Senaste nytt

Hur kommer vårt resande påverkas vid vaccinering?

anjak

Medlem
Schweiz har ett förslag ute på remiss att ta bort karantänen på 10 dagar för inresande som är vaccinerade från 31/5, beslut tas 26/5. Då kommer man även fatta beslut om restaurangerna ska få öppna igen.
 

henrik l

Medlem
Är det någon som har testat att få en stämpel i den gula vaccinationsboken? Såg att John O på Loyalty Lobby hade lyckats med det. "I did, however, requested this information included in my Yellow Fever booklet."

Jag bad om det idag, men hon som vaccinerade sa att jag får det efter andra dosen!


Fick första sprutan in onsdags i Jönköping, eller närmare bestämt Huskvarna. Hon som stack mig fyllde i delar i det gula vaccinationskortet, där jag har min gula feber vaccinstämpel. Hon fyllde t ex inte i batchnummer och dom hade inga stämplar. Så jag knatade iväg till vårdcentralen som hade utlokaliserat vaccinationen. Där kom jag till en reception på bottenvåningen. Förklarade mitt ärende, efter ett tag ringde receptionisten ett antal samtal, bl a till den som hade ngn typ av vaccinationsansvar. Svaret var goddag yxskaft: nja dom gula korten funkar inte, gå på 1177 och skriv ut vad du är vaccinerad för. Tänker i mitt stilla sinne att det gula vaccinationskortet är mera internationellt gångbart än någon utskrift på svenska från 1177. Jag känner mig inte helt 100 på att appen är framme till slutet av juni, oavsett vad som påstås. Kan man få dom att åtminstone fixa fram ett intyg på engelska? Funderar på en kort sommarresa till Dubai i början av juli. Så för att gardera sig skulle ett intyg på engelska med en myndighetsstämpel kännas bra att ha.
 

JohnR

Medlem
Nu har CDC kommit med nya riktlinjer, som tar bort de flesta om inte alla tidigare restriktioner för vaccinerade personer.

Det mest intressanta punkterna är:

Fully vaccinated people can:

  • Resume activities without wearing masks or physically distancing, except where required by federal, state, local, tribal, or territorial laws, rules and regulations, including local business and workplace guidance
  • Resume domestic travel and refrain from testing before or after travel or self-quarantine after travel
  • Refrain from testing before leaving the United States for international travel (unless required by the destination) and refrain from self-quarantine after arriving back in the United States


Interim Public Health Recommendations for Fully Vaccinated People | CDC

Guvernören i min delstat (Minnesota) sa under dagens presskonferens att man inte vill se situationer där affärer och liknande frågar om vaccinationskort, utan det kommer ligga på alla personliga ansvar.

Jag antar att de flesta delstater kommer följa rekommendationerna från CDC. Nu hoppas vi bara att gränsen öppnas också.
 
Last edited:

Valley

Medlem
Ett steg på vägen. Men det är fan som en dålig scen fr ”......Bahnhof Zoo”
Negativ, luktandes sprit å sprutan i armen.

Hoppas det blir många lättnader för vaccinerade :)
Då är man med i slutet av juni
 
Toppen