Senaste nytt

Swedavia vill lägga ner Bromma och bygga ut Arlanda

Tveket

Medlem
Ha, ja det behövs ju inga omfattande empiriska studier för att dra slutsatsen att 0% är omöjligt, på samma sätt som att 100o% åker bil till Bromma - Jag är dock genuint intresserad och trodde att swedavia hade statistik över transportsätt men hittade inget.

Swedavia har ganska bra statistik på det. Jag vet inte var man hittar den på deras hemsida dock. Har lite material liggande någonstans och om jag inte missminner mig ligger fördelningen rätt nära 50/50 vad gäller bil/kollektivtrafik.
 
D

Deleted member 30163

Guest
Själv har jag aldrig fastnat i inrikessäkerhetskontrollen på Arlanda någon längre tid efter att de öppnade FastTrack.
Beror ju på vilken terminal, jag åker ofta från Terminal 2 och de har ju ingen egen säkerhetskontroll för FastTrack, bara en genomväg som gör att du ändå fastnar.

Har aldrig fastnat på Bromma, men därifrån (före pandemin) åkte jag bara ett par ggr om året och uteslutande utrikes.
 
D

Deleted member 30163

Guest
Swedavia har ganska bra statistik på det. Jag vet inte var man hittar den på deras hemsida dock. Har lite material liggande någonstans och om jag inte missminner mig ligger fördelningen rätt nära 50/50 vad gäller bil/kollektivtrafik.
Har för mig jag läst det i diverse utredningar om ditten och datten men hittar det inte heller.
 

mha321

Medlem
Swedavia har ganska bra statistik på det. Jag vet inte var man hittar den på deras hemsida dock. Har lite material liggande någonstans och om jag inte missminner mig ligger fördelningen rätt nära 50/50 vad gäller bil/kollektivtrafik.

Har för mig jag läst det i diverse utredningar om ditten och datten men hittar det inte heller.

Finns om inte annat en utredning från Trafikverket 2018: https://trafikverket.ineko.se/Files...arinfrastruktur_som_ansluter_till_Arlanda.pdf

Genomsnittlig kollektivtrafiksandel 47%. 26% var tåg (22% buss).
 

Tomas E

Medlem
En intressant artikel från Mitti (gratislokalblaska i Stockholmsområdet som ges ut i olika stadsdels/kommunupplagor med delvis samma innehåll) med viss skepsis till möjligheterna att bygga väldigt många bostäder på Bromma och den möjliga byggnadstakten:
"Ekopark mest troligt om Bromma flygplats läggs ner"

Slutklämmen är väl svår att argumentera emot:
Vad tror du, kommer flygplatsen att läggas ner?
– Frågan har diskuterats länge, men den här gången finns det flera saker som talar för att det är mer på allvar. Det enda man kan säga med säkerhet är att sista ordet inte är sagt.
 
En intressant artikel från Mitti (gratislokalblaska i Stockholmsområdet som ges ut i olika stadsdels/kommunupplagor med delvis samma innehåll) med viss skepsis till möjligheterna att bygga väldigt många bostäder på Bromma och den möjliga byggnadstakten:
"Ekopark mest troligt om Bromma flygplats läggs ner"

Slutklämmen är väl svår att argumentera emot:
Vad tror du, kommer flygplatsen att läggas ner?
– Frågan har diskuterats länge, men den här gången finns det flera saker som talar för att det är mer på allvar. Det enda man kan säga med säkerhet är att sista ordet inte är sagt.
Nu är jag ingen byggexpert, men tycker det här var lite lustig uträkning

"
Enligt Tore Englén kan man jämföra med Hammarby Sjöstad, där det tog cirka 20-30 år att få klart drygt 12 000 bostäder.


– Med samma bostadsbyggnadstakt som i Hammarby Sjöstad tar det 100 år."
 
Toppen