Senaste nytt

Åka utomlands med svensk hyrbil?

gunry

Medlem
Nu bor jag i Berlin men innan jag gjorde det och ville bila i Europa så tog jag flyget till Tegel och hyrde bil på Avis, och det var inga besvär eller extraavgifter. Då åkte vi till Österrike, Italien, Monaco, Frankrike, Tyskland så förvisso en annan rutt. Generellt sett är väl hyrbil billigare och mer flexibelt i Tyskland. Jag hade tagit Göteborg-Kiel i en fin hytt för en fin start på semestern och sen hyrt bil därifrån, om det går.
 
  • Gilla
Reactions: hco
Ok! 17,5k låter kanske mycket när man hör det men för att ha bil en hel månad i Europa efter denna jättedepression känns det helt okej tycker jag.

Viktigt här blir ju km-priset utöver 3000 km, för de når du ju mycket snabbt...du kan korta miltalet lite till genom att ta långa färjor som Göteborg-Kiel och Venedig-Igoumenitsa/Patras, men du kommer ändå hamna långt över 3000.
Det var 3.50kr / km utöver. Så ja, blir det mycket mer körande så är det nog inte värt. Finns det nån annan firma man kan höra med tro? Privatperson?
 

sembl

Medlem
Eller så kör man Tyskland - Österrike/(Tjeckien-Slovakien) - Ungern - Rumänien - Bulgarien - Grekland.
Östeuropa kan ha sin charm också....

Du vill inte köra den vägen. Risken för vägrån är skyhög. Hade en kollega och en annan kompis som körde ner till Turkiet den vägen och aldrig mer från båda. Polisen stannar utländska bilar hela tiden och vill ha betalt för att släppa dig vidare utan att du har gjort något. De kör numer via Serbien och Makedonien utan några bekymmer.

Person 1 körde dessutom sin tjänstebil och fick skriva på special papper för han skulle köra via Bulgarien som gjorde honom 100 skyldig om något skulle ske.

Vägen via Serbien och MKD är i stort sett motorväg hela vägen till Thessaloniki. En sträcka från Nis till MKD gränsen som fattas.
 

Valley

Medlem
Vill åka från Sverige till Grekland och tillbaka (3-4 veckors semester), har kollat med Hertz och Avis och båda nekar. Har ni tips vart man kan vända sig?

M har sagt att det går men att jag skulle maila dem med info. Lär ju kosta skjortan dock med deras 2kr/km..

En relaterad fråga, om man inte vill köra som tusan, kan det vara en idé att ta färja till Tyskland och färja från Italien så man minimerar hur mycket man måste köra?

Hur är det med MB korttidsleasing?
Fanns där alternativet med 1 mnd?
 

NyfikenGrau

Medlem
Köp en bättre begagnad bil och sälj den när du kommer hem? Kapitalkostnaden för en månad och värdeminskning för ~600 mil kanske är rimligt?

/Michael

Ja jag skulle nog nästan säga att detta är det bästa alternativet i praktiken, så slipper man oroa sig för motorstopp i en hyrbil 200 mil och två långa färjor hemifrån.
 
Apropå den tidigare diskussionen om att köra till Grekland med hyrbil, så såg jag att Avis har detta i sina villkor:

Kan jag köpa en försäkring som ger mig möjlighet att köra i andra länder?Ja, om du köper tjänsten Europaavgift kan du också köra bilen i:Andorra, Österrike, Balearerna, Belgien, Bulgarien, Kanarieöarna, Kanalöarna (såvida du inte är bosatt påKanalöarna), Korsika, Kroatien, Cypern, Tjeckien, Danmark, Estland, Finland, Frankrike, Tyskland, Gibraltar,Grekland, Ungern, Italien, Lettland, Lichtenstein, Litauen, Luxemburg, Malta, Monaco, Nederländerna, Norge,Polen, Portugal, Irland, Rumänien, San Marino, Sardinien, Sicilien, Slovakien, Slovenien, Spanien, Sverige,Schweiz, Turkiet i Europa samt Üsküdar.

Det är en betydligt längre lista än de andra jag har sett.

I webbokningen dyker det upp ett alternativ "Avgift för gränspassering ". Kostar 4200kr i tillägg på 2 veckor Ford Focus STW. Bilen kostar 8500, totalt alltså 12738. Det verkar som att det är fria mil.

Edit: Noterar i Storbritannien inte är med l listan. Däremot Irland!

Edit 2: Säg att att Avis har nämnts tidigare. Detta är från särskilda stationsvillkor som kom upp när jag kollade pris på Avis Uppsala City.
 
Last edited:

trekker

Medlem
Du vill inte köra den vägen. Risken för vägrån är skyhög. Hade en kollega och en annan kompis som körde ner till Turkiet den vägen och aldrig mer från båda. Polisen stannar utländska bilar hela tiden och vill ha betalt för att släppa dig vidare utan att du har gjort något. De kör numer via Serbien och Makedonien utan några bekymmer.

Person 1 körde dessutom sin tjänstebil och fick skriva på special papper för han skulle köra via Bulgarien som gjorde honom 100 skyldig om något skulle ske.

Vägen via Serbien och MKD är i stort sett motorväg hela vägen till Thessaloniki. En sträcka från Nis till MKD gränsen som fattas.
När jag tågluffade i östeuropa för ca 20 år sedan försökte en "polisbil" stoppa tåget, dock utan framgång. Nu vet jag inte hur långt Rumänien kommit men landsbygden på den tiden var verkligen vilda västern de luxe.
 
Toppen