Senaste nytt

Flixtrain till Sverige 2020, på våra tre främst trafikerade linjer

Fredrik

Medlem
Jag åkte t.o.r Göteborg i helgen och är också mestadels positiv.

Jag hade funderingar på hur trångt det skulle vara och det var mindre trångt än jag trodde. Sätena är relativt hårda men inte värre än att det fungerar. I övrigt är vagnarna i bra skick och det kändes nytt och fräscht.

Jag hade cykel med mig och den hängs upp i en anordning i änden på en av vagnarna(först eller sist i tåget). Det var lite meckigt att få av och på innan jag kom på knepet men det är förmodligen mer mitt fel än anordningens. Funkade smidigt trots allt och det inkluderar att ta in cykeln på Stockholms central.

Ombordersonalen var glad och servicevänlig där det behövdes.

Det negativa är att jag inte såg några strömuttag.

Ingen ombordförsäljning men det är som väntat.

Väldigt lite folk ombord på vägen till Göteborg men något fler på vägen hem idag. Mitt ögonmått är inte som det ska men säger kanske 10% på utresan och 15% på hemresan.

Har jag anledning åka tåg till Göteborg igen är Flixtrain ett legitimt alternativ.
 

Palazzi

Medlem
Kan meddela (om jag eller annan inte redan nämnt det) att Flixtrain sökt trafikläge för Uppsala-Stockholm-Malmö-Köpenhamn från 8 April 2022 (alltså en bit in i T22).

Det innebär en aningen längre sträckning än vad man initialt ämnade för (Stockholm-Malmö) men man har väl gjort en kalkyl att detta lönar sig mer.

Ansökt frekvens är relativt hög, med fyra/dag/riktning. Hälften av dessa går hela vägen till Uppsala.

Hypotesen om samarbete med t.e.x Snälltåget kan troligen skrotas iom att vi nu sett att Flixtrain har egna, fräscha, vagnar med betydligt fler säten/vagn.
Om hög beläggning nås så kan de därmed hålla en lägre prisnivå än konkurrenterna.

Inga nyheter om Göteborg-Malmö, som diskuterades förut. Skulle dock inte bli förvånad, iom hur de nu gjort med införande av Uppsala, om det senare blir Köpenhamn-Malmö-Göteborg-Oslo.

Också intressant att se om förlängningen till Köpenhamn ”enkom” är pga ökade trafikvolym eller om man ämnar starta kontinentala linjer därifrån, som komplement till bussnätet. Har inte sett några nattåg hos Flixtrain ännu, men de verkar ju ha kapital att totalrenovera rätt stora mängder vagnar av äldre modell (det var väl över 100 hittills..)
 

Hachans

Medlem
Kan meddela (om jag eller annan inte redan nämnt det) att Flixtrain sökt trafikläge för Uppsala-Stockholm-Malmö-Köpenhamn från 8 April 2022 (alltså en bit in i T22).

Det innebär en aningen längre sträckning än vad man initialt ämnade för (Stockholm-Malmö) men man har väl gjort en kalkyl att detta lönar sig mer.

Ansökt frekvens är relativt hög, med fyra/dag/riktning. Hälften av dessa går hela vägen till Uppsala.

Hypotesen om samarbete med t.e.x Snälltåget kan troligen skrotas iom att vi nu sett att Flixtrain har egna, fräscha, vagnar med betydligt fler säten/vagn.
Om hög beläggning nås så kan de därmed hålla en lägre prisnivå än konkurrenterna.

Inga nyheter om Göteborg-Malmö, som diskuterades förut. Skulle dock inte bli förvånad, iom hur de nu gjort med införande av Uppsala, om det senare blir Köpenhamn-Malmö-Göteborg-Oslo.

Också intressant att se om förlängningen till Köpenhamn ”enkom” är pga ökade trafikvolym eller om man ämnar starta kontinentala linjer därifrån, som komplement till bussnätet. Har inte sett några nattåg hos Flixtrain ännu, men de verkar ju ha kapital att totalrenovera rätt stora mängder vagnar av äldre modell (det var väl över 100 hittills..)

Om de skulle sätta in en komfortvagn där så är det en mycket intressant idé. Men i nuvarande form så är det inget intressant alls.

Kanske kan det medverka till att SJ får tummen ur och sätter in X2000 på samma sträcka.
 

palmen

Moderator
Åker i skrivande stund Flixtrain till Stockholm från Göteborg. Läst en hel del rapporter om dålig comfort så var förberedd på det värsta.

Väl ombord är vagnarna fräscha och stolarna är att jämföra med hård flygplansstol inom Europa utan recline.
20210730_141853.jpg

Bokade resan igår kväll. Vaket stod mellan SAS för 2500, SJ 1200, MTR 800 eller flixtrain 289.
Tämligen enkelt val, köpte till säte med mer utrymme, handlar max om någon cm. Stora fördelen är att dessa säten får inga andra så sätet bredvid är ledigt och ingen annan har bokat dessa 10 säten i min vagn. Många har dock flyttat till dessa säten när de varit lediga (och även högt berättat att de tagit andra säten än vad de bokat, men personalen bryr sig inte).

Det största problemet med resan är avsaknad av AC, var ordentligt varmt när vi lämnade gbg. Hade med dryck och tilltugg så jag klarar mig bra.

Kommer jag boka detta alternativ framöver? Absolut, speciellt med denna prisskillnad. Lägga till 60 kronor för ett "premium säte" var en no brainer och väl värt pengarna. Så länge tågen inte är fulla är det stor chans att sätet bredvid är ledigt på dessa platser.
 

Palazzi

Medlem
Det verkar som om tysk media har kommit över ett investerardokument, från Flixmobility, som bekräftar att man är i slutförhandlingar om att köpa uppemot 65 höghastighetståg från ryska Transmashholding (ungefär halva kostnaden gentemot Siemens). Enligt tidigare information har det handlat om tvåvåningsvarianter med mycket hög säteskapacitet.

Dokumentet innehöll också information om att efter Sverige och Tyskland så är de mest intressanta marknaderna Polen, Holland, Belgien och Danmark. En koppling till Danmark vore såklart det mest intressanta utifrån ett Svenskt perspektiv, då man har haft för avsikt att lansera linjer både Göteborg-Köpenhamn och Uppsala-Stockholms-Köpenhamn (den senast nämnda startar väl i Q2-Q3 redan, men då reducerad till Stockholm-Malmö).

Källan finns än så länge bara på tyska, men översättningen med Google Translate är lättförståelig.
Flixtrain: Bahn-Konkurrent will 65 Züge in Russland kaufen
 

Palazzi

Medlem
Åker i skrivande stund Flixtrain till Stockholm från Göteborg. Läst en hel del rapporter om dålig comfort så var förberedd på det värsta.

Väl ombord är vagnarna fräscha och stolarna är att jämföra med hård flygplansstol inom Europa utan recline.
Visa bifogad bild 120151

Bokade resan igår kväll. Vaket stod mellan SAS för 2500, SJ 1200, MTR 800 eller flixtrain 289.
Tämligen enkelt val, köpte till säte med mer utrymme, handlar max om någon cm. Stora fördelen är att dessa säten får inga andra så sätet bredvid är ledigt och ingen annan har bokat dessa 10 säten i min vagn. Många har dock flyttat till dessa säten när de varit lediga (och även högt berättat att de tagit andra säten än vad de bokat, men personalen bryr sig inte).

Det största problemet med resan är avsaknad av AC, var ordentligt varmt när vi lämnade gbg. Hade med dryck och tilltugg så jag klarar mig bra.

Kommer jag boka detta alternativ framöver? Absolut, speciellt med denna prisskillnad. Lägga till 60 kronor för ett "premium säte" var en no brainer och väl värt pengarna. Så länge tågen inte är fulla är det stor chans att sätet bredvid är ledigt på dessa platser.

Sitter på en Flixtrain just nu, för andra gången, och gick på ditt tips: Extra benutrymme och fritt säte jämte mig, men nuförtiden verkar det kosta lite mer (en hundring extra tror jag det blev). Helt klart komfortabelt nog MEN precis som du skriver är det vansinnigt varmt utan AC.

För övrigt så har resan inneburit otur med det mesta, inklusive fordonsfel och påföljande djurkrock. Nu står vi still, för tredje gången, strax söder om Skövde. Första resan gick bra, så svårt att säga hur mycket av problemen som är Flixtrain och hur mycket som bara är tillfälligheter (såsom djurkrock).
 
Toppen