Senaste nytt

Swedavia vill lägga ner Bromma och bygga ut Arlanda

dino_81

Medlem
Ett argument som hörs från anti-bromma-gänget är att kapacitetsproblemen skulle kunna lösas bara man flög med större plan färre gånger per dag. Ligger det någon sanning i detta, och är det praktiskt genomförbart?
Rent teoretiskt ja. Men då krävs att mindre regionala flygplatser byggs ut så att de kan ta emot de större planen och även att resenärerna accepterar färre avgångar. Så i praktiken, nej.

Ett annat argument som ständigt återupprepas att att Bromma (och kanske även inrikesflyget i stort) inte behövs när järnvägen byggs ut. Speciellt då snabbjärnväg. Inte heller det realistiskt i närtid.
 

mha321

Medlem
Rent teoretiskt ja. Men då krävs att mindre regionala flygplatser byggs ut så att de kan ta emot de större planen och även att resenärerna accepterar färre avgångar. Så i praktiken, nej.
De allra flesta regionala flygplatser klarar väl att ta en A320 eller motsvrande idag? Åtminstone de där det faktiskt finns flera avgångar i rusningstid och därmed skulle kunna få problem. Det är väl snarare just Bromma som begränsar storleken på planen, och inte andra änden.

Och det är någ ingen som väntar sig att BRA ska skaffa A380 :)

Däremot färre avgångar kan onekligen vara ett problem. Visst om två avgångar med 20 minuter mellan dem blir till en gör vlä ingen större skillnad, men om man behöver packa ihop så att båda 7, 8 och 9 avgången blir bara en avgång kl 8 så minskar det ju flexibiliteten påtagligt.

Och också konkurrensen -- om man t.ex. reglerar det till att bara vara 1 avgång till MMX inom det attraktivaste tidsspannet, så får ju ett bolag i praktiken ensamrett på det. Just MMX är det väl kanske inte ett problem med, där skulle det bli tillräckligt många alternativ kvar, men på mindre....
 

SK989

Medlem
De allra flesta regionala flygplatser klarar väl att ta en A320 eller motsvrande idag? Åtminstone de där det faktiskt finns flera avgångar i rusningstid och därmed skulle kunna få problem. Det är väl snarare just Bromma som begränsar storleken på planen, och inte andra änden.
Det har du helt rätt i, men problemet är snarare att det inte är kommersiellt lönsamt att flyga med så stor maskin till många inrikesdestinationer för en enskild operatör som flyger i konkurrens med andra. Men det är klart, om vi bara har ett flygbolag som flyger inrikes såsom på gamla SAS/Linjeflyg-tiden så kanske det går att få lönsamhet i det men det blir färre avgångar och högre priser. Och rent krasst - det är väl just det som är en del gröna politikers mål med att lägga ned Bromma eftersom det sannolikt leder till minskad flygtrafik, d.v.s. sämre flygförbindelser med Stockholm.
 
Last edited:

Gweilo_2

Medlem
Jag ser två affärsupplägg (finns fler, tex privatflyg) i det här:
1) vissa inslag av regionalpolitik där staten/regionerna subventionerar vissa flygplatser och direkt/indirekt flygbolag - små plan, litet underlag, få avgångar.
2) BRA och några andra som har identifierat Bromma som en cityflygplats och konkurrerar med ARN (SAS/Norwegian) - större plan, stort underlag, konkurrensutsatta, flera avgångar

1) kommer att kunna använda ARN direkt, men troligen kommer de små långsamma planen att störa flödet i högtrafik, om dom får slottar
2) affärsmodellen som sådan hotas - ingen tydlig USP gentemot SAS/Norweigian längre
 

Xilan

Medlem
Jag ser två affärsupplägg (finns fler, tex privatflyg) i det här:
1) vissa inslag av regionalpolitik där staten/regionerna subventionerar vissa flygplatser och direkt/indirekt flygbolag - små plan, litet underlag, få avgångar.
2) BRA och några andra som har identifierat Bromma som en cityflygplats och konkurrerar med ARN (SAS/Norwegian) - större plan, stort underlag, konkurrensutsatta, flera avgångar

1) kommer att kunna använda ARN direkt, men troligen kommer de små långsamma planen att störa flödet i högtrafik, om dom får slottar
2) affärsmodellen som sådan hotas - ingen tydlig USP gentemot SAS/Norweigian längre

1) Nej det kommer inte störa flödet i högtrafik. Redan idag hanterar Arlanda exempelvis Jetstream 32 från Sveg, ett flygplan med 19 passagerarplatser. Likaså är linjen Hagfors/Torsby-Arlanda upphandlad med små och relativt långsamma flygplan. Så länge vi pratar om den flygplansstorleken och större är det inga problem alls att mixa med tyngre trafik. BRA-flyg och Air Leap och liknande bolag använder Fokker 50, ATR 72, SAAB 34 och liknande.
Sedan är det naturligtvis ENKLARE som flygledare att jobba i ett luftrum där det är ett jämnt flöde av Airbus 320 och Boeing 737 från morgon till kväll. Så komplexiteten i luftrummet påverkas men inte kapaciteten och slutresultatet.

2) Det gäller att skaffa en annan USP. Knyta sig närmare OneWorld och samarbete med BA till exempel skulle kunna vara en. Då blir det konkurrens på riktigt om resenärerna som ska utanför Europa.
 

Gweilo_2

Medlem
1) Nej det kommer inte störa flödet i högtrafik. Redan idag hanterar Arlanda exempelvis Jetstream 32 från Sveg, ett flygplan med 19 passagerarplatser. Likaså är linjen Hagfors/Torsby-Arlanda upphandlad med små och relativt långsamma flygplan. Så länge vi pratar om den flygplansstorleken och större är det inga problem alls att mixa med tyngre trafik. BRA-flyg och Air Leap och liknande bolag använder Fokker 50, ATR 72, SAAB 34 och liknande.
Sedan är det naturligtvis ENKLARE som flygledare att jobba i ett luftrum där det är ett jämnt flöde av Airbus 320 och Boeing 737 från morgon till kväll. Så komplexiteten i luftrummet påverkas men inte kapaciteten och slutresultatet.

2) Det gäller att skaffa en annan USP. Knyta sig närmare OneWorld och samarbete med BA till exempel skulle kunna vara en. Då blir det konkurrens på riktigt om resenärerna som ska utanför Europa.

Så för 1) handlar det mest om dom får slottar eller ej ? Jag vet inte hur den tilldelningen sker idag (auktion som LHR?), men man kan ju tänka sig att det finns en politisk dimension i det
 

mha321

Medlem
2) Det gäller att skaffa en annan USP. Knyta sig närmare OneWorld och samarbete med British Airways till exempel skulle kunna vara en. Då blir det konkurrens på riktigt om resenärerna som ska utanför Europa.
Att knyta sig till OneWorld eller SkyTeam är väl strikt taget kanske inte en USP, men det är en SP. SAS har redan samarbeten inom Star Alliance (vilket idag ger dem en USP på inrikes-till-utrikes) så Unik är den inte. Men det är ett sätt att hindra att bli överkörda av att SAS har en USP.

Samtidigt är det inte statens ansvar att se till att BRA får ha kvar sin USP. Det är statens ansvar att se till att alla kan konkurrera på lika villkor - viklet BRA skulle kunna göra t.ex. genom ett utökat samarbete med OneWorld-bolag.

Likaså är det statens ansvar att se till att det går att få vettiga kommunikationer mellan olika regioner i Sverige. Men inte vem som levererar dem.
 
D

Deleted member 30163

Guest
Oj, tror du att det är 0% som tar bilen till Arlanda, det tror verkligen inte jag (i själva verket vet jag det, för empiriska studier visar att antalet är skilt från 0%).
Ha, ja det behövs ju inga omfattande empiriska studier för att dra slutsatsen att 0% är omöjligt, på samma sätt som att 100o% åker bil till Bromma - Jag är dock genuint intresserad och trodde att swedavia hade statistik över transportsätt men hittade inget.

Ett argument som hörs från anti-bromma-gänget är att kapacitetsproblemen skulle kunna lösas bara man flög med större plan färre gånger per dag. Ligger det någon sanning i detta, och är det praktiskt genomförbart?
Finns ju bra statistik på utnyttjandet, men jag tror, som kanske redan sagts att det snarare är övrig infrastruktur på flygplatsen. Hur många har inte stått i milslånga köer till säkerhetskontrollen?
Statistik över bananvändning | Stockholm Arlanda Airport (swedavia.se)
 
Gör det lika smidigt som på Bromma då? Brommafansen skulle nog mjukna om man kunde göra som i Hongkong, checka in väskan på centralstationen. Sen borde SAS ha en Fast Track i säkerhetskontroll direkt till loungen. Inrikesgater nära loungen
 

mha321

Medlem
Hur många har inte stått i milslånga köer till säkerhetskontrollen?
Lite som när man på Bromma överhuvudtaget inte har kommit in i terminalen pga att den är full, och säkerhetskontrollen därför tar paus?

Själv har jag aldrig fastnat i inrikessäkerhetskontrollen på Arlanda någon längre tid efter att de öppnade FastTrack. Till skillnad från Bromma där det händer med jämna mellanrum.

Inrikesgater nära loungen
Det är ju närmre mellan inrikesgater och lounge på ARN T4 än på Bromma också. Och loungen är ju ungefär lika dålig på båda ställena.


Nog för att det är mycket som är ritkigt dåligt med Arlanda T4-hanteringen. Men jämför man med Bromma så är den ju fortsatt mindre dålig eller lika dålig än den...

Jag ser det snarare som en chans för dem att få ihop något som blir bra, istället för att ha två dåliga :)
 
Toppen