Senaste nytt

Frankrike förbjuder kortare inrikesresor

chazzie

Medlem
Du har ju rätt i sak, men Luleå är ju rätt långt norrut från Sundsvall (som var föremål för diskussionen). Speciellt nu när Norrbotniabanan inte ens ryms i infrastrukturbudget för 10-20år vad det verkar.

Även om vi använder Sundsvall som exempel så kan tågresan bli ganska rejäl, men med väldigt snabba tåg så kanske...

Som andra nämner också är Sverige väldigt litet sett till antalet invånare, ett land i subarktiskt klimat är inte heller lika lätt att bebygga tätt då vi kräver mycket mer energi för framförallt uppvärmning under vintern, här går det inte att leva i stora delar av landet utan det. En höghastighetslinje för tåg är inte så billig att bygga, men med befintliga flygplatser och ett kommande el-flyg för kortare distanser som kan fiska upp distanser där tåg inte konkurrerar tidsmässigt.
 

Palazzi

Medlem
Även om vi använder Sundsvall som exempel så kan tågresan bli ganska rejäl, men med väldigt snabba tåg så kanske...

Som andra nämner också är Sverige väldigt litet sett till antalet invånare, ett land i subarktiskt klimat är inte heller lika lätt att bebygga tätt då vi kräver mycket mer energi för framförallt uppvärmning under vintern, här går det inte att leva i stora delar av landet utan det. En höghastighetslinje för tåg är inte så billig att bygga, men med befintliga flygplatser och ett kommande el-flyg för kortare distanser som kan fiska upp distanser där tåg inte konkurrerar tidsmässigt.

Jo, infrastrukturutbyggnad är inte billigt. Däremot så möjliggör ju väg, och järnväg, för lägre urbaniseringsgrader då man kan leva längs en väg/järnväg och inte nödvändigtvis nära ändstationerna (som kan jämföras med flyget). Att man kan bo i Stockholm och Sundsvall vet vi ju redan, men det är rätt många avfolkningsorter där emellan (och strax norr om).

Gällande tåget så är vi ju bara 2-3år bort från 2h15-2h40min Stockholm-Sundsvall.

Men, vi har alla olika åsikter :)
 

chazzie

Medlem
Jo, infrastrukturutbyggnad är inte billigt. Däremot så möjliggör ju väg, och järnväg, för lägre urbaniseringsgrader då man kan leva längs en väg/järnväg och inte nödvändigtvis nära ändstationerna (som kan jämföras med flyget). Att man kan bo i Stockholm och Sundsvall vet vi ju redan, men det är rätt många avfolkningsorter där emellan (och strax norr om).

Gällande tåget så är vi ju bara 2-3år bort från 2h15-2h40min Stockholm-Sundsvall.

Men, vi har alla olika åsikter :)

Så är det ju :)

Jag tror absolut järnvägen har en framtid i Sverige, men det är inte den enda lösningen. Vill man verkligen minska inrikesflyget så måste man göra tåget till en bättre produkt; bekvämare, snabbare (relativt), kopplat till vidare resa (flyg främst men även andra typer), driftsäkert.

Det viktiga som tidigare nämnt är att hela landet kan leva och vara attraktivt för både företag och privatpersoner, sen om transport därifrån sker via flyg, tåg eller katapult, spelar mindre roll bara det fungerar och är väl integrerat.
 

Jönsson

Medlem
Nej, jag tar inget anspråk på det epitetet, och trampa på tårna var heller inte avsikten. Det är givetvis inte den enda staden, men betydande ur regional synvinkel, såväl historiskt som i dagsläget. Dock är inget statiskt. Jag vet inte riktigt vilka andra du ämnar jämföra med i regionen ur perspektivet näringsliv & myndigheter? Jag ser inte samma bredd i de övriga städerna, och har inte den erfarenheten yrkesmässigt heller. Sundsvall är inte störst, men har stuckit ut. Sedan är de andra norrländska städerna givetvis också fina och viktiga, det bor människor i dem och det finns andra verksamheter även i dem, och jag skrev aldrig att Sundsvall var bäst :D Jag bor heller inte i Sundsvall, så nu kan vi begrava det.



Och det var mer en generell reflektion än en akademisk. Det är väl snarare kronor och ören som dödar orter och områden, och inte människors ovilja i sig att bo i dessa delar.

Avsikten var att nyansera diskussionen, som inledningsvis handlade om Frankrike, men flyttade fokus till Sundsvall och huruvida staden har gjort sig förtjänt av flygtrafik - vilket jag tycker den är. Likaså tycker jag att även Örnsköldsvik, Kalmar och Ängelholm ska beflygas. Men det var en snårig diskussion :)

Återigen, landet ska leva :)
Kan upplysa om att Norrbotten är den ekonomiskt klart dominerande regionen i Norrland och den enda regionen som har ett BNP per capita som ligger över landsgenomsnittet. Västerbotten och Västernorrland ligger strax under. Ser vi på den ekonomiska utvecklingen så har Västernorrland haft en klart flackare utveckling än de övriga ekonomiskt starka regionerna i Norrland, ända sedan 50-talet. Mycket beroende på att man hade en stark period under skogsindustrins framväxt, men där man nu inte längre är dominerande. Totalt sett ligger man någonstans på plats 2-4 i Norrland, beroende på lite vad man jämför med. Som Norrlands näst största stad är man naturligtvis en viktig ekonomisk region men att ”näringslivet skulle vara eller mindre lokaliserat till Sundsvall” kunde nog dessvärre inte vara mer fel. Fast vi gör som du säger och begraver det.
 

chazzie

Medlem
Att betrakta elflyg som på gång är väl optimistiskt..

Det beror väl lite på vilket tidsspann man pratar också, håller med till viss del att en stor skopa optimism finns i det uttalandet, men för tågen pratar vi 20 år i framtiden så att någon form av testlinje eller i alla fall testverksamhet finns är nog ingen omöjlighet. I stor skala tror jag knappast något finns men kortare inrikes flygningar på elflyg tror jag vi får uppleva, men att korsa Atlanten på något liknande kommer nog först våra barnbarn uppleva.
 

Moco

Medlem
Kan upplysa om att Norrbotten är den ekonomiskt klart dominerande regionen i Norrland och den enda regionen som har ett BNP per capita som ligger över landsgenomsnittet. Västerbotten och Västernorrland ligger strax under. Ser vi på den ekonomiska utvecklingen så har Västernorrland haft en klart flackare utveckling än de övriga ekonomiskt starka regionerna i Norrland, ända sedan 50-talet. Mycket beroende på att man hade en stark period under skogsindustrins framväxt, men där man nu inte längre är dominerande. Totalt sett ligger man någonstans på plats 2-4 i Norrland, beroende på lite vad man jämför med. Som Norrlands näst största stad är man naturligtvis en viktig ekonomisk region men att ”näringslivet skulle vara eller mindre lokaliserat till Sundsvall” kunde nog dessvärre inte vara mer fel. Fast vi gör som du säger och begraver det.

Jag håller med dig, men det är inte samma sak. Jag talade inte om BNP, utan om bredden. Utifrån det vidhåller jag min syn på det.
Framförallt argumenterade jag dock för att ha flygtrafik till denna ort i Norrland.
 
Toppen