Senaste nytt

Amsterdam-Schiphol första storflygplats med CT-scanners

igelkotten

Medlem
Vänner,

Detta är väl dagens bästa nyhet? Borde snabba på säkerhetskontrollen när vi kan lämna all elektronik och samt necessären i väskan?
Schiphol the first major airport to switch to CT scans

Skulle vara intressant att se studien på hur många flera man kan screena per timme med detta. :)

Fantastisk nyhet! Särskilt när man reser med sin andra hälft som har en något större och välfylld necessär :rolleyes:

OT: har Amsterdam fler storflygplatser än Schiphol ;)
 

igelkotten

Medlem
Undrar vad personalen på CPH tycker om detta? Varje gång jag rest från den flygplatsen upplever jag att de njuter av att verkligen be en plocka ut varenda grej och dumförklara en på köpet.
 

MTheC

Medlem
Hoppas de får det att funka. Upplevde ofta att de var oerhört nitiska på Schiphol, när jag reste därifrån varje vecka så fick jag alltid plocka ut i princip allt, även sådant som ofta gick igenom hur enkelt som helst på andra ställen t ex pocketböcker, mynt.
 

Matore

Medlem
Här kommer lite onödigt vetande :) Alla flygplatser vill ha snabbare flöden och senaste tekniken, tro inget annat. Men det handlar om pengar. Dina och mina pengar. De som bromsar utvecklingen är flygbolagen eftersom kostnader för security betalas av alla avresande passagerare via flygbiljetten och där vill bolagen hålla nere såna här kostnader. I Sverige kallas det GAS och sköts av Transportstyrelsen åt alla flygplatser och bolag.
 

sembl

Medlem
De har en sådan där mackapär på JFK T8 längst till vänster sedan två år tillbaka. Kan bara säga, välj inte den kön. Den tar kanske 2-3 gånger så lång tid som standard varianten att passera. Den scannar otroligt långsamt.

Hoppas att denna är mycket snabbare och hjälper flödet.
 
Detta fick Geneves flygplats för drygt ett år sedan. Intressant att följa hur de mätte flödet, och vilka de dirigerade dit. Jag tyckte att det fungerade över förväntan, fanns dock flaskhalsar, tex de som inte förstod att man skulle lämna allt i väskan, så stod de där och skulle plocka upp allting. Funkade bra alla gånger förutom när jag reste med en "pate på kaviartub", fråga inte varför. Dock inte maskinens fel, tog nog personalen 10 minuter innan de tyckte jag fick ta med tuben.
 
Toppen