Senaste nytt

Swedavias VD önskar att nya stambanorna knyts till Arlanda och Landvetter

D

Deleted member 30163

Guest
Ja att bygga två nya spår i statlig regi till Arlanda verkar ju logiskt och smart.

Vad avser Landvetter håller jag såklart med, tyvärr är jag inte uppdaterad om all kohandel mellan myndigheter regeringen och partierna - alla alternativ innehåller väl inte ett alternativ för Landvetter?
 

intuition

Medlem
Allt norr om Lammhult är Norrland! Men mer på allvar, utanför Norrland är det nog svårt att hävda att Arlanda ligger i södra Sverige. Kan ge mig om Landvetter. Läs Sydsverige i stället, om du vill.
Nåja, ska man vara geografiskt korrekt så är allt söder om Ytterhogdal södra Sverige... Du tänker kanske på "södra delen av Götaland"?
Fast den demografiska mittpunkten ligger i Hallsberg, så det går relativt bra att argumentera att Arlanda ligger i "norra delen" utifrån bostadsorten för de flesta svenskar.

Sveriges demografiska mittpunkt – Wikipedia
 

Tomas E

Medlem
Äger Arlanda Express spåren? Det är mer än vad jag har koll på.
Arlandabanan drivs av A-Train AB som är bolaget bakom Arlanda Express, och övriga som använder den (SJ, SL) får betala dit. Arlandabanan byggdes delvis med statlig finansiering och delvis med privat finansiering. Formellt är den väl ägd av det statliga bolaget Arlandabanan Infrastructure AB, men A-Train AB har ensamrätt på trafiken (i nuläget till 2050, efter 10 års förlängning) som kompensation för deras del i finansiering av byggandet, eller något ditåt. Så det funkar på ungefär samma sätt som om A-Train AB ägde banan till 2050 och först därefter lämnar över den till staten. Såvida inte avtalet förlängs igen, då det kan bli ännu senare.
Arlandabanan – Wikipedia
 
D

Deleted member 30163

Guest
Äger Arlanda Express spåren? Det är mer än vad jag har koll på.
Det är ganska komplicerat :)
A-Train äger inte formellt spåren längre, men ingen annan får köra där utan att man skriver avtal med A-Train (Det har SJ/SL mm gjort) Går att läsa lite mer här Avtalsparter | Arlandabanan Infrastructure om hur ägarstrukturen ser ut. Det är australienska pensionärer som investerat i A-Train kan man säga.. Världen är liten

När planerna kom på tal om att bygga en järnväg till Arlanda fegade våra politiker ur, man lyckades aldrig komma överens om vem som skulle betala. Däremot lånade staten ut pengar. Så det är en rätt komplicerad och ovanlig lösning för infrastruktur.

Eftersom a-train har sin egen lösning med spår på t-centralen, eget biljettsystem och helt egna terminaler på Arlanda (SL/SJ trafikerar ju inte på Arlanda södra/norra utan på den egna "Arlanda C" - Det är ju logiskt med tanke på biljettsystem m.m.
 

Valley

Medlem
Det är ganska komplicerat :)
A-Train äger inte formellt spåren längre, men ingen annan får köra där utan att man skriver avtal med A-Train (Det har SJ/SL mm gjort) Går att läsa lite mer här Avtalsparter | Arlandabanan Infrastructure om hur ägarstrukturen ser ut. Det är australienska pensionärer som investerat i A-Train kan man säga.. Världen är liten

När planerna kom på tal om att bygga en järnväg till Arlanda fegade våra politiker ur, man lyckades aldrig komma överens om vem som skulle betala. Däremot lånade staten ut pengar. Så det är en rätt komplicerad och ovanlig lösning för infrastruktur.

Eftersom a-train har sin egen lösning med spår på t-centralen, eget biljettsystem och helt egna terminaler på Arlanda (SL/SJ trafikerar ju inte på Arlanda södra/norra utan på den egna "Arlanda C" - Det är ju logiskt med tanke på biljettsystem m.m.

Håller man inte på att planera för en ny linje till Arlanda som skall gå på andra sidan?
 

Tveket

Medlem
Ja att bygga två nya spår i statlig regi till Arlanda verkar ju logiskt och smart.

Vad avser Landvetter håller jag såklart med, tyvärr är jag inte uppdaterad om all kohandel mellan myndigheter regeringen och partierna - alla alternativ innehåller väl inte ett alternativ för Landvetter?

Jo, Landvetter Flygplats har alltid varit en station i alternativen för Götalandsbanan.

Däremot har "Landvetter Södra" varit en station som diskuterats och nu sannolikt inte blir av. Det ska byggas en ny stad mellan GOT och Mölnlycke och där har Härryda kommun önskat en station.
 
Toppen