Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

chazzie

Medlem
"Lappen" kommer faktiskt från respektive vaccinproducent, och trycks upp på respektive lands språk, så det är inte ett specifikt svenskt påhitt. Jag vet att kollegor i Storbritannien har fått precis samma lapp.

Bättre än inget, såklart, men en lite mer universell variant hade varit önskvärt. Å andra sidan var det väl "aningen brådskande" med vaccin i detta fall så vi får kanske ge dem en mulligan den här gången :)
 
D

Deleted member 30163

Guest
Att få till en app är inte svårt, alla har ju redan en app. Att få in din vaccindos är heller inte svårt, det finns redan.

Det som är svårt är ju att det finns tusentals eller hundratusentals ställen där du kan göra ett PCR test, antigen test eller ett antikroppstest. Dessa fuskas det med ständigt. Det svåra är att verifiera denna. Detta är lätt med vaccin då det finns nationella databaser, det är ID koll innan du vaccinerar dig.

Idag verifierar vi ju papperslapparna manuellt. Det är ju helt ok att resa in i Sverige som EU medborgare bara du har med dig ett intyg, det intyget är en papperslapp. Formatet på den papperslappen är inte standard, inte ens språk är standard även om vi accepterar Svenska; Engelska, Danska; Norska. Vi ska ringa och verifiera intyget om vi blir osäkra. Det går ju bra när ingen reser. Men i sommar kanske 100 miljoner EU medborgare vill resa.

Antagligen tar man en risk här, och accepterar papperslappen, eller så kräver man intyg på vaccination, via "gröna kortet". Hur man ska göra med länder som inte har digitala appar är ju en annan fråga.
 

mha321

Medlem
En av tankarna man haft är väl qr kod. Då behövs ingen specifik app, och det går även att skriva ut... Min tolkning är att det är huvud spåret.

Verifiering kommer om jag förstod de första förlagen rätt kräva online system. Kan ge kaos om systemen är nere. Estland hade något förslag som inte krävde det helt om jag förstod rätt, men det ville inte eu ha. Vet inte om de hittat någon annan lösning på det.

Men tekniskt sätt ligger som noterat problemet i utfärdar ledet. Och det är väl just det att man vill ha in även tester i systemet och inte bara vaccination som anges om en av de största anledningarna till förseningarna...
 

Homer

Medlem
https://twitter.com/AFP/status/1395319348064043010
Authorised Covid-19 vaccines are effective against all known variants, including the one fuelling the current wave in India, the Europe director of the World Health Organization said on Thursday

https://twitter.com/AFP/status/1395323413288292355
International travel should still be avoided as progress against the coronavirus pandemic remains "fragile", the World Health Organization's Europe director told a press conference on Thursday
https://twitter.com/AFP/status/1395323413288292355/photo/1
 

M.K

Medlem
Jag tror inte det blir så mycket utlandsresande i sommar. Absolut ingen av de familjer vi känner här i Stockholm har vad jag vet bokat. Det är stugor och familjebesök inrikes som diskuteras. Vi är ännu för unga för vaccin och barnen kommer oavsett inte få.

Säkert bra möjliga upplevelser dock för er äldre vaccinerade med utflugna barn. Resemål som annars är proppfulla med turister hade jag då övervägt, tänk Venedig, Rom, Prag mm.
 
Last edited:
Jag tror inte det blir så mycket utlandsresande i sommar. Absolut ingen av de familjer vi känner här i Stockholm har vad jag vet bokat. Det är stugor och familjebesök inrikes som diskuteras. Vi är ännu för unga för vaccin och barnen kommer oavsett inte få.

Säkert bra möjliga upplevelser dock för er äldre vaccinerade med utflugna barn. Resemål som annars är proppfulla med turister hade jag då övervägt, tänk Venedig, Rom, Prag mm.
Folk vågar nog inte berätta bara, upplever jag. Att riskera komma hem med nån ny smitta är den nya skammen. Om vi hade klimat-flygskam innan så är det nu ännu värre med corona-reseskam.
 

RickardG

Medlem
Nu börjar det bli lite mer gulspräckligt, och mörkröda områden blir allt färre. Hoppet sprider sig!

B4FF2F98-34E3-4A28-9F43-901112BAB7FB.png
 
D

Deleted member 30163

Guest
och det går även att skriva ut
Kul att du också åkte dit på Q.R :)
Alltså just "gröna kortet" har ju inget med en app att göra primärt, det är ett intyg, du kan skriva ut det om du vill.
kräva online system.
Nej, inte om vi pratar gröna kortet. Något sådant behövs inte. Däremot måste man ladda ner certifikat från varje land, det kan man göra en gång per dag eller liknande så du kan ha mobila enheter som är helt offline.
Men tekniskt sätt ligger som noterat problemet i utfärdar ledet
Ja där ligger problemet, men det är ju inte tekniskt i sig. Det är ju volymen. För vaccin räcker det ju med ett certifikat som validerar intyget, och det står svenska staten för (det fungera ju som ett certifikat i din webbläsare) - det räcker att det görs en gång, och kan användas av miljoner.

För att validera intyg på PCR tester, som exempel måste ju staten verifiera och intyga det företaget, det borde inte vara några problem med Kry, werlabs som utför vaccinationer, men ett större problem för "nisses bilverkstad och PCR tester"

Den bästa lösningen vore att alla testades på exempelvis flygplatsen, och de företagen fick möjligheten att skapa certifikat som då läggs till på "gröna kortet" och skulle göra det möjligt för dig att resa direkt.

Eller så fortsätter vi med "papperslappen" och det är upp till flygpersonal vid incheckning att först validera den, sen tull/immigration vid ankommande land.

Problemet med det senare är ju att den eventuellt borde göras om till ett digitalt pass, ta Danmark som exempel. Det är ju dumt om du ska behöva testa dig flera gånger, en gång för att flyga, och en gång till för att ta en öl på en uteservering.

Eventuellt kan ju detta landa i att man, också som Danmark, tillåter att de som vaccinerat sig med en dos likställs ett negativt PCR test, det gör ju att vi tappar lite sommarens semester men kanske ändå bättre för smittspridningen.
 
Toppen