Senaste nytt

Kan jag använda min status fast företaget betalar?

Senator

Moderator
Jobbar på ett stort internationellt företag. Vi bokar normalt rum själva via en intern portal baserad på hotel.de. På de flesta orter erbjuds ett antal hotell/rum till "special corporate rate", oftast till bra priser, och bokar man de rummen har jag på åtminstone Accor alltid fått poäng. Men är kvoten för "special corporate rate" slut på hotellet och jag bokar samma rum på samma hotell genom samma bokningsportal men till ett dyrare pris blir det oftast inga poäng. Då räknas det som bokning via "lågprisresebyrå" och ej giltigt för att få poäng.

Jag tror att din upplevelse/beskrivning är väldigt hjälpsam här. Nu är det länge sedan jag har varit anställd i storföretag med egna rates etc. Däremot om vi lägger ihop ett antal inlägg från sajten så har vi i alla fall lite empirisk bevisföring att det är bokningskanalen som verkar styra. OBS! Jag talar enbart om hotell nu, jag tror inte vi har sätt någon som inte har fått poäng/miles på flyg bokat via resebyrå.

Bokningar som görs av mer traditionella affärsbyråer som HRG, AMEX, Resia verkar inte vara något bekymmer. Med eller utan CORP RATE.
Bokningar som görs där den underliggande tjänsten är en Online Travel Agent (OTA) och särskilt Hotels.com/de/se verkar skapa bekymmer. Jag gissar några använder Orbitz eller Expedia också för dessa typ av tjänster.

Så min hypotes är att det handlar mindre om företagsbokning eller inte, men vilken försäljningskanal som är underliggande för bokningen. Vi vet sedan tidigare att t.ex. Hotels.com inte är särskilt omtyckt ur ett status- och poängperspektiv som konsument.
 

bvs

Medlem
Jag kan också bidra till den empiriska bevisföringen :)

Jobbar också på stort internationellt företag (och andra liknande innan). Inga problem att boka vare sig corp rate eller normal rate via CWT eller AMEX GBT och få status rec och poäng. Har alla mina medlemskap sparade under min profil så de läggs till automatiskt vid bokning, mina member rates listas också direkt i portalen tex HH Stay Longer och liknande.

Nu har jag möjligheten att boka allt själv också så om jag tex will samla nätter på hotels.com så är det fritt fram. Dock brukar jag falla tillbaka till våra resebyråer då det är enklare att hantera utlägg :)
 

Reymond

Medlem
Kul att det blev en lite diskussion. Har själv ingen erfarenhet om detta.
Men är väl bara att slänga fram sitt kort och hoppas på det bästa då den dagen är här. :)
 
Toppen