Senaste nytt

Diskussion om säkerhetsrisk av inhyrda kabinpersonal

Alf

Medlem
Jag är helt enig!

Jag ser gärna också att CAU åker ut, men att bemanna med Proffice personal var ändå det mest dumma jag hört. Att använda bemanningsföretag i flygbranchen är ändå den mest usla lösning man kan tänka sej. Personal skall vara anstälda i företaget man arbetar i sörskilt när det handlar om flygsäkerhet. Det är bara räknenissarna som har fått för sig att det är billigae med bemanningsföretag. Det är inget att sträva efter att piloter i exv Norweigian hyrs in som egna företagare eller bemanningsföretag.
 

Tjaeng

Medlem
Jag ser gärna också att CAU åker ut, men att bemanna med Proffice personal var ändå det mest dumma jag hört. Att använda bemanningsföretag i flygbranchen är ändå den mest usla lösning man kan tänka sej. Personal skall vara anstälda i företaget man arbetar i sörskilt när det handlar om flygsäkerhet. Det är bara räknenissarna som har fått för sig att det är billigae med bemanningsföretag. Det är inget att sträva efter att piloter i exv Norweigian hyrs in som egna företagare eller bemanningsföretag.

Och exakt hur äventyras flygsäkerheten av inhyrd personal? Följdfrågan blir då om du har någon dokumentation som stödjer din tes. Och ja, bemanningsföretag är billigare än att anställa av samma anledning som att hyrläkare för groteska summor är billigare än att anställa till marknadsvillkor. Det till och med på den danska marknaden där det inte finns någon LAS som skapar inertia. Finns liksom en anledning till att SAS har dubbelt så mycket flygpersonal per säteskilometer jämfört med Norwegian, och det beror inte på lönedelen av anställningsavtalet.
 

Dr. Miles

Expert
Jag hoppas att Richard Gustafson fattar ännu ett djärvt beslut om CAU fortsätter att streta emot och helt enkelt varslar samtliga CAU anställda om uppsägning. Visst att det säkert skulle slå lite snett i personalgrupper, men det går säkert att styra om och är garanterat värt det i långa loppet. Det ingick ju ändå uppsägningar i sparpaketet, så varför inte passa på att utnyttja den danska modellen där LAS inte existerar? På det sättet skulle SAS bli av med en utav sina värsta blodsugare och övrig personal som faktiskt insett allvaret och ställt upp både nu och tidigare skulle slippa förknippas med CAU agerande!!

Ja, var det inte just CAU som hade flex-security eller något liknande som gör att lättare för företaget att säga upp dem?
 

Alx

Medlem
Ja, var det inte just CAU som hade flex-security eller något liknande som gör att lättare för företaget att säga upp dem?

Nja, det är inget unikt för CAU. Hela Danmark använder sig av flex-security istället för LAS. Arbetsgivaren kan säga upp vem han/hon vill och behöver inte tillämpa "sist in först ut" principer. Det innebär att den danska arbetsmarknaden är betydligt mer flexibel än den svenska.
 

Dr. Miles

Expert
Jag tror inte t ex Air Gabon eller Air Koryo har inhyrd personal men deras säkerhetsrekord ser inte så bra ut.
Jag vet inte hur det är nu men både China Airlines(Taiwan) och Korean Air hade jättedålig säkerhetsrekord fram till 90 talet trots att de hade bara egna kabinpersonal.Så inhyrd personal = dålig säkerhet köper jag inte.

Däremot outsourca C/D check av flygplanet till kinesiskt företag i Kina tror jag inte på så mycket. De är inte direkt kända för nogranna kontroll...
 

Viking75

Medlem
Oavsett vad som händer med CAU så vore det helt mot mina principer att börja tumma på säkerhet när det gäller flygning. Bara för att man marknadsanpassar sina vilkor betyder det inte att SAS skall bli lågprisbolag och börja med dumheter som inhyrd personal förutom i ABSOLUT övergångsskede.
 

Alx

Medlem
Oavsett vad som händer med CAU så vore det helt mot mina principer att börja tumma på säkerhet när det gäller flygning. Bara för att man marknadsanpassar sina vilkor betyder det inte att SAS skall bli lågprisbolag och börja med dumheter som inhyrd personal förutom i ABSOLUT övergångsskede.

Precis som Tjaeng och AHO också påpekar så finns det ingen parallell mellan inhyrd personal & försämrad säkerhet. Det är ett rykte som spridits som helt saknar belägg. Inte helt otänkbart att det ryktet startats utav just fackförbunden i rent propagandasyfte.

OM du råkar ha några trovärdiga källor för att inhyrd personal skulle utgöra en ökad säkerhetsrisk får du mer än gärna komma med de. Annars är det just bara ett rykte som helt saknar belägg.
 

Tjaeng

Medlem
Oavsett vad som händer med CAU så vore det helt mot mina principer att börja tumma på säkerhet när det gäller flygning. Bara för att man marknadsanpassar sina vilkor betyder det inte att SAS skall bli lågprisbolag och börja med dumheter som inhyrd personal förutom i ABSOLUT övergångsskede.

Vart är den av några påstått vedertagna kopplingen mellan inhyrd personal och flygsäkerhet? Att vara emot bemanningsföretag av andra anledningar är ett fullständigt acceptabelt ställningstagande. Att använda weasel words för att koppla det till påståenden som inte har någon som helst grund... not so much. Och visst är bemanningsföretag dumheter. Men å andra sidan är de dumheter som uppstår just för att det finns ekonomiskt mycket mer efterblivna dumheter i arbetslagstiftningen.
 

Warre

Medlem
Jag tror inte t ex Air Gabon eller Air Koryo har inhyrd personal men deras säkerhetsrekord ser inte så bra ut.
Jag vet inte hur det är nu men både China Airlines(Taiwan) och Korean Air hade jättedålig säkerhetsrekord fram till 90 talet trots att de hade bara egna kabinpersonal.Så inhyrd personal = dålig säkerhet köper jag inte.

Däremot outsourca C/D check av flygplanet till kinesiskt företag i Kina tror jag inte på så mycket. De är inte direkt kända för nogranna kontroll...

Korean Airs problem berodde framförallt på din hierarkiska samhällsuppbyggnad de då hade i Syd-Korea. Styrmannen vågade inte säga till Kaptenen även om denne gjorde uppenbara fel...
 
TUIFlyNordic(BLX) flyger också från CPH MEN de har endast svensk kabinpersonal, främst från Malmö/Skåne anställda som har avtal med Unionen.
På det sättet undviker BLX militanta danska fackförbund på sina CPH flygningar.

Norwegian använder väl främst svensk proffice personal på sin CPH bas?
 
Toppen