Senaste nytt

Reaching for the Star[Gold]

GOTBound

Medlem
Den här historien tar sin början i och med SAS annonserade x3 i segment bonus vilket innebar att ett segment räknas som fyra under april, maj och juni.

Tankarna började snurra och ett antal SAS vouchers brände i fickan.
Frågeställningen till mig själv blev; hur får jag ut mest värde ut ur mina vouchers när jag ändå inte kan resa ”på riktigt” pga. en pågående pandemi?
Skal jag gå från zero to hero inom Eurobonus-programmet, tja varför inte.

Jag startade en tråd här på forumet https://www.businessclass.se/forum/threads/eurobonus-x-4-apr-jun-tipstråden-för-segment-runs.100628/ där vi började diskutera möjliga segment runs under kampanje-perioden.

Ivrigt påhejad av @Skogi och uppmuntrande ord via PM från @trekker [även om det var en viss skepsis mot att jag jagar status hos *A och inte hos OneWorld ;)].
Jag börjar planera för en Sverige-turné där den gemensamma nämnaren är ARN. Biljetter bokas och avboka, då händer det, a window of opportunity, SAS lägger upp väldigt fördelaktiga priser på GOT-ARN-CPH…

Köpenhamn/Danmark där svenskar i princip är bannlysta tänker ni. Ja, precis DET Danmark.
Jag läser på, analyserar, skapar sannolikhetsmodeller, kör matematiska simuleringar för möjliga scenarion för Covid-19 läget i Danmark och Sverige och kommer fram till att från och mitten av maj kommer detta fungera, inte bara i teorin.
Givetvis gjorde jag inte allt detta utan gick på ren magkänsla…

Förutsättningar; Danmark kräver sedan 15/4 att transit passagerare kan uppvisa ett negativt Covid-19 test [PCR eller Antigen] som inte är äldre än 24h [48h från den 1/5] från att första flyget i itinerary påbörjas.

Vi befinner nu i mitten av maj, efter B737-700 och ombokningar har jag nu en game plan där alla avgångar inom Operation Star Gold nu är A320 Neo.
En torsdag morgon kl 04:30 ringer alarmet på telefonen, uppstigning, förberedelse för avmarsch mot GOT.
Som den sanne ecco-warrior jag är, tar jag mig på ett klimatsmart sätt till flygplatsen, som tack för min gröna-godhet belönas jag med gratis drivmedel av Swedavia.
4CC234F4-7C0F-48DD-B08F-3988F6E7CEDE.jpeg


På grund av danskarnas inreserestriktioner så kan jag bara checka in online för sträckan ARN-GOT, ett besök vid SAS incheckningsdisk på GOT samt kontroll av det negativa Covid-19 testet löser incheckning för resterande ben.

Fastrack [AMEX] tar mig snabb airside då jag är helt ensam från grunden upp i rulltrappan och hela vägen igenom och når gaten precis när boarding startar.

SK 140 GOT-ARN dept. 06:20
Relativ låg beläggning, jag sitter på 12C och har inte någon stolsgranne i mittsätet.
Flyget avgår någon minut tidigare än schemat och jag sover mig igenom i princip hela flygningen.
Avstigning sker ordnat och kontrollerat fem rader åt gången.

SK 419 ARN-CPH dept. 11:10
Högre beläggning, jag sitter återigen på 12C men den här gången har jag stolsgranne på 12D. Puschback på utsatt tid men sen står vi stilla på vi plattan och nervositeten kryper sig på jag har 40 min i CPH [SAS bokade om och ställde in avgångar vilket tillslut gav mig endast 40 min connection].
Vi är tillslut i luften och jag lyckas somna ganska omgående igen. Vi landar några minuter efter utsatt på ett regnigt CPH. Vi kör fram till en gate och pursern ber oss sitta kvar tills de vet om vi skall stiga av i fören eller aktern…

Det visar sig att vi dockat på pir F och får stiga av i fören!

CPH
Jag går av planet och följer korridoren tills vi kommer in i terminalen och personal sorterar ut oss som har transfer samt guidar oss direkt till passkontrollen [övriga passagerare dirigeras till testcentret för provtagning].

I passkontrollen är det knappt någon kö, jag dirigeras till disk 1 som är designerad till crew/diplomater förvedat inte är någon kö, detta kändes exklusivt ;).

En glad och sprallig kvinnlig svensk/svensktalande gränspolis kontrollerar mina dokument inkl. mitt Antigentest och vi konstaterar att jag nu har kortare skägg än på passfotot.

Nu sätter jag kurs mot pir E men är för ivrig och hamnar på pir D, trotts denna fadäs hinner jag till gaten i tid och efter kontroll av Antigentestet [vilket faktiskt inte behövs som svensk medborgare vid resa till Sverige, men jag tog inte den diskussionen nu] innan boarding, bussas jag och övriga passagerare snart till flygplanet.

SK 1420 CPH-ARN dept. 11:50
Samma flygplan, samma kabinbesättning men nya piloter.
Jag sätter mig på 12C och har en ledig mittplats bredvid mig. Ett helt vanligt GO flyg utan några som helst överraskningar mer än att jag tycker mig se en BC kändis på rad 4 framme i PLUS.
Vi landar på ARN och vi snitslas till passkontrollen där innehavare av svenskt pass sorteras ut i en egen fålla och slussas förbi köerna samt får våra pass och oss och själva inspekterade av en gränspolis ute i landskapet innan vi är igenom.
En lång promenad genom tullfilter samt en ny säkerhetskontroll [fastrack by AMEX] är jag tillbaka airside på T5.

ARN [interlude]
Jag tar en sen lunch i AMEX Loungen by Pontus; Sparrissallad med ramslökmajonäs och pocherat ägg blir en förträfflig lunch.
C3A9276A-E97B-442C-B231-62B669908449.jpeg


Under tiden jag väntar på lunchen läser jag lite jobbmail och ringer några samtal då vissa inom min organisation valde att jobba idag och vara lediga imorgon istället [the joy of flexible work time to the extreme] vilket innebär för eder undertecknad att det blev jobb både idag och imorgon även om jag var formellt ledig idag.
Jag kunde givetvis låtit bli att läsa mail och ringa/svara så ingen offerkofta på mig då det var ett aktivt val.

SK 161 ARN-GOT dept. 15:40
Den här gången sitter jag på plats 12D. En helt ordinär flygning i GO. Ledigt mittsäte även denna gång. På med noise canceling lurarna och jag lyssnar på musik samt kopplar av tills vi landar på GOT.
Efter en promenad genom tullfiltret och vidare till parkeringen är jag nu drygt 10h senare tillbaka vid en numer fulladdad bil.

Summering av första omgången;
Smidigt, enkelt och nästan som vanligt är känslan just nu. Hela resan gick smidigare än vad jag förberett mig för innan.
Antigen test utfördes på lunchrasten igår och bokades hos Vaccina genom SAS, svar och färdigt intyg på mindre än 15 min.
Intyget kontrollerades fyra gånger; på GOT vid incheckning, på ARN vid boarding av CPH flyget, i danska gränskontrollen sant boarding av flyget tillbaka till ARN.

Jag hade utöver .pdf kopia i telefonen även en utskriven kopia som jag använde få det var mycket smidigare än att fippla med telefonen både för intyg och boardingcard samtidigt.

Det lustiga var att från början hade jag av förklarliga skäl bara boardingcard för GOT-ARN i appen samt resten utskrivna vid check in på GOT men allt eftersom dagen gick dök de övriga boardingcarden upp en efter en i appen och jag använde enbart digitala boardingcard idag.

Dagens skörd, 16 segment krediterat till Eurobonus vilket tar mig över Silver threshold… not done yet!

EDIT: och inte förglömma en fantastisk Mrs. GOTBound som sanktionerar och med uppmuntrade peppning stödjer hela Opetation Star Gold
 

Skogi

Medlem
Det är väl kanske tveksamt om det blir billigare än "Prag Plus"-gulden från 2013 eller när det nu var.

Edit: Ja, det var 2013. Vi som flyger till Prag under GULD kampanjen | BusinessClass.se forum | 820 000 inlägg om resor

Den kampanjen hade jag helt glömt bort! Jag får be om att ta tillbaka mitt påstående om historiens billigaste EBG. Istället blir det kanske ett utav de mest välförtjänta med tanke på @GOTBound kolossala planerande. :)

Vad det gäller @MrRob är jag nästan lite rädd för att fråga hur man uppnår EBG för 1500:- :p
 

MrRob

Medlem
Vad det gäller @MrRob är jag nästan lite rädd för att fråga hur man uppnår EBG för 1500:- :p

Utan att säga för mycket så beror det på lite misstag, lite välvilja och lite omoral från olika inblandade parter. Är du jättenyfiken så skicka ett PM så kan jag förklara.
 

Lasse Kongo

Medlem
Lånar tråden och ger lite reflektioner på mina flygningar.
- När besättningen skrattar och ger pikar redan på 3dje flygningen dag 1.
- Att sitta på rad 1F i en A320neo är bättre än 17F på en ATR72-600 (stating the obvious).
- Ödsligt så ödsligt. Må denna pandemi ta slut snart.
 
Toppen