NyfikenGrau
Medlem
Jag skulle också tro att uppsägning och stängning av Bromma är en förutsättning för att man ens ska börja diskutera ytterligare investeringar och utbyggnader på Arlanda. Jag tror inte att man fattar något sådant beslut så länge man inte har påbörjat stängningen av Bromma.
Jag tycker att detta är det visserligen något cyniska men realistiska huvudargumentet för att stänga Bromma - innan dess finns helt enkelt inte tillräckligt incitament för att bygga ut Arlanda som sagt, och därtill kan det redan innan nedläggningen är beslutad vara bra att kunna erbjuda flygfientliga politiker just en nedläggning av en mindre flygplats i utbyte mot utbyggnad av en större befintlig. Nuvarande riksdag verkar ju mer än vanligt inställd på skyttegravskrig där det viktigaste är att tycka olika än motståndarna i varje fråga, men det kanske lossnar i nästa mandatperiod. Med andra ord, jag tror egentligen att få partier är stenhårt emot en nedläggning av Bromma OM det istället satsas på Arlanda. Förutsätter kanske dock att ett visst parti inte sitter i regeringen längre.
I värsta fall kanske det inte behövs någon utbyggnad av Arlanda alls, om totala trafikmängden aldrig når 2019 års nivåer igen (känns tyvärr alltmer realistiskt för varje månad som går), men inte heller det vore ju något som talar för att behålla Bromma.