Senaste nytt

Obligatoriskt munskydd på SAS flygningar från 18 maj 2020

Status
Stängd för vidare inlägg.

ChJ

Medlem
Oavsett detta så kommer person x som träffar nån av dessa männniskor i ett senare tillfälle att skyddas om det nu råkar vara så att nån av dessa har smitta. Tror man ska förstå det som att om även om dårar hanterar sitt skydd på fel sätt hjälper det ändå de som hanterar det rätt samt de som av någon anledning inte har något skydd.
En person som har ett korrekt hanterat munskydd, men sitter i närheten av en person som inte använder sitt munskydd korrekt kommer inte att ha något skydd - däremot kommer personen som sitter i närheten av personen med ett korrekt hanterat munskydd att ha visst skydd, oavsett hur denne själv hanterat sitt munskydd. Detta eftersom munskydd fungerar primärt vätskeavvisande, men även kan hindra partiklar som finns i utandningsluften. Ett munskydd är således inte lämpligt som personlig skyddsutrustning för bäraren, men kan däremot - vid korrekt användning - ge visst skydd till personer i bärarens närheten.

Den som vill skydda sig själv borde istället skaffa ett andningsskydd som, till skillnad från munskyddet, kan hindra partiklar i inandningsluften. Med ett andningsskydd minskar man också sitt beroende av att övriga personer i ens närheten dels har munskydd, dels använder dessa korrekt. Med det sagt finns det mig veterligen inte någon skyddsutrustning som ger 100%-igt skydd...
 

mha321

Medlem
inte använder sitt munskydd korrekt kommer inte att ha något skydd
Jodå, det kommer naturligtvis att bli visst skydd när munskyddet finns men används fel. T.ex. de som sätter det bara över mun och inte över näsa. Det blir inte speciellt mycket skydd, men det är fortsatt större än noll.

Det handlar såklart inte om ja/nej ifall man har skydd, utan om sannolikheter och positioner på en skala...

Ett munskydd är således inte lämpligt som personlig skyddsutrustning för bäraren, men kan däremot - vid korrekt användning - ge visst skydd till personer i bärarens närheten.
Poängen med dem är väl just det, att uppnå en kritisk massa av personer som "skyddar andra" att därmed sannolikheten faller kraftigt. På gruppbasis brukar det ju ofta vara så att om 20% gör något ("bär munskydd") ger det i princip ingen effekt, men om 90% gör det så får man nästan 100% av effekten trots att några inte gör det. Gäller i många andra fall, och det låter helt rimligt att det skulle göra det även här.

Med det sagt finns det mig veterligen inte någon skyddsutrustning som ger 100%-igt skydd...
Tätt åtslutande plastpåse runt huvudet? Det har dock vissa andra bieffekter...
 

ChJ

Medlem
Jodå, det kommer naturligtvis att bli visst skydd när munskyddet finns men används fel. T.ex. de som sätter det bara över mun och inte över näsa. Det blir inte speciellt mycket skydd, men det är fortsatt större än noll.

Det handlar såklart inte om ja/nej ifall man har skydd, utan om sannolikheter och positioner på en skala...
Det var en olycklig formulering från min sida då den uppenbarligen stal fokus från det som var min egentliga poäng, nämligen att munskydd inte är avsett att skydda bäraren och att bärarens eventuella felaktiga hantering således inte primärt påverkar dennes skydd, utan har större påverkan på vilket skydd som övriga personer i bärarens närhet får.

Poängen med dem är väl just det, att uppnå en kritisk massa av personer som "skyddar andra" att därmed sannolikheten faller kraftigt. På gruppbasis brukar det ju ofta vara så att om 20% gör något ("bär munskydd") ger det i princip ingen effekt, men om 90% gör det så får man nästan 100% av effekten trots att några inte gör det. Gäller i många andra fall, och det låter helt rimligt att det skulle göra det även här.

Poängen ursprungligen har väl varit att skydda patienter i utsatta situationer från att utsättas för droppar och partiklar från vårdpersonal, primärt vid kirurgiska ingrepp. En positiv bieffekt är dock att det även kan fungera för att minska smittorisken mellan personer, vilket dock precis som du skriver, förutsätter att munskydden används (väsentligen korrekt) av en kritisk massa. Problemet med munskydd är dock just att du som enskild person blir utelämnad till, och beroende av, övriga människor i din närhet - om inte dessa har munskydd, eller använder munskydden på ett felaktig sätt, minskar ditt skydd. Det var mot denna bakgrund som jag nämnde alternativet andningsskydd - alltsedan mars har det förekommit stor förvirring kring begreppen och även om det kanske framstår som en petitess ville jag bara lyfta fram skillnaden mellan att använda en mask som skyddar din omgivning, respektive en mask som skyddar dig själv.

Tätt åtslutande plastpåse runt huvudet? Det har dock vissa andra bieffekter...
Haha, tänkte inte på den möjligheten :rolleyes:
 

ChJ

Medlem

Detta har även bekräftats av smittspårning i Sverige, bl.a. i artikel i SvD:

[...]När coronaviruset kom till Sverige i vintras gjordes detaljerad smittspårning på de första fallen. Man studerade exempelvis flygens passagerarlistor, men flygtrafiken var troligen ingen stor smittkälla.

– I början smittspårade man dem som satt två rader intill. Vi tog kontakt med dem och bad dem kolla tempen regelbundet och hålla koll på symtom, men vi hittade ju aldrig någon på det sättet, säger Gunilla Persson, tillförordnad smittskyddsläkare i regionen.[...]

Samtidigt är det nog (som med allt annat Covid-relaterat) svårt att dra några säkra slutsatser, inte minst eftersom det fortfarande finns en hel del osäkerhet kring hur viruset smittar - det mesta verkar tyda på att en stor majoritet av insjuknade personer knappt smittar någon alls, medan resterande fåtal står för mycket omfattande smittspridning...
 

011430121

Medlem
Har något ändrats det senaste halvåret på SAS
Får man använda munskydd av tyg, eller måste det vara av typ engångs?
 

eddo

Medlem
Har något ändrats det senaste halvåret på SAS
Får man använda munskydd av tyg, eller måste det vara av typ engångs?
Inga ändringar vad jag märkt när jag åkt med SAS.
Tyg är ok såvida det är ett "riktigt" munskydd och inte något eget påhitt (typ scarf/egentillverkat), som jag förstått det. Flög senast idag och som oftast använder en rätt stor andel av passagerar munskydd av tyg.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen