Åker nästa vecka, blir en hyfsat färsk lägesbeskrivning iallafall.Nej, planerar för en fredag senare i maj
Är avgångar 1 månad fram i tiden någorlunda säkra?Har flugit en del inrikes under Corona, så jag har lärt mig den hårda vägen genom alla inställda flyg. Kollade sedan vilka avgångar som har flugits och vilka som avses flygas de närmsta två veckorna. Sedan bokade jag de förmodat säkra avgångarna en dryg månad längre fram (och valde då medvetet bort alla de "fantasiflighter" som var bokningsbara vid bokningstillfället).
Är avgångar 1 månad fram i tiden någorlunda säkra?
Om jag tittar bara på MMX-ARN är det svårt att se något mönster. Tex fre 7/5 finns 4 avgångar. Fredag 14 maj finns 1 (!) avgång, och ingen förbindelse för den som vill åka MMX-ARN-MMX samma dag. Fredag 21 maj är tidtabellen tillbaka på 4 avgångar.
Om det bara finns underlag för en flight på en fredag 2 veckor frammåt så känns ju 4 flighter veckan efter som en fantasi.
Skämskudde joråsåatte..!14 maj är ju "klämdag i långhelg". Kan definitivt inte jämföras med en vardag.
Flög mellan ARN och UME idag, inte vändande flyg dock. I Umeå behöver du gå igenom security eftersom ankommande och avresande åtskiljs av en glasvägg (och en kafeteria). Det är dock inte särskilt långt. Jag tog en extra titt när jag väntade på boarding. När jag såg passagerare kliva av det vändande planet sneglade jag tillbaka in i security, och det var fortfarande bemannat då (med en eftersläntrare kvar, som verkade behöva gå genom bågen flera gånger och sedan plocka upp saker ur sin väska), trots att planet var lite försenat och detta plan var den sista avgången. Så de som hade kommit med den kärran hade hunnit vända. Men lite mindre enkelt än på andra flygplatser, t.ex. MMX, där ankommande och avresande blandas redan efter några meter.Någon med färsk erfarenhet på turn-around på UME? Jag har aldrig varit där och har 25 minuter mellan flyg.
Vet inte om SAS precis gjort prisändringar, men inrikes ser hysteriskt dyrt ut i 7-10 dagars intervallet. Man får gå 21 dagar fram i tiden för att ha hyfsade priser och 30 dagar för att ha bra priser.Jag håller mig till det säkra. Bokar 7-10 dagar före flygningen. Det mesta jag har bokat 1 månad i förväg blev instält.
Fast så där har det väl sett ut både inrikes och utrikes och hos i princip alla flygbolag sedan strax efter pandemins start? Flygbolagen kunde snabbt konstatera att de som alls reser, och måste resa, i de flesta fall bokar sent p.g.a. alla osäkerheter. Det innebar att de prissättningsalgoritmer som användes fram till mars (eller möjligen april) 2020 inte längre optimerar flygbolagens intäkter. Således får du numera betala väldigt mycket mer för att boka sent, oavsett om flyget är i stort sett fullbokat eller halvtomt. (Och en betydligt högre andel av av de planerade flighterna ställs in i ett sent skede, som också kunnat konstaterats i denna tråd.)Vet inte om SAS precis gjort prisändringar, men inrikes ser hysteriskt dyrt ut i 7-10 dagars intervallet. Man får gå 21 dagar fram i tiden för att ha hyfsade priser och 30 dagar för att ha bra priser.