Senaste nytt

Arlanda, norra Europas svar på Manilla Airport

Ubbe

Medlem
JaJa Det är helt OK att tycka att Arlanda är bra och hanterar logistiken rätt.
Det är OK att ha fel det får alla ha.
Grundkvintessen var dock att det finns en enorm förbättringspotential för Arlanda Airport, som man dock från ledningens sida valt att avstå ifrån.
Jämförelsen med Manilla airport är helt relevant. Den är känd för att vara en av top ten på listan för worst airport. De har också valt att ha en terminal 45-60 min bort med Taxi (Terminal 1 Arlanda = Bromma) usel skyltning och kan man jävlas med kunden så gör man det. Ex. Priobaggage kommer sist. Gå så långt som möjligt utan förnuftig orsak... Blir det fel skyll dig själv.
Jag tycker synd och lider med alla i Sverige som måste använda Arlanda för transit. Själv kan jag oftast välja mellan GOT eller CPH. <3
 
JaJa Det är helt OK att tycka att Arlanda är bra och hanterar logistiken rätt.
Det är OK att ha fel det får alla ha.
Grundkvintessen var dock att det finns en enorm förbättringspotential för Arlanda Airport, som man dock från ledningens sida valt att avstå ifrån.
Jämförelsen med Manilla airport är helt relevant. Den är känd för att vara en av top ten på listan för worst airport. De har också valt att ha en terminal 45-60 min bort med Taxi (Terminal 1 Arlanda = Bromma) usel skyltning och kan man jävlas med kunden så gör man det. Ex. Priobaggage kommer sist. Gå så långt som möjligt utan förnuftig orsak... Blir det fel skyll dig själv.
Jag tycker synd och lider med alla i Sverige som måste använda Arlanda för transit. Själv kan jag oftast välja mellan GOT eller CPH. <3
Håller med om att Arlanda är kass för transit. Kan man undvika Arlanda så försöker man.
 

mkubisztal

Medlem
Den som har gjort en transit i Manilla (inkl. terminalbyte) kan nog intyga att Arlanda är ett paradis i jämförelse.

Finns nog fler flygplatser som är bra mycket värre än Arlanda. Nu under pandemin kanske man ska ha lite överseende dock.
 

Hafermann

Medlem
Håller med om att det finns utrymme för förbättring på många sätt på Arlanda. Samtidigt gillar jag flygplatsen, av rent nostalgiska skäl. Jag passerade ARN 2 ggr i veckan när jag började flyga regelbundet i jobbet för 20 år sen. Tycker att CPH är väldigt mkt trevligare. Önskar bara att det funnits en Pontus där.
 

Gweilo_2

Medlem
Inrikes är lite tvärtom - väldigt litet och trångt. Men lika slitet och en arkitektur som ett kommunalt kulturcentrum från 80 talet, pimpat med ett O'Learys och en Pressbyrå, Fördelen är att transfer, så länge man flyger SAS, är mycket effektiv. Känslan av att stå i trappan för säkerhetskonroll är blodtryckshöjande - okey, 9/11 var inte påtänkt när terminalen byggdes, men är det verkligen det smartaste sättet? Vi har ett av Europas mest glesbefolkade länder, Arlanda ligger mitt ute i ingenstans, ändå skall allt trängas ihop på en minimal yta, varför ? Kan någon ringa MUC och be om ett studiebesök ???
 

SK989

Medlem
Terminal 4 byggdes utan någon som helst säkerhetskontroll till gateområdet. Svårt att tänka sig idag, men fram till för 20 år sedan (d.v.s. 11 september) gick man direkt från gata till gate och ombord utan någon säkerhetskontroll, vilket generellt gällde alla inrikesflyg i Sverige. Ett fåtal gater på terminal 4 var särskilt utrustade med säkerhetskontroll innan ombordstigning och i snitt kollades passagerarna på mindre än 25% av flygen (random check med undantag när något särskilt skäl motiverade säkerhetskontroll, såsom att statsministern skulle åka med).

När helt plötsligt alla skulle kontrolleras innan man ens kom till gaterna blev det den (nöd)lösning vi har alltjämt har idag men det var aldrig tanken med hur terminalen byggdes, vilket förklarar varför man har en säkerhetskontroll ovanför en trappa som man får stå och köa i.
 
Last edited:

maswan

Medlem
Jag tycker att Arlanda är helt OK. Visst, det skulle vara kul om de höjde ambitionsnivån till "riktigt bra", men den viljan (och pengarna) verkar inte riktigt finnas. Vissa delar är sämre (T4) än andra (T5, speciellt de nyare bitarna), men jag upplever den i helhet som ekvivalent med t ex Helsingfors eller Frankfurt. Jag är inte ens säker på att Köpenhamn är subjektivt bättre, A&B-pirerna där är rätt sunkiga de med, även om den centrala gallerian säkert är en bättre shoppingupplevelse för de som gillar sånt.

Men det sagt, som passagerare skulle jag mycket gärna se att ambitionsnivån höjdes för att komma i paritet med Europas bättre flygplatser, som t ex München eller Oslo. Jag har bara svårt att se att Swedavia skulle komma dit utan en politik som är betydligt piggare på att investera skattepengar i Arlanda. Men ena halvan av politiken ogillar flyg, och den andra halvan verkar tycka att det är mycket viktigare att krama Bromma (där vi verkligen kan prata om kass passagerarupplevelse)...
 

Gweilo_2

Medlem
Terminal 4 byggdes utan någon som helst säkerhetskontroll till gateområdet. Svårt att tänka sig idag, men fram till för 20 år sedan (d.v.s. 11 september) gick man direkt från gata till gate och ombord utan någon säkerhetskontroll, vilket generellt gällde alla inrikesflyg i Sverige. Ett fåtal gater på terminal 4 var särskilt utrustade med säkerhetskontroll innan ombordstigning och i snitt kollades passagerarna på mindre än 25% av flygen (random check med undantag när något särskilt skäl motiverade säkerhetskontroll, såsom att statsministern skulle åka med).

När helt plötsligt alla skulle kontrolleras innan man ens kom till gaterna blev det den (nöd)lösning vi har alltjämt har idag men det var aldrig tanken med hur terminalen byggdes, vilket förklarar varför man har en säkerhetskontroll ovanför en trappa som man får stå och köa i.
Men det förklarar inte varför man inte gör något åt det - pre 9/11 kommer inte tillbaks, då får man ju se till att det byggs en lösning som fungerar, istället för att permanenta nödlösningen. Blir det dyrt och jobbigt ? Absolut !
 
Men det förklarar inte varför man inte gör något åt det - pre 9/11 kommer inte tillbaks, då får man ju se till att det byggs en lösning som fungerar, istället för att permanenta nödlösningen. Blir det dyrt och jobbigt ? Absolut !
Vad är det som inte fungerar? Att stå i trappan, eller? Du kan ju i så fall använda någon av de andra säkerhetskontrollerna?
 

Tamas

Medlem
Men det förklarar inte varför man inte gör något åt det - pre 9/11 kommer inte tillbaks, då får man ju se till att det byggs en lösning som fungerar, istället för att permanenta nödlösningen. Blir det dyrt och jobbigt ? Absolut !

Ja, lite så. 9/11 hände snart för 20 år sedan, men nödlösningen finns kvar på Arlanda. En ny WTC byggdes i New York under tiden :)
 
Toppen