Senaste nytt

Ut på tur mot diamond

ilon

Medlem
Lunch, möten och chill i loungen avklarat, nu ska det bli åka av!
Damen i gaten misslyckas med att få mikrofonen att fungera, men fortsätter med en dåres erfarenhet att rabbla.

Jag såg tidigare att jag nu åter ska få nöjet att flyga ES-ATC, men nu är gissningsvis även resten av crew bytt :eek:
IMG_20210511_135618.jpg


När jag går över plattan gassar solen, och när vi kliver in i planet så är det uppenbart att planet stått här ett tag, här är VARMT!
Under tiden vår står stilla och väntar på push back så vandrar tankarna till tidigare inrikesflygningar... Men för länge sedan i Thailand :p

På denna flygning har jag åter granne, och planet är nära nog fullt, och vi har en dansk och en svensk med kraftig brytning som crew i cabinen, samt vad jag uppfattar som två svenskar i cockpit.
Crew med kraftig brytning pratar igenom säkerhetsgenomgången, och har nog den mest monotona röst jag varit med om för ändamålet.. HUR ska jag klara med ett gäng turer med det?!

Till slut så startas iaf motorerna och vi får äntligen in lite sval luft, för att kort därefter börja taxa.

När de sedan i luften serverat klart i plus, och ska börja gå med vagnen framåt för att servera minus framifrån så är den danska crew proaktiv och frågar mig om jag vill ha något att dricka när de är på väg fram.
Jag tycker mig ha uppfattat att de gjort även så tidigare flygningar, utan att samtidigt sälja till övriga omkring. Uppenbart så håller de (i xfly) faktiskt koll på vilka i minus som är diamond, något jag ibland saknar på SAS mainline.

Det blev en lugn flygning ovan molnen, och jag har nu börjat be om dricka för att döda tristessen :confused:

Åter igen låga moln vid inflygning, och landar i ett strilande regn.
IMG_20210511_152946.jpg


Avstigningen var på väg att bli kaotisk, då Hammarby IF var ombord, och tydligen inte förstod varken svenska med dansk brytning eller engelska, utan vissa skulle promt av först, trots sittplats längst bort från dörren. o_O

ARN GOT SK 161 14:15 15:30 ATR72 avklarad, och efter att ha vänt uppe i gate (samt fått nytt boarding pass) ska jag nu med returen
GOT ARN SK 162 16:00 17:10 ATR72 :eek:
 

Hachans

Medlem
En annan sak jag reagerar över är att ATRen tenderar att flyga betydligt lägre än tex jetplan så som A320 och B737, stämmer det?

Japp, den flyger på mycket lägre nivå 6000 meter. Den är ju inget jetplan. Någon annan kan säkert svara på de fysikaliska reglerna kring detta.

Detta har som effekt att om man har otur kommer man aldrig upp över dåligt väder utan man får flyga genom det. Det kan bli hoppigt.
 

ilon

Medlem
Flighten är lite glesare än resan ned, och åter igen ledigt säte, dags att få lite arbete gjort efter att ha latat mig senaste vändan!

Ännu ingen märkbar reaktion från crew.
Får mig dock att tänka på den långe herren i service desken i ARN Gold Lounge, som när jag idag bad om hjälp att få ut resterande boarding pass kom ihåg både min destinatio och efternamn :D Guld(höhö)stjärna i lilla svarta boken till honom!

Sitter nu och genomlider nu ytterligare en säkerhetsgenomgång av personen med så EXTREMT monoton röst, och får samtidigt pushback 16.05 och sakta börjar taxa.
IMG_20210511_160803.jpg


Start skedde från vad jag uppfattade det som halv bana, med mer gaspådrag än vanligt, kul med omväxling!

Lyckades arbeta lite i luften, stärkt av en Ringi.

Vi gjorde en något vinglig landning med stud 17.06 i utmärkt vårväder.. Måste jag verkligen tillbaka till Göteborg med 6c och regn?
Oh well, segment måste flygas, det är bara att bita i det!

GOT ARN SK 162 16:00 17:10 ATR72 avklarat, nu ska jag bara med på ARN GOT SK 165 17:45 19:00 ATR72 så är jag sen klar för dagen!

Vi parkerar borta vig 6B och får vänta lite på ground service, när jag sedan tittar på nästa biljett så ska den gå från ettan. Går raskt bort till ettan, står mycket riktigt en ATR där, men gate är tom och släkt!
Får en liten hjärtsnörp, kollar snabbt närmaste tavla, bara för att inse att jag såklart ska med samma kärra.
Tillbaka vig 6B igen så får vi meddelande om 10 min försening. Nåja, 10min extra innan nästa malande monotona säkerhetsgenomgång klarar jag nog av!
 

ilon

Medlem
Japp, den flyger på mycket lägre nivå 6000 meter. Den är ju inget jetplan. Någon annan kan säkert svara på de fysikaliska reglerna kring detta.

Detta har som effekt att om man har otur kommer man aldrig upp över dåligt väder utan man får flyga genom det. Det kan bli hoppigt.

Då är mit omdöme inte fullständigt hopplöst då iaf! Själv ser jag det som att man har tur får lite turbulens som bryter av tristessen :p

@ilon detta är roligt!
Tack, jag gör så gott det går, men måste erkänna att det inte finns obegränsat med inspiration för saker att skriva och bilder att posta om :rolleyes:
 

Tobbe.O

Medlem
Då är mit omdöme inte fullständigt hopplöst då iaf! Själv ser jag det som att man har tur får lite turbulens som bryter av tristessen :p


Tack, jag gör så gott det går, men måste erkänna att det inte finns obegränsat med inspiration för saker att skriva och bilder att posta om :rolleyes:

Du förgyller min dag! :) Så roligt att följa!

Inte nog med att ATR flyger lägre, de går också betydligt långsammare ;) Flyger sällan i över 500km/h...
 

ilon

Medlem
Skam den som ger sig..
Klev på returen nu, ARN GOT SK 165 17:45 19:00 ATR72, tillika dagens sista flight!

Fortfarande med ES-ATC, och eftermiddagens crew (med den monotona rösten under säkerhetsgenomgången!).
När jag klev ombord så fick jag ett, "He.. Du igen?", så, 3 flighter verkar tydligen krävas för att crew verkligen ska känna igen mig :cool:

När de stannar till med serveringsvagnen och jag ber om en Cola Zero utbrister den danska förvånat, "men det är ju DU igen!", kollegan är lugnare efter att ha hälsat mig välkommen ombord och redan gjort kopplingen :p
Denna gång fick även min bordsgranne frågan om den ville ha något, så frågan i mitt huvud blir osökt:
Är vi de enda två diamonds i minus, med det dåliga omdömet att seata oss bredvid varandra?! Jag var iaf först, för då var det tomt bredvid :rolleyes:
Hörde dock en person precis bakom mig säga att han tidigare varit Diamond i 7 år, "men nu flyger man ju inget längre..", jasså, gör man inte? :D

En liten kuriosa, rad 13 saknas helt på denna kärra, är det något gemensamt för fler modeller hos sas, eller är det bara ATR72-600, eller endast denna individ?

Dagens sista inflygning till Göteborg med denna sotiga utsikt är nu avklarad, och jag längtar efter lite kvalitetsmat (smörgåsarna och pumpasopan i loungen till trots)!
IMG_20210511_190133.jpg


Regnet över Göteborg har äntligen dragit vidare, och landningen sker med god sikt. Trots detta är jag glad för jackan jag släpat med mig hela dagen, när jag går den lilla biten till hotellet, tom på energi.

Idag fick det bli en burgare, då fisken igår inte imponerade.

Jag undrar var crew äter, har de mat på flygplatsen innan de går av tro? För till middag på hotellet hinner de ju inte!

Nu blir det en öl eller två, mat, och sedan lite jobb.
IMG_20210511_194043.jpg

Burgaren, efter att jag uttryckligen bad om att "inte få den sönderstekt" smakade otroligt bra! Serverades med ugnsstekt färsk(?)potatis, tryffelaioli och innehöll en riktigt smakrik ost, helt i min smak!

En lärdom drog jag i morse, jag ska ha lite mer tid över till frukost, en dryg timme från att larmet ringer till avgång är väl tight!

Summering av dagen;
GOT ARN SK 140 6:20 7:30 ATR72
ARN GOT SK 2151 8:25 9:40 ATR72
GOT ARN SK 142 10:10 11:20 ATR72
ARN GOT SK 161 14:15 15:30 ATR72
GOT ARN SK 162 16:00 17:10 ATR72
ARN GOT SK 165 17:45 19:00 ATR72

Vilket ger 24 segment, plus 3 för inställda flighter, plus gårdagens 23, vilket der totalt 50 segment!
Hälften avklarat! (och inte heller idag sus i huvudet, men med nuvarande schema går det ju inte in mer än 6 segment :/ )

Du förgyller min dag! :) Så roligt att följa!

Inte nog med att ATR flyger lägre, de går också betydligt långsammare ;) Flyger sällan i över 500km/h...
Tack för de uppmuntrande orden, ibland tvivlar jag lite över underhållsvärdet av misären jag frivilligt glatt tar mig igenom :D
Lägre hastighet är jag väl medveten om, det var MYCKET att ändra om I kalkylarket när de bytte från A320 till ATR72 :mad:
 

MrRob

Medlem
Kul läsning! Både ditt och andras liknande äventyr ger mer liv till detta forumet, uppskattas!

Är det värt tiden och pengarna att nå diamond istället för guld? Har själv aldrig riktigt sett finessen med diamond såvida man inte flyger ofta long haul med SAS och kan dra nytta av uppgradering från Plus till Business. Jobbresor brukar bli i Plus ändå så en upgrade i Sverige eller Europa är inte mycket värt, och lite gratis dryck är knappast värt pengarna och tiden. Att kunna ge bort ett guld är kul men ingenting som driver mig att spendera mer pengar i alla fall.

Ärlig fråga - försöker inte sprida någon dålig stämning utifall någon tar illa vid sig! :)
 

Tobbe.O

Medlem
Skam den som ger sig..
Klev på returen nu, ARN GOT SK 165 17:45 19:00 ATR72, tillika dagens sista flight!

Fortfarande med ES-ATC, och eftermiddagens crew (med den monotona rösten under säkerhetsgenomgången!).
När jag klev ombord så fick jag ett, "He.. Du igen?", så, 3 flighter verkar tydligen krävas för att crew verkligen ska känna igen mig :cool:

När de stannar till med serveringsvagnen och jag ber om en Cola Zero utbrister den danska förvånat, "men det är ju DU igen!", kollegan är lugnare efter att ha hälsat mig välkommen ombord och redan gjort kopplingen :p
Denna gång fick även min bordsgranne frågan om den ville ha något, så frågan i mitt huvud blir osökt:
Är vi de enda två diamonds i minus, med det dåliga omdömet att seata oss bredvid varandra?! Jag var iaf först, för då var det tomt bredvid :rolleyes:
Hörde dock en person precis bakom mig säga att han tidigare varit Diamond i 7 år, "men nu flyger man ju inget längre..", jasså, gör man inte? :D

En liten kuriosa, rad 13 saknas helt på denna kärra, är det något gemensamt för fler modeller hos sas, eller är det bara ATR72-600, eller endast denna individ?

Dagens sista inflygning till Göteborg med denna sotiga utsikt är nu avklarad, och jag längtar efter lite kvalitetsmat (smörgåsarna och pumpasopan i loungen till trots)!
Visa bifogad bild 118325

Regnet över Göteborg har äntligen dragit vidare, och landningen sker med god sikt. Trots detta är jag glad för jackan jag släpat med mig hela dagen, när jag går den lilla biten till hotellet, tom på energi.

Idag fick det bli en burgare, då fisken igår inte imponerade.

Jag undrar var crew äter, har de mat på flygplatsen innan de går av tro? För till middag på hotellet hinner de ju inte!

Nu blir det en öl eller två, mat, och sedan lite jobb.
Visa bifogad bild 118326
Burgaren, efter att jag uttryckligen bad om att "inte få den sönderstekt" smakade otroligt bra! Serverades med ugnsstekt färsk(?)potatis, tryffelaioli och innehöll en riktigt smakrik ost, helt i min smak!

En lärdom drog jag i morse, jag ska ha lite mer tid över till frukost, en dryg timme från att larmet ringer till avgång är väl tight!

Summering av dagen;
GOT ARN SK 140 6:20 7:30 ATR72
ARN GOT SK 2151 8:25 9:40 ATR72
GOT ARN SK 142 10:10 11:20 ATR72
ARN GOT SK 161 14:15 15:30 ATR72
GOT ARN SK 162 16:00 17:10 ATR72
ARN GOT SK 165 17:45 19:00 ATR72

Vilket ger 24 segment, plus 3 för inställda flighter, plus gårdagens 23, vilket der totalt 50 segment!
Hälften avklarat! (och inte heller idag sus i huvudet, men med nuvarande schema går det ju inte in mer än 6 segment :/ )


Tack för de uppmuntrande orden, ibland tvivlar jag lite över underhållsvärdet av misären jag frivilligt glatt tar mig igenom :D
Lägre hastighet är jag väl medveten om, det var MYCKET att ändra om I kalkylarket när de bytte från A320 till ATR72 :mad:

Vad jag vet så finns inte rad 13 på något SAS plan, iallafall inte på CRJ, ATR, A320Neo, B737-700 eller B737-800 :) Tror det är för att enligt skock är "13" ett otursnummer :)
 
Last edited:
Toppen