Senaste nytt

Swedavia vill lägga ner Bromma och bygga ut Arlanda

IT-snubben

Medlem

SK989

Medlem
Det var många som gick händelserna i förväg där. Dagen efter regeringens presskonferens gjorde SVT Lokalnyheter ett inslag var Daniel Helldén (MP) stod ute på Bromma och pratade om de bostäder som nu skulle byggas där. Länsstyrelsen intervjuades också var en tjänsteman gjorde en prognos om när de första bostäderna skulle kunna bli klara. Bland andra diskuterades livligt hur dessa nya bostäder skulle försörjas med kollektivtrafik - borde t.ex. tunnelbanan förlängas till området från Alvik eller från Huvudsta. Det var redan avgjort och klart att Bromma lagts ned lät det som. Så mycket prematura diskussioner trots att regeringen ensidigt kommit fram till detta utan att förankra det med riksdagen var regeringen har 116 röster av 349 möjliga...

Sen tycker jag absolut man bör diskutera om Bromma bör läggas ned eller inte men att diskutera frågan såsom det redan är avgjort och klart blir lite knäppt då frågan inte på något sätt är avgjord. Mitt stalltips är att Bromma lever vidare till 2038.
 

ARN-MIA

Medlem
Det var många som gick händelserna i förväg där. Dagen efter regeringens presskonferens gjorde SVT Lokalnyheter ett inslag var Daniel Helldén (MP) stod ute på Bromma och pratade om de bostäder som nu skulle byggas där. Länsstyrelsen intervjuades också var en tjänsteman gjorde en prognos om när de första bostäderna skulle kunna bli klara. Bland andra diskuterades livligt hur dessa nya bostäder skulle försörjas med kollektivtrafik - borde t.ex. tunnelbanan förlängas till området från Alvik eller från Huvudsta. Det var redan avgjort och klart att Bromma lagts ned lät det som. Så mycket prematura diskussioner trots att regeringen ensidigt kommit fram till detta utan att förankra det med riksdagen var regeringen har 116 röster av 349 möjliga...

Sen tycker jag absolut man bör diskutera om Bromma bör läggas ned eller inte men att diskutera frågan såsom det redan är avgjort och klart blir lite knäppt då frågan inte på något sätt är avgjord. Mitt stalltips är att Bromma lever vidare till 2038.
Cred till regeringen som visar på initiativ, men väntat händelseförlopp. Man ska dock komma ihåg att det finns en majoritet för att stänga Bromma men att de vill ta ett helhetsgrepp kring frågan. Jag gissar på stängning tidigare än 2038.

Arlanda halkar efter trots bra förutsättningar och något måste göras.
 

SK989

Medlem
Det handlar ju inte om Bromma utan om Arlandas kapaciet, vilket nu ska utredas. Återtar diskussionen i augusti.
Nja, det en majoritet i riksdagens trafikutskott väl säger är att ingenting ska utredas förrän pandemin är över och man kan se hur flygtrafiken utvecklas. Det lär nog inte ske till augusti.

I förslaget till tillkännagivande i trafikutskottet, som en majoritet beslutat gå vidare med, står att Bromma fortsatt ska vara en modern flygplats och att ett beslut om framtiden kan tas först på sikt, när flyget har återhämtat sig och tillförlitliga prognoser finns för flygets utveckling.
 
Last edited:
Toppen