Senator
Moderator
Jobbar på ett stort internationellt företag. Vi bokar normalt rum själva via en intern portal baserad på hotel.de. På de flesta orter erbjuds ett antal hotell/rum till "special corporate rate", oftast till bra priser, och bokar man de rummen har jag på åtminstone Accor alltid fått poäng. Men är kvoten för "special corporate rate" slut på hotellet och jag bokar samma rum på samma hotell genom samma bokningsportal men till ett dyrare pris blir det oftast inga poäng. Då räknas det som bokning via "lågprisresebyrå" och ej giltigt för att få poäng.
Jag tror att din upplevelse/beskrivning är väldigt hjälpsam här. Nu är det länge sedan jag har varit anställd i storföretag med egna rates etc. Däremot om vi lägger ihop ett antal inlägg från sajten så har vi i alla fall lite empirisk bevisföring att det är bokningskanalen som verkar styra. OBS! Jag talar enbart om hotell nu, jag tror inte vi har sätt någon som inte har fått poäng/miles på flyg bokat via resebyrå.
Bokningar som görs av mer traditionella affärsbyråer som HRG, AMEX, Resia verkar inte vara något bekymmer. Med eller utan CORP RATE.
Bokningar som görs där den underliggande tjänsten är en Online Travel Agent (OTA) och särskilt Hotels.com/de/se verkar skapa bekymmer. Jag gissar några använder Orbitz eller Expedia också för dessa typ av tjänster.
Så min hypotes är att det handlar mindre om företagsbokning eller inte, men vilken försäljningskanal som är underliggande för bokningen. Vi vet sedan tidigare att t.ex. Hotels.com inte är särskilt omtyckt ur ett status- och poängperspektiv som konsument.