inget test.
Moska - Frankfurt - Madrid - Test.

edit: jag kanske har fått hjärnsläpp.. måste tänka :)


edit 2
Jag ber om ursäkt @Hachans jag har tänkt fel här..

Det står tydligt vad som gäller vid resor icke-schengen via tyskland till icke-schengen. Det står även vad som gäller schengen via tyskland till icke-schengen och tvärtom.

Men vart framgår det vad som gäller inom Schengen?

Samtidigt, jag reste via Tyskland (inom Schengen, med antigen-test pga krav från DK´s sida) och det kontrollerades vid incheck och boarding på båda ben. Men det var pga inresekrav i Danmark..

Oavsett: Jag hade tagit minst ett antigen test oavsett regler här där eller transit vid resa
 
Last edited:
Undra om Tyskland godkänner det här testet, Lidl är ju ändå tyskt

1357f6769c2c7dee7287351a42180d22.jpg
 

Mr Carter

Medlem
Ms. Carter är just nu på väg från Chicago till Stockholm via Frankfurt. Hon har tagit ett PCR test för hemresan. Det kontrollerades i gaten innan boarding att man hade testat sig. På ditresan gjorde hon istället att antigentest (Stockholm-Frankfurt-Chicago). Både på Arlanda (incheckning) och i Frankfurt (gate) kontrollerades att man hade testat sig.
 

Flixflex

Medlem
Behöver man göra en entry registration om man kör transit Sverige - Tyskland och direkt vidare till icke Schengen-område?
 

Bjjb

Medlem
Behöver man göra en entry registration om man kör transit Sverige - Tyskland och direkt vidare till icke Schengen-område?

Nej, se källa nedan.

Digitale Einreiseanmeldung
Under "When do I not need to provide my details?", andra och/eller tredje undantaget :
"you are only passing through the the Federal Republic of Germany and will leave the Federal Republic of Germany again as quickly as possible to finish your journey,"
"you spent less than 24 hours in a risk area for the purpose of border traffic or are only entering the Federal Republic of Germany for up to 24 hours," (min fetstil)
 

Linmet

Medlem
Tror Bjjb besvarar frågan ovan men man är ju nojjig....


Dags i veckan. Jag tolkar det som om att transit ARN-FRA- IST _INTE_ kräver ifyllande av resedokument.

Fick dock länk skickad från SAS att jag ska fylla i den. Dock går det ju inte då jag inte har någon adress att fylla i då jag endast gör transit. Vad tror ni?

Hos tyska myndigheter:

Information on entry restrictions and quarantine regulations in Germany - Federal Foreign Office



upload_2021-6-13_15-7-14.png


Från SAS:

upload_2021-6-13_15-7-51.png



Detta steg kommer jag ju helt enkelt inte förbi. Ska ju bara vara på flytplatsen och röra mig från Schgen-area till international area ett par timmar:

upload_2021-6-13_15-9-54.png



Håller ni med om att jag ej behöver fylla i?
 
Toppen