Senaste nytt

Revolut har lanserats i Norden

MTheC

Medlem
Hittade följande information Swedish Krona (SEK) – Help Center
där står att lokal överföring med OCR inte stöds..

Så att överföra till ett privat bankkonto lokalt verkar fungera fortsatt, men när jag provade med ett litet belopp (inte till mig själv) så blev det nekat av ngn anledning (efter jag lagt till clearing code etc).

Ngn som vet om det är olämpligt överhuvudtaget eller om det finns ngn gräns (som man inte bör överskrida) för överföring till eget konto eller om man hellre, om man har möjlighet, överför till ngn annan som betalar fakturorna?
Av denna info så verkar det ju som att man ska kunna skriva ett referensnummer men i mitt fall så har det varit korta (3-5 siffror) referenser.

Sen kan man ju också fundera om man som kund hos Revolut ska behöva bekymra sig över vilka partners de anlitar.
 
  • Gilla
Reactions: hco
Av denna info så verkar det ju som att man ska kunna skriva ett referensnummer men i mitt fall så har det varit korta (3-5 siffror) referenser.

Sen kan man ju också fundera om man som kund hos Revolut ska behöva bekymra sig över vilka partners de anlitar.

Det går att skriva referens, men de lägger på en egen lång referens först, och av din referens kommer bara 2-3 tecken med. Resten klipps bort, så det är helt oanvändbart om man vill betala räkningar på detta sätt.
 
  • Gilla
Reactions: hco

M.K

Medlem
Frågan är om man vågar betala räkningar denna månad med referensnummer, eller är det bara att köra allt inkommande till gammelbanken?

@C Class Jag har fått varning tidigare efter knappt 100’ till eget konto en månad om det kan vara en referens? Jag har dragit ner efter det i många månader samt kört lite mer vanlig spend utan nya problem. Prova max 90’ vid behov en enskild månad kanske om nu räkningar slutar fungera? Ren gissning vill jag poängtera.

Otrolig dålig info om detta. Referens (ocr) går just nu med sparade mottagere men nya fungerar ej? Är det korrekt uppfattat?
 
Last edited:

MTheC

Medlem
Frågan är om man vågar betala räkningar denna månad med referensnummer, eller är det bara att köra allt inkommande till gammelbanken?

Otrolig dålig info om detta. Referens (ocr) går just nu med sparade mottagere men nya fungerar ej? Är det korrekt uppfattat?
Ska fungera med existerande sparade mottagare, men bara fram till dess att du blivit tvingad att lägga till clearingnummer och kontonummer.
 
  • Gilla
Reactions: M.K

igelkotten

Medlem
Hittade följande information Swedish Krona (SEK) – Help Center
där står att lokal överföring med OCR inte stöds..

Så att överföra till ett privat bankkonto lokalt verkar fungera fortsatt, men när jag provade med ett litet belopp (inte till mig själv) så blev det nekat av ngn anledning (efter jag lagt till clearing code etc).

Ngn som vet om det är olämpligt överhuvudtaget eller om det finns ngn gräns (som man inte bör överskrida) för överföring till eget konto eller om man hellre, om man har möjlighet, överför till ngn annan som betalar fakturorna?

Rekommenderar att göra en sådan överföring flera bankdagar i förväg innan du tänkt använda pengarna. Har fastnat i min svenska banks AML checks, och trots att jag skickade in all bevisning de krävde inom 15 minuter så tog det flera bankdagar innan de släppte in pengarna på mitt konto. Värt att tänka på ifall du hittills varit förskonad AML-check
 

C Class

Medlem
Det stämmer @M.K, ok så 30' per månad borde inte vara ngt problem. Sen lite erfarenheter med att lägga till clearing + kontonr på befintliga mottagare, fungerar kanske.. provade med 50kr till Swed där öf nekades. Sen provade jag att lägga till ett SEB konto, men efter "lägg till" så klagar appen på account nr fel. Instämmer med @igelkotten, var ute i god tid, ibland fastnar det eller tar det längre tid än vanligt, provade resend till Swed men är inte så hoppfull - nästan 1 dygn senare är status väntande.
 

jerixon

Medlem
Skickade 20k som betalning till tidigare sparad privatkonto den 28e April utan problem.
Cashen inne direkt i princip.
 

MTheC

Medlem
Är väl snarare så att det går snabbare med överföringar nu (men man tappar referensen om det rör sig om en överföring i SEK/NOK/DKK till mottagare där clearing och kontonr är inlagt) så länge man inte fastnar i någon AML-kontroll.

Om det stoppas i AML-kontroller hos mottagande bank så är det oftast kopplat till att man överför på ett sätt som inte matchar det man fyllt i KYC-processen eller något automatiserat bevakningssystem flaggat transaktionen (kan vara summan, ditt tidigare beteendemönster, inkomst i relation till överföringens storlek). Så att det går snabbt för vissa är ju inte något som andra kan förlita sig på att det innebär att det går bra för dem också.
 

Tonton

Medlem
Idag tog det stopp för mig. Transfer ville inte gå igenom: "We're sorry, something has gone wrong. Please try later."

Jag tolkar det som att jag måste fylla i clearing- och kontonummer för att få det att fungera. Detta sög ju, då jag knappt vågar skicka iväg en betalning där referensen inte kommer med...

Har någon fått det att fungera?
 
Toppen