Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

Kris

Medlem
Sitter och funderar på att eventuellt ta mig till norra Sverige från Köpenhamn (via Arlanda). Har bara testat inrikesflyg DK sedan corona brakade loss... Resan med tåg till Skåne från DK går ju fin-fint, även utan coronatest, med svenska passet i hand. Mitt antagande är att jag fixar ett coronatest innan avresa och att således det bara är att åka på till Svea rike med problemfritt byte på Arlanda osv.

Hur är det med returresa? Behövs det negativt coronatest för att borda inrikes i Sverige och/eller Arlanda-Kastrup? Och i så fall, hur fixar man det enklast i Svea rike?

Hur är reglerna för ovan use case för barn <8år jfr vuxna?

Någon som kan hjälpa oss i exil, som vill ta en tur till konungatiket med flyg? Coronatest är metervara här i DK, men har ärligt talat ingen koll på hur det funkar i Sverige.
 
D

Deleted member 30163

Guest
Utan det här blir det nog inte så mycket resande i alla fall
tror man kommer resonera som DK att en dos = negativt PCR test och då blir läget annorlunda. att få till corona-tester i hela eu är gigantiskt då min bilverkstad kan utfärda dessa, "staten" kommer ju aldrig gå i god för dessa.
 

chazzie

Medlem
Om nu en app är svår att "svänga ihop", hur svårt kan det vara att temporärt komma överens om ett intyg i pappersformat med information på om vilken typ av immunitet man har? Något form av internationellt tolkbart intyg borde ha givits vid vaccination från början, inte en "lapp" på svenska som det är nu vad jag förstår.
 

Tomas E

Medlem
Om nu en app är svår att "svänga ihop", hur svårt kan det vara att temporärt komma överens om ett intyg i pappersformat med information på om vilken typ av immunitet man har? Något form av internationellt tolkbart intyg borde ha givits vid vaccination från början, inte en "lapp" på svenska som det är nu vad jag förstår.
"Lappen" kommer faktiskt från respektive vaccinproducent, och trycks upp på respektive lands språk, så det är inte ett specifikt svenskt påhitt. Jag vet att kollegor i Storbritannien har fått precis samma lapp.
 

chazzie

Medlem
Jag tror vad gäller längre resor så är det nog USA (och kanske Kanada) som kommer att bli aktuellt först för oss, men värre livsöden finns ju! Jag skulle gärna komma iväg på någon tripp nästa år eftersom jag inträder i den vördadnansvärda åldern av 40 år. Två veckor längs New England-kusten eller kanske en sväng norrut från Denver mot gamla kända western-städer skulle vara ett perfekt sätt att "bli vuxen" på :)
 
Toppen