Senaste nytt

Chatflights

Status
Stängd för vidare inlägg.

Taggen

Medlem
Anser du att jag sitter på moraliskt höga hästar för att jag anser att det är fult att locka kunder med varor/tjänster som inte finns? Jag känner mig absolut inte lurad på något sätt, däremot en aning förvånad att du anser att alla företag ska få marknadsföra sig hur man vill, och att alla andra ska köpa läget (som jag uppfattar dig).
Jag anser ingenting, jag bara återberättar vad jag observerar.

Om du inte känner dig lurad, vad är då problemet?

Citera mig gärna ordagrant där jag skriver att jag anser att alla företag skall få marknadsföra sig hur som helst och alla andra ska köpa läget.
 
Jag anser ingenting, jag bara återberättar vad jag observerar.

Om du inte känner dig lurad, vad är då problemet?

Citera mig gärna ordagrant där jag skriver att jag anser att alla företag skall få marknadsföra sig hur som helst och alla andra ska köpa läget.
Förstår du verkligen inte vad som är problemet, utifrån en marknadsföringssynpunkt?

Jag kan inte citera dig på något du inte sagt. Precis som jag skrev så uppfattar jag din argumentation som att du tycker att det inte finns problem med att locka med varor som inte finns. Argument som att det inte är något problem om ingen känner sig lurad faller på sig egen rimlighet.

Bara för att någon inte tycker att det är något problem så betyder det inte att det är ett korrekt förfarande.

Edit: Anser du verkligen ingenting? Utifrån det du skriver verkar du anser fler saker, tex att det inte föreligger något problem med, i detta fall Chatflights, marknadsföringsstrategi.
 
Den jämförelsen tycker jag inte riktigt är rättvis då i Chatflights fallet så är det inte något lockpris I syfte att skapa intresse. Produkten går trots allt att boka till det pris som anges i Calles post, bara inte förrän 14 dagar innan och då finns det inga garantier men det gäller alla awardbokningar men mig veterligen så här väl aldrig chatflights gått ut och sagt att de garanterar platser.
Fast det är just det som syftas med vilseledande marknadsföring - det avser inte endast pris utan även tillgång.

Låt oss ta en ny analogi: Jag annonserar om en oerhört åtråvärd produkt - låt säga iPhone 20 (för de som nu är Apple-intresserade) - som når ut till åtminstone 50k människor. Du är en av dessa människor, som dessvärre inte har koll på att iPhone 20 inte släpps förrän om cirka 8 år. I god tro går du in i min butik, sugen på att få komma hem med din nya iPhone - före alla andra! Väl inne i min butik måste jag tyvärr meddela dig att den inte finns i lager - den är inte tillgänglig och har heller aldrig varit vid tidpunkten för marknadsföringen - men priset däremot kommer vara detsamma framöver. Dock kan jag inte garantera att du erhåller någon iPhone 20 när den väl släpps. Kan jag eventuellt intressera dig av en annan produkt som jag också kommer tjäna pengar på? -

Ovan är ju Marknadsföring med stort M och i sitt esse. Du har kommit in till min butik och jag får dessutom möjligheten att sälja på dig. I detta fall är det enkelt att koppla till den vilseledande marknadsföringen.

Anledningen att marknadsföringen är vilseledande är alltså för att informationen du mottar är direkt felaktig, och vad gemeneman skäligen kan uppfatta påverkar också den bedömningen. 99% av de som besöker Shulmans Instagram har inte koll på regelverket och kan därför luras in i exakt samma scenario som ovan.

Oetiskt? Ja.
Juridiskt felaktigt och kan leda till marknadsstörningsavgift? Högst sannolikt.
Går det att jämföra med lockpris för att skapa intresse? - definitivt. Precis som att inte ha varor som annonseras ut på rea i lager (vilket dessutom är lagstadgat).
 

Taggen

Medlem
Förstår du verkligen inte vad som är problemet, utifrån en marknadsföringssynpunkt?

Jag kan inte citera dig på något du inte sagt. Precis som jag skrev så uppfattar jag din argumentation som att du tycker att det inte finns problem med att locka med varor som inte finns. Argument som att det inte är något problem om ingen känner sig lurad faller på sig egen rimlighet.

Bara för att någon inte tycker att det är något problem så betyder det inte att det är ett korrekt förfarande.

Edit: Anser du verkligen ingenting? Utifrån det du skriver verkar du anser fler saker, tex att det inte föreligger något problem med, i detta fall Chatflights, marknadsföringsstrategi.
Att jag inte delar din synpunkt om att ett företag idkar bondfångeri, agerar medvetet djupt oetiskt bör klassas som paria då det uppdagas att en produkt inte finns tillgänglig vissa datum omfattning betyder inte att jag inte ser ett problem med att ett bolag erbjuder varor som inte finns men i det här fallet så tycker jag att reaktionen är överdriven då jag har svårt att se vad hemskheten består i om kunden ringer in och meddelas att de måste och vänta tills 14 dagar innan med att boka eller bli erbjuden en resa i C redan nu.

Precis, då har jag nog heller inte påstått det. Alla har givetvis rätt till en uppfattning. Det kan jag inte göra så mycket åt.

Jag inser att jag var otydlig när jag svarade "Jag anser inte, jag återberättar vad jag observerar". Det hela var givetvis ett svar på din fråga "Anser du att jag sitter på moraliskt höga hästar för att jag anser att det är fult att locka kunder med varor/tjänster som inte finns?". Jag skulle citerat tydligare.
Jag vet ingenting om Chatflights marknadsföringsstrategi så jag kan inte uttala mig i frågan.

Jag checkar ut nu i alla fall då vi hamnat i en semantikdiskussion.
 

trekker

Medlem
Att jag inte delar din synpunkt om att ett företag idkar bondfångeri, agerar medvetet djupt oetiskt bör klassas som paria då det uppdagas att en produkt inte finns tillgänglig vissa datum omfattning betyder inte att jag inte ser ett problem med att ett bolag erbjuder varor som inte finns men i det här fallet så tycker jag att reaktionen är överdriven då jag har svårt att se vad hemskheten består i om kunden ringer in och meddelas att de måste och vänta tills 14 dagar innan med att boka eller bli erbjuden en resa i C redan nu.

Precis, då har jag nog heller inte påstått det. Alla har givetvis rätt till en uppfattning. Det kan jag inte göra så mycket åt.

Jag inser att jag var otydlig när jag svarade "Jag anser inte, jag återberättar vad jag observerar". Det hela var givetvis ett svar på din fråga "Anser du att jag sitter på moraliskt höga hästar för att jag anser att det är fult att locka kunder med varor/tjänster som inte finns?". Jag skulle citerat tydligare.
Jag vet ingenting om Chatflights marknadsföringsstrategi så jag kan inte uttala mig i frågan.

Jag checkar ut nu i alla fall då vi hamnat i en semantikdiskussion.
Hur vet du hur agenten kommer agera när någon ringer in och vill boka LH F? Efter detta är jag tveksam till att de kommer medge att det är 14 dagar innan avgång utan istället kommer göra allt för att behålla personen i chatten och försöka sälja dem vad som helst för att få till en försäljning.
 

M@GNÜS

Medlem
Sen är väl just LA ett av de resmål där det är extremt svårt att få tag i en plats i LH First... och nu var det ju dessutom två platser som är mer eller mindre ”omöjligt”.

Ser inga bonusplatser släppta till Miles & More varken till LAX eller SFO under hela augusti. Till JFK och IAH däremot finns det ”massor”.
 
Last edited:
Att jag inte delar din synpunkt om att ett företag idkar bondfångeri, agerar medvetet djupt oetiskt bör klassas som paria då det uppdagas att en produkt inte finns tillgänglig vissa datum omfattning betyder inte att jag inte ser ett problem med att ett bolag erbjuder varor som inte finns men i det här fallet så tycker jag att reaktionen är överdriven då jag har svårt att se vad hemskheten består i om kunden ringer in och meddelas att de måste och vänta tills 14 dagar innan med att boka eller bli erbjuden en resa i C redan nu

Jag skulle bli rätt så besviken om jag såg reklam att det på Systembolaget går det att boka den där exklusiva och eftertraktade champagne hur lätt som helst men sen få veta att den inte släpps förrän om 2 månader och då är sannolikheten väldigt stor att jag inte kommer få köpa den.
Du kan byta ut Systembolaget mot vilken vara eller tjänst och jag kan personligen inte förstå hur du inte tycker att en sådan marknadsföring är vilseledande
 
Jag tror att om man som Eurobonuskund (men kanske inte på BC-nivå) har försökt boka bonusbiljetter över huvudtaget, eller till och med försökt få förstaklassbiljetter, har märkt att det senaste året varit riktigt svårt. Finns i princip inget online. När man ringer, eller iaf om man försökte innan februari, så fick man aldrig till något, ens om man var expert.
Så ser man att om man bara hade anlitat Chatflights, så hade man fått sina F-biljetter för två pers till LA i augusti.
Vilseledande? Utan tvekan.
 

Jonas C

Medlem
Väldigt många upprörda känslor här i tråden och mycket ryktesspridning. Blir tyvärr rätt ledsen av att läsa det några av er har skrivit.

Som många redan känner till så var jag med och startade upp Chatflights 2017. Är delägare i bolaget och har haft en central roll i vår tillväxt och framgång. Jag håller avsiktligt en låg profil om det främst då jag även är en aktiv medlem på detta forum sedan snart 10 år tillbaka och är väl bekant med forumets grundare och moderatorteamet, samt min tidigare roll som redaktör. BusinessClass är inte Chatflights målgrupp, har aldrig varit och kommer aldrig att bli, därav inget skäl för mig att agera de-facto företagsrepresentant.

Jag kan börja med att adressera vår blunder på Instagram. Chatflights har ett marknadsföringssamarbete med Calle Schulman sedan ett par år tillbaka. Det är i högsta grad ett adhoc-samarbete och i det ingår ett antal delningar på sociala medier. Delningen i måndags var på Calles initiativ och i postningen ville han demonstrera hur tjänsten fungerar. En av mina kollegor fick som uppgift att chatta med Calle via appen. Calle ville specifikt ha ett exempel på en resa i first class, varvid min kollega i hast sökte upp några Lufthansa-flyg i vår GDS och skickade över dem som förslag. Min kollega är väl medveten om att Lufthansa First endast kan bokas 14 dagar i förväg och var tydlig med det för Calle, som trots detta valde att gå vidare med att publicera inlägget. Det är tyvärr olyckligt att inlägget publicerades då det skadar vår trovärdighet och det är absolut inget som gynnar oss.

Rent historiskt så har vårt samarbete med Calle Schulman varit väldigt framgångsrikt, även om en av nackdelarna med att jobba med influencers är att man inte har full kontroll över budskapet. Oftast är det influencern själv som väljer att anpassa budskapet för sin egen publik och det är väldigt få influencers som skulle gå med på att ge upp kontrollen över sitt eget instagramflöde.

Jag själv är just nu inte fullt involverad i vår svenska verksamhet och fick inte reda på detta förrän inlägget publicerades. Vi har en content manager som sköter all kommunikation utåt och vi ska se över våra rutiner framöver.

För att svara på din fråga @Palazzi så har jag en viss roll i företagets ledning, även om de slutgiltiga besluten fattas av vår VD så har jag ett inflytande i beslutsprocessen. Jag har även ett ansvar i att utbilda personalen om allt som har med poäng och bonusresor att göra. Marknadsföringen är jag dock inte involverad i, utan den sköts av vår VD och content manager.

Ja, det ska bli intressant att se siffrorna för 2020.
2020 var ett dåligt år för hela resebranschen och även vi tog en del skada. Med det sagt så klarade vi oss igenom 2020 betydligt bättre än många andra företag inom resebranschen och 2021 ser just nu ut att bli ett väldigt bra år för oss. Utan att gå in på för många detaljer så har pandemin gynnat oss stort.

Jag är mest förvånad över att Chatflight finns kvar. Trodde dom inte överlevde efter att SAS öppnade sin webbokning för *A. Men dom kanske har en uppsving nu då när den är stängd? För oss som kan det här med awardbokning själva är det ju ingen tjänst vi använder.

Efterfrågan för vår tjänst fanns även när Star Alliance onlinebokningen var öppen och den kommer med stor sannolikhet att finnas kvar när den öppnar igen.

Som nämnt är BC:are och poängnördar inte Chatflights målgrupp och faktum är att vi (nördarna) representerar en mikroskopiskt liten del av medlemmarna i flygbolagens bonusprogram. Det är lätt att vara hemmablind, men många varken har tiden eller intresset att leta bonusresor eller att sitta i telefonkö och bråka med agenterna på SAS. Vad vi nördar ser som en sport ser andra som börda och besvär. Något som man gärna låter någon annan sköta.

På samma sätt som vissa tycker att det är smidigare och skönare att låta någon annan städa ens lägenhet, även om man hade kunnat göra det själv och slippa betala pengar till någon annan. Att dumförklara och "shamea" folk som anlitar Chatflights för att boka bonusresor och vanliga resor är bara fånigt och skadar enligt mig ingen annan än en själv. Allt handlar om att kunna se saker från någon annans perspektiv. En oförmåga som många här på forumet tyvärr tycks besitta...

Jag tror dom tjänar pengar på hotellbokningar också genom olika sammarbeten.
Bonusresor står för en stor del av våra intäkter, där vi har goda volymer. Vi bokar även vanliga revenuebiljetter och då mer komplicerade resor. I och med att vi har en GDS så kan vi maximera routing och stopoverreglerna på många fares, samt att vi har tillgång till opublicerade priser på många flygbolag (bland annat Qatar och Thai). Därav vad som i vår marknadsföring har beskrivits med termerna "omöjliga resor" eller som Calle Schulman kallade det "smartresor".

Vi hjälper även till att boka till betalda biljetter på samma flyg som en bonusresa om det t.ex är en familj där fyra flyger på poäng och den femte för cash. Bonusresor brukar bokas på mer komplexa routing och flygbolagskombinationer och dessa är svåra att få till online, i synnerhet när man vill boka dem i rätt bokningsklass. Där har vi en stor fördel av att ha tillgång till en GDS.

Flygbolag som Turkish och Brussels Airlines ger oss även en fördel då de publicerar sina bonusplatser I-klass i GDS:en. På Turkish kan vi t.ex se vilka avgångar som har fler än fyra bonusplatser tillgängliga i business då de endast visar max fyra åt gången.

Hotell står också för en del av intäkterna. Vi har till skillnad från andra resebyråer valt att fokusera på marginal över volym. Färre kunder men större transaktioner och högre marginaler som följd. Återigen en helt annan målgrupp än mig själv och många andra här på BC.

Vilket drar till sig skojare som skor sig på slavliknande kontrakt för dom som jobbar åt dom! Hej Foodora...
Tyvärr väldigt tråkigt att du drar den jämförelsen då den inte kunde vara längre ifrån sanningen... Våra medarbetare på den svenska och amerikanska sidan består av erfarna resebyråagenter, några med upp till 15 års erfarenhet från både resebyråer och flygbolag, samt en före detta SAS-pilot. Sett ur perspektivet arbetslivserfarenhet så är jag den minst erfarne...

Hur vet du hur agenten kommer agera när någon ringer in och vill boka Lufthansa F? Efter detta är jag tveksam till att de kommer medge att det är 14 dagar innan avgång utan istället kommer göra allt för att behålla personen i chatten och försöka sälja dem vad som helst för att få till en försäljning.

Det är inte riktigt så Chatflights arbetar. Vi är öppna med att Lufthansa First endast går att boka 14 dagar i förväg och något som många av våra kunder är väl medvetna om. Finns det inga bonusplatser så säger vi det direkt.

I de fall där vi har lyckats boka Lufthansa First åt våra kunder så är det något som vi proaktivt har erbjudit dem, t.ex en kund som har bokat en resa i business och där det har råkat öppnas upp platser i First, där vi har erbjudit en ombokning till first. En win win för båda. I 9 fall av 10 så har folk blivit väldigt nöjda och i de fall där folk har tackat nej så har det antingen varit för att spara poäng eller för att mellanlandningen i Frankfurt varit för lång.

Vår tjänst går i grund och botten ut på att tillföra värde till våra kunder. I de fall där de inte får ut värde för sina poäng så är vi väldigt öppna med det. Exempelvis om någon vill boka en långresa i economy för sina poäng så informerar vi att kostnaden av skatter + vår avgift ofta inte gör det lönt och att det är bättre att köpa en betald biljett och spara poängen till en resa i business. Fokuset har alltid varit relation över transaktion, vilket även återspeglas i våra omdömen.

Oetiskt? Ja.
Juridiskt felaktigt och kan leda till marknadsstörningsavgift? Högst sannolikt.
Går det att jämföra med lockpris för att skapa intresse? - definitivt. Precis som att inte ha varor som annonseras ut på rea i lager (vilket dessutom är lagstadgat).

Utan att gå för djupt in på de legala aspekterna så finns det ingen publicerad policy varken från SAS eller Lufthansa som säger att first class kan bokas 14 dagar i förväg, även om det är vedertaget vid det här laget. Men absolut med den logiken så bör även Nymans Ur (eller valfri annan Rolex AD) anmälas för brott mot marknadsföringslagen för att de på sin hemsida anger att man kan köpa en Rolex Daytona i stål till listpris, även om klockan i praktiken är omöjlig att köpa från handlaren i fråga. De kommer dock garanterat att försöka sälja på dig en Datejust i tvåton med diamanter i damstorlek med löftet om att kanske, eventuellt få stå med på väntelistan för Daytonan med beräknad kötid på 5-7 år.

I likhet med att få köpa Rolexklockor i stål till listpris så är bonusresor i förstaklass ett privilegium av den högsta graden och ingen rättighet. Av att döma från känslorna som har rörts upp så tycks det vara bortglömt hos vissa medlemmar. Tagga ner, bli inte så kränkta och njut av Valborgshelgen.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen