Senaste nytt

San Francisco, Napa ev. Death Valley - jul/nyår 2021

Senator

Moderator
Jag har läst att man under vintern kan köpa ”Tastning Pass” som gör att det blir prismässigt förmånligare att besöka vingårdarna då...

Har som sagt bara tiden 23/12- 3/1 att fördela på Las, Sonoma och San Francisco. Om man då tänker att första natten tillbringas på SFO AirPort så innebär det 10 nätter som skall fördelas ut...

Tänker mig 4n i Las (Show, Death Valley och helikopter till Grand Canyon lockar), 3n sedan i Sonoma alt. Healdsburg (osäker på om det räknas till Sonoma) och avsluta med 3n i San Francisco? klarar man sig på det, eller bör jag omfördela 1 dag på något ställe?

Det som jag har att förhålla mig till är att returen är inbokad den 3/1 kl 13 med UA till YYC och därifrån vidare. Hittills inte gått ändra den, vilket innebär att för att inte riskera någonting så är det avslut i San Francisco som gäller.

"The coldest winter I ever spent was a summer in San Francisco" skrev den legendariska Mark Twain. Men det kan vara samma temperatur i juli som i januari ;) Jag kan inte minnas ha varit i Bay Area i december, men jag tror alla andra månader. Jag har gått runt i shorts i East Bay slutet av november, och jag har köpt en fleecetröja på Fisherman's Wharf i juli. Jag hade börjat med fråga frugan vad som är varmt och vad som är kallt.

"Less is more" är något jag har lärt mig den hårda vägen. Det finns så himla mycket att se och göra i området. En av mina bästa minnen av alla galna upptåg @sembl och jag har hittat på är när vi bara hängde några nätter på Hilton Santa Cruz/Scotts Valley och gjorde dagsutflykter därifrån. Vi hittade någon liten California State Park nära Menlo Park/Palo Alto innan vi körde den vackra Old Page Mill Road ner till Palo Alto. Eller en enkel lunch i Half Moon Bay. Tiden går väldigt snabbt när man rör på sig hela dagarna.

Jag hade funderat på hur mycket bilkörande/transport/flygande ni vill ha på 10 dagar, och hur mycket ni vill bara suga in atmosfären.
 

Piffsan

Medlem
Hej, innan du bokar om dina flyg - och då er resa är planerad till årsskiftet, kolla gärna upp att alla aktiviteter går att genomföra under vintern. T.o.m. Las Vegas kan ha frost i januari. :eek:
Dvs. vilka vägar är öppna (norr om SF, ut mot Yosemite samt mot Grand Canyon), görs helikopterturer över GC året runt etc. etc.
Var på väg att tipsa om att besöka Sequia Nat Park men osäker om de har öppet/kan stänga med kort varsel.
 

Hok

Medlem
Det är ju det som vore spännande, kan ju bli värmerekord där :rolleyes:

Naturen ser ju ganska häftig ut med!
Den enda gången jag varit i Death Valley var september för många år sedan. Var drygt 45° C har jag för mig. Men eftersom det är så torrt så tycker inte jag att det är lika farligt som 40 grader och fuktigt som det kan vara i t.ex. Thailand.
Jag tyckte att det var häftigt och vill åka tillbaka och kan tänka mig ett besök även på sommaren.
 

Homer

Medlem
Var på väg att tipsa om att besöka Sequia Nat Park men osäker om de har öppet/kan stänga med kort varsel.

Krävs ofta snökedjor för att alls få köra in där på vintern, hyr för $$ på plats eller köp i förväg.

Ofta snö på Hwy 178 som går genom bergen till Bakersfield, bättre att köra den längre vägen via Tehachapi


T.o.m. Las Vegas kan ha frost i januari. :eek:
.

Betydlig mer än frost ibland

Senaste gången jag hade hade planerat att köra I-15, i februari 2020
så stängdes den en halv dag pga vädret
Rare snow blankets Las Vegas, black ice forces road closures, Nevada


samma sak hände på juldagen
I-15 closed in both directions due to heavy snowfall | KSNV




Stora delar av Yosemite är stängt under vintern
Visiting in Winter - Yosemite National Park (U.S. National Park Service)
 
Last edited:
Tips på några ställen att besöka. Och jag skulle nog inte lägga tre nätter här om ni inte kommer sent och åker tidigt. Det är inte så stort.

Fort Ross Vineyard, ligger högt, om molnen är låga kör ni igenom dem på väg upp. Fantastisk utsikt mot Stilla Havet. Bra rödviner och en charkbricka som är kanon.

Benovia, inget fantastiskt ställe utsiktmässigt sett, men desto bättre viner. Rött, vitt och rose.

Joe Phelps, riktigt bra viner, fantastiskt ställe med utsikt.

Domain Carneros (som jag tror någon nämnde) sjukt med ett franskt vinslott mitt i en vägkorsning i ingenstans ;) bra avsmakningsmöjligheter på bubblet, men jag skulle troligtvis inte köpa någon flaska eftersom de är rätt överprisade (som med det flesta amerikanska vinerna)

Chateau Montalena sisådär viner men lite kul att svänga förbi på grund av spektaklet på 70-talet och för parkens skull. Med en separat parkering för irländare.

Robert Mondavi, om inte annat så för att ta ett glas Opus One till ett överkomligt pris, om man inte provat det förut.

Stags Leap Wineries, jag gillar deras Cab väldigt mycket, även om den är larvigt dyr. Väldigt trevligt ställe.
 

Hachans

Medlem
Krävs ofta snökedjor för att alls få köra in där på vintern, hyr för $$ på plats eller köp i förväg.

Ofta snö på Hwy 178 som går genom bergen till Bakersfield, bättre att köra den längre vägen via Tehachapi

De vägarna är ju ofta avstängda fram till maj om man har otur. Det är rejält med snö där.
 

toer00

Medlem
Och vägarna från Somoma Valley upp till Fort Ross Vineyard, de bergen är inte så höga att det blir snö...
(snökjedjor låter lite overkill... ;))
 
Toppen